Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

PKS Lubin wozić będzie złotoryjan przez 3 lata. Za darmo

ZŁOTORYJA. PKS Lubin będzie przez najbliższe 3 lata obsługiwać komunikację miejską w Złotoryi. Firma ze stolicy Zagłębia Miedziowego wygrała przetarg ogłoszony przez złotoryjski ratusz. W poniedziałek zaczęła wprowadzać w życie nowy rozkład jazdy, dzięki któremu łatwiej jest dojechać do szkół czy do pracy na strefie. Najważniejsza informacja jest jednak taka, że podróżowanie po mieście pozostaje dla pasażerów bezpłatne.

PKS Lubin wozić będzie złotoryjan przez 3 lata. Za darmo

Lubiński PKS woził złotoryjan od połowy października ubiegłego roku. Charakterystyczne żółte autobusy obsługiwały w ramach testu 2 linie: śródmiejską i strefową. Było to tymczasowe rozwiązanie, wprowadzone do czasu ogłoszenia przez Urząd Miejski w Złotoryi przetargu na regularny transport zbiorowy na terenie miasta. Przetarg ruszył w styczniu.

- Przygotowaliśmy go w oparciu o doświadczenia, które zebraliśmy w ciągu ostatnich miesięcy. Nowy rozkład jazdy został opracowany na podstawie uwag mieszkańców, pasażerów i kierowców autobusów lubińskiego PKS-u. Wszystkich sugestii nie mogliśmy uwzględnić, gdyż niektóre wzajemnie się wykluczały, ale staraliśmy się, aby rozkład jady był jak najbardziej optymalny i wygodny dla złotoryjan – mówi Paweł Kochanowski, naczelnik Wydziału Obsługi Urzędu w UM.

PKS Lubin jako jedyny stanął do przetargu. Miasto podpisało z przedsiębiorstwem umowę na świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego do końca 2021 r. Szacunkowa wartość kontraktu to 750 tys. zł. Na razie po Złotoryi kursują autobusy, które znamy z ostatnich miesięcy. Nie są to typowo miejskie pojazdy niskopodłogowe, ale dysponują miejscem na wózek, mają też kilka wejść umieszczonych nisko nad ziemią i automatycznie rozsuwane drzwi. – Wykonawca usługi zapowiedział, że będzie starał się unowocześniać tabor obsługujący złotoryjskie linie – dodaje Kochanowski.

Co zmieniło się w nowym rozkładzie jazdy? Przede wszystkim liczba linii autobusowych, których mamy już w mieście nie dwie, lecz trzy. Poza trasami śródmiejską i strefową wprowadzono trzeci autobus, jeżdżący bezpośrednio z Kopacza pod szpital (1 kurs rano) i z powrotem (2 kursy wczesnym popołudniem). Zastąpił on wycofany przed feriami autobus linii A (przejazdy biletowane obsługiwane przez PKS Trans-Pol), z którego dzieci z rejonu ul. Legnickiej korzystały w drodze do i ze szkoły.

Po drugie, zwiększono do 22 w ciągu dnia liczbę kursów linii śródmiejskiej (linia nr 2), która przejęła pasażerów autobusu „szkolnego” B, również zlikwidowanego w ostatnich dniach. Godziny odjazdów zostały tak opracowane, by z bezpłatnej komunikacji miejskiej mogli także korzystać – bez obaw, że spóźnią się na lekcje – uczniowie złotoryjskich szkół. Ponadto na trasie śródmiejskiej więcej jest kursów bezpośrednio z Kopacza do centrum, co również jest odpowiedzią ratusza na zgłoszenia mieszkańców tamtego rejonu miasta.

Po trzecie wreszcie – więcej o 2 kursy jest na linii obsługującej złotoryjską podstrefę przemysłową (linia nr 1). To z kolei odpowiedź na apel, który podpisało kilkudziesięciu pracowników zakładów strefowych pracujących nie w systemie 3-zmianowym, lecz 12-godzinnym (m.in. strażnicy czy pracownicy obsługi hal). – Przy poprzednim rozkładzie jazdy nie mieli jak dojechać na godz. 7 do pracy czy wrócić po godz. 19 do miasta. Są to w wielu przypadkach osoby starsze, z problemami w poruszaniu się, które najczęściej nie mają własnego środka transportu i zmuszone były chodzić na piechotę – tłumaczy Paweł Kochanowski. – Dzięki dodatkowym kursom zapewniliśmy od 11 lutego pełną obsługę komunikacyjną naszej podstrefy ekonomicznej. Chętnych do przejazdu nie brakuje, coraz częściej zdarza się, że autobus jest pełen pracowników.

Umowa z lubińskim PKS-em przewiduje, że w razie awarii przewoźnik w ciągu 30 minut zabierze pasażerów z trasy pojazdem zastępczym. Autobusy dziennie pokonują po złotoryjskich ulicach ok. 190 km. Zatrzymują się na blisko 30 przystankach rozlokowanych w całym mieście w taki sposób, by dotarcie do nich z jakiekolwiek zamieszkanego punktu Złotoryi zajmowało nie więcej niż 10 minut.

Przypomnijmy, że autobusy złotoryjskiej komunikacji miejskiej kursują w dni robocze. Pełen rozkład jazdy wszystkich trzech linii znajdzie się na każdym przystanku jeszcze w tym tygodniu. Dostępny jest również u kierowców.

Powiązane wpisy