Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Wiadomo kto wybuduje obwodnicę miasta

ZŁOTORYJA.  Spółka Eurovia Polska wybuduje pierwszą część obwodnicy Złotoryi. Przedsiębiorstwo wygrało przetarg ogłoszony przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei we Wrocławiu. Umowa z wykonawcą ma być podpisana jutro. To oznacza, że najpóźniej w sierpniu 2020 r. na trasie Legnica-Jelenia Góra lub w drodze na strefę ekonomiczną będzie można ominąć centrum Złotoryi. 

Wiadomo kto wybuduje obwodnicę miasta

Budową złotoryjskiej obwodnicy zainteresowanych było aż 11 firm. Wszystkie dały maksymalny okres gwarancji, tj. 60 miesięcy. O zwycięstwie decydowała więc cena ofertowa. Tutaj był duży rozrzut – od 36 do 52 mln zł. Najtańsze oferty złożyły Eurovia (36 mln 487,5 tys. zł) i Mota-Engil (36 mln 751,8 tys. zł). Komisja przetargowa uznała te ceny za rażąco niskie i złożyła dodatkowe zapytania. Analiza ofert trwała przez cały lipiec, ostatecznie jednak ta złożona przez Eurovię została uznana przez DSDiK za wiarygodną. Umowa z wykonawcą ma być podpisana w piątek 11 sierpnia.

Przypomnijmy, że przetarg został ogłoszony w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Zwycięzca przygotuje teraz konkretny projekt obejścia drogowego miasta na bazie opracowanego wcześniej na zlecenie DSDiK programu funkcjonalno-użytkowego. Te prace potrwają przez kilka najbliższych miesięcy. Pierwsza łopata na budowie będzie wbita prawdopodobnie wiosną przyszłego roku. Cała inwestycja ma być gotowa w ciągu 36 miesięcy od dnia podpisania umowy.

Pierwszy odcinek obwodnicy ma przebiegać tuż przy zakładach w strefie i dotrzeć do drogi na ZG Lena. Postępowanie przetargowe dotyczyło tylko I etapu budowy obwodnicy, czyli fragmentu drogi o długości 5 km od trasy wojewódzkiej 363 Złotoryja-Jawor do drogi powiatowej nr 2610D (Złotoryja-Wilków). Pozwoli on na wygodny dojazd do zakładów w strefie ekonomicznej od strony Legnicy. Kiedy powstanie druga, ostatnia część złotoryjskiej obwodnicy? Nie wiadomo, nie ma nawet jeszcze programu funkcjonalno-użytkowego dla tego odcinka.

– Politykę w odniesieniu do dróg wojewódzkich kreuje zarząd województwa dolnośląskiego. Jeżeli zarząd uzna celowość realizacji tego przedsięwzięcia, wprowadzi je do wieloletniej prognozy finansowej. Dzisiaj nie mamy takiego zadania do realizacji – powiedział nam Leszek Loch, dyrektor DSDiK.

W Urzędzie Marszałkowskim dowiedzieliśmy się, że co prawda istnieje dokumentacja przedprojektowa obejścia Złotoryi dla realizowanego wariantu oraz ważna jest decyzja środowiskowa dla tego zadania, ale na drugi etap obwodnicy brakuje pieniędzy. – Z uwagi na ograniczone środki finansowe, jakimi dysponuje zarząd województwa, w chwili obecnej nie są prowadzone prace projektowe dla II etapu budowy obwodnicy Złotoryi. Z uwagi na liczne inwestycje realizowane przez województwo, w tym budowę I etapu obwodnicy Złotoryi, na chwilę obecną nie ma możliwości wprowadzenia kolejnego zadania do realizacji – napisał nam Wojciech Zdanowski, dyrektor Departamentu Infrastruktury Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.

Przypomnimy, że DSDiK przeznaczyło na realizację I etapu obejścia drogowego naszego miasta kwotę 52 861 463,78 zł. Andrzej Ostrowski, wiceburmistrz Złotoryi, uważa, że „oszczędności” z przetargu są spore i powinny posłużyć do dokończenia obwodnicy. – Na Dolnym Śląsku na drogach wojewódzkich buduje się w tej chwili ok. 10 obwodnic. Złotoryjska, choć jest dość skomplikowana technicznie ze względu na kilkunastometrowej wysokości nasypy i duże spadki terenu, jest jedną z najkrótszych i najtańszych. Będziemy pracować nad tym, żeby DSDiK poszła za ciosem i nie zwlekała z dokończeniem obwodnicy, tym bardziej że za pierwszy odcinek zapłaci dużo mniej niż zakładała – zapowiada wiceburmistrz.

Obwodnica ma prowadzić poza terenem zabudowanym, głównie na obszarze gminy wiejskiej Złotoryi (przebieg – w załączniku). Powstanie jako droga jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu, każdy szeroki na 3,5 m, do tego 1,5-metrowej szerokości pobocza. Zacznie się rondem na DW 363 w pobliżu Kozowa. Będzie ono zlokalizowane ok. 600 m od skrzyżowania DW 363 z DW 364 Legnica-Złotoryja. Od ronda poprowadzi mostem ponad Kaczawą w kierunku stawu osadowego po zakładach Lena, omijając łukiem Kopacz. Przeprawa przez rzekę będzie miała długość przynajmniej 180 m i zostanie obudowana ekranami. Dalej obwodnica pobiegnie przez złotoryjską podstrefę Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Zakończy się rondem w pobliżu Wilkowa, zbudowanym w pobliżu „Wilczej Góry” w miejscu obecnego skrzyżowania dróg powiatowych Złotoryja-Wilków oraz Sępów-Leszczyna. Cała obwodnica ma liczyć 8 km i kończyć się w pobliżu Jerzmanic-Zdroju skrzyżowaniem z drogą wojewódzką nr 328 w kierunku Jeleniej Góry.

Powiązane wpisy