Wiadomo kto wybuduje obwodnicę miasta
ZŁOTORYJA. Spółka Eurovia Polska wybuduje pierwszą część obwodnicy Złotoryi. Przedsiębiorstwo wygrało przetarg ogłoszony przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei we Wrocławiu. Umowa z wykonawcą ma być podpisana jutro. To oznacza, że najpóźniej w sierpniu 2020 r. na trasie Legnica-Jelenia Góra lub w drodze na strefę ekonomiczną będzie można ominąć centrum Złotoryi.
Budową złotoryjskiej obwodnicy zainteresowanych było aż 11 firm. Wszystkie dały maksymalny okres gwarancji, tj. 60 miesięcy. O zwycięstwie decydowała więc cena ofertowa. Tutaj był duży rozrzut – od 36 do 52 mln zł. Najtańsze oferty złożyły Eurovia (36 mln 487,5 tys. zł) i Mota-Engil (36 mln 751,8 tys. zł). Komisja przetargowa uznała te ceny za rażąco niskie i złożyła dodatkowe zapytania. Analiza ofert trwała przez cały lipiec, ostatecznie jednak ta złożona przez Eurovię została uznana przez DSDiK za wiarygodną. Umowa z wykonawcą ma być podpisana w piątek 11 sierpnia.
Przypomnijmy, że przetarg został ogłoszony w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Zwycięzca przygotuje teraz konkretny projekt obejścia drogowego miasta na bazie opracowanego wcześniej na zlecenie DSDiK programu funkcjonalno-użytkowego. Te prace potrwają przez kilka najbliższych miesięcy. Pierwsza łopata na budowie będzie wbita prawdopodobnie wiosną przyszłego roku. Cała inwestycja ma być gotowa w ciągu 36 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Pierwszy odcinek obwodnicy ma przebiegać tuż przy zakładach w strefie i dotrzeć do drogi na ZG Lena. Postępowanie przetargowe dotyczyło tylko I etapu budowy obwodnicy, czyli fragmentu drogi o długości 5 km od trasy wojewódzkiej 363 Złotoryja-Jawor do drogi powiatowej nr 2610D (Złotoryja-Wilków). Pozwoli on na wygodny dojazd do zakładów w strefie ekonomicznej od strony Legnicy. Kiedy powstanie druga, ostatnia część złotoryjskiej obwodnicy? Nie wiadomo, nie ma nawet jeszcze programu funkcjonalno-użytkowego dla tego odcinka.
– Politykę w odniesieniu do dróg wojewódzkich kreuje zarząd województwa dolnośląskiego. Jeżeli zarząd uzna celowość realizacji tego przedsięwzięcia, wprowadzi je do wieloletniej prognozy finansowej. Dzisiaj nie mamy takiego zadania do realizacji – powiedział nam Leszek Loch, dyrektor DSDiK.
W Urzędzie Marszałkowskim dowiedzieliśmy się, że co prawda istnieje dokumentacja przedprojektowa obejścia Złotoryi dla realizowanego wariantu oraz ważna jest decyzja środowiskowa dla tego zadania, ale na drugi etap obwodnicy brakuje pieniędzy. – Z uwagi na ograniczone środki finansowe, jakimi dysponuje zarząd województwa, w chwili obecnej nie są prowadzone prace projektowe dla II etapu budowy obwodnicy Złotoryi. Z uwagi na liczne inwestycje realizowane przez województwo, w tym budowę I etapu obwodnicy Złotoryi, na chwilę obecną nie ma możliwości wprowadzenia kolejnego zadania do realizacji – napisał nam Wojciech Zdanowski, dyrektor Departamentu Infrastruktury Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Przypomnimy, że DSDiK przeznaczyło na realizację I etapu obejścia drogowego naszego miasta kwotę 52 861 463,78 zł. Andrzej Ostrowski, wiceburmistrz Złotoryi, uważa, że „oszczędności” z przetargu są spore i powinny posłużyć do dokończenia obwodnicy. – Na Dolnym Śląsku na drogach wojewódzkich buduje się w tej chwili ok. 10 obwodnic. Złotoryjska, choć jest dość skomplikowana technicznie ze względu na kilkunastometrowej wysokości nasypy i duże spadki terenu, jest jedną z najkrótszych i najtańszych. Będziemy pracować nad tym, żeby DSDiK poszła za ciosem i nie zwlekała z dokończeniem obwodnicy, tym bardziej że za pierwszy odcinek zapłaci dużo mniej niż zakładała – zapowiada wiceburmistrz.
Obwodnica ma prowadzić poza terenem zabudowanym, głównie na obszarze gminy wiejskiej Złotoryi (przebieg – w załączniku). Powstanie jako droga jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu, każdy szeroki na 3,5 m, do tego 1,5-metrowej szerokości pobocza. Zacznie się rondem na DW 363 w pobliżu Kozowa. Będzie ono zlokalizowane ok. 600 m od skrzyżowania DW 363 z DW 364 Legnica-Złotoryja. Od ronda poprowadzi mostem ponad Kaczawą w kierunku stawu osadowego po zakładach Lena, omijając łukiem Kopacz. Przeprawa przez rzekę będzie miała długość przynajmniej 180 m i zostanie obudowana ekranami. Dalej obwodnica pobiegnie przez złotoryjską podstrefę Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Zakończy się rondem w pobliżu Wilkowa, zbudowanym w pobliżu „Wilczej Góry” w miejscu obecnego skrzyżowania dróg powiatowych Złotoryja-Wilków oraz Sępów-Leszczyna. Cała obwodnica ma liczyć 8 km i kończyć się w pobliżu Jerzmanic-Zdroju skrzyżowaniem z drogą wojewódzką nr 328 w kierunku Jeleniej Góry.