Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Poznają raport po tajemniczym kliencie

ZŁOTORYJA. Burmistrz Złotoryi we wtorek 25 października o godz. 14 zaprasza właścicieli oraz pracowników placówek prowadzących na terenie miasta sprzedaż lub podawanie napojów alkoholowych na szkolenie dotyczące omówienia raportu z akcji „Tajemniczy klient”. Tegoroczne badania pokazują, że w większości złotoryjskich sklepów i lokali gastronomicznych osoby nieletnie nadal mogą kupić bez problemów napoje alkoholowe.

Poznają raport po tajemniczym kliencie

Urząd Miejski w Złotoryi po roku powrócił do akcji „Tajemniczy klient”. Tegoroczne badanie zostało zorganizowane w czerwcu. Przeprowadziła je na zlecenie złotoryjskiego ratusza firma PeDaGo z Krakowa, która wysłała do ponad pięćdziesięciu punktów (sprzedających lub podających alkohol na terenie Złotoryi) swojego pracownika. Był nim pełnoletni mężczyzna, którego wiek w opinii wyrażonej podczas specjalnie zorganizowanego badania oceniony został na 17 lat. Miał sprawdzić, czy w Złotoryi nieletni mają trudności z zakupem alkoholu. W połowie sklepów i lokali gastronomicznych prosił o sprzedanie piwa, w jednej trzeciej wódki, a w pozostałych przypadkach – wina.

W 18 z 56 sklepów, posiadających zezwolenie na sprzedaż alkoholu wystawione przez ratusz, obsługa zażądała od niego potwierdzenia pełnoletności za pomocą dowodu i odmówiła sprzedaży alkoholu, gdy go nie otrzymała. Większość ze sprzedawców nie pytała „17-latka” o wiek.

– Widać postęp od zeszłego roku. Przypomnijmy, że podczas zeszłorocznej akcji zaledwie w jednym sklepie zażądano dowodu osobistego. Po naszych badaniach w formie prowokacji, upomnieniach i szkoleniach sprzedawcy zaczęli reagować na problem sprzedaży alkoholu nieletnim. Ale z wyników ostatniego badania nie jesteśmy zadowoleni. Oczekujemy, że wszyscy sprzedawcy zaczną respektować przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości – podkreśla Włodzimierz Bajoński, sekretarz miasta i przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Po badaniu krakowska firma, zgodnie ze zleceniem z ratusza, wysłała do sklepów i lokali gastronomicznych eksperta – psychoprofilaktyka, który przeszkolił sprzedawców. Miał uświadomić handlowcom konsekwencje wynikające z niedozwolonej sprzedaży alkoholu, ale też wyrobić czy wzmocnić w sprzedawcach pożądane po-stawy, tłumacząc im, jak skutecznie odmówić nieletniemu, który nalega na sprzedanie mu trunku. Szkolenia trwały ok. 20-30 minut i były prowadzone indywidualnie, tzn. w każdym z punktów handlowych osobno. Miały formułę „in company”, czyli swobodnej rozmowy z trenerem i były dostosowane do potrzeb i preferencji konkretnych sprzedawców.

Szkolenie podsumowujące raport po tegorocznej akcji „Tajemniczy klient” odbędzie we wtorek 25 października o godz. 14 w sali klubowej Złotoryjskiego Ośrodka Kultury i Rekreacji przy pl. Reymonta 5 (I piętro). Podczas spotkania omówione też zostaną aktualne przepisy i zasady sprzedaży napojów alkoholowych.

Powiązane wpisy