Poznają raport po tajemniczym kliencie
ZŁOTORYJA. Burmistrz Złotoryi we wtorek 25 października o godz. 14 zaprasza właścicieli oraz pracowników placówek prowadzących na terenie miasta sprzedaż lub podawanie napojów alkoholowych na szkolenie dotyczące omówienia raportu z akcji „Tajemniczy klient”. Tegoroczne badania pokazują, że w większości złotoryjskich sklepów i lokali gastronomicznych osoby nieletnie nadal mogą kupić bez problemów napoje alkoholowe.
Urząd Miejski w Złotoryi po roku powrócił do akcji „Tajemniczy klient”. Tegoroczne badanie zostało zorganizowane w czerwcu. Przeprowadziła je na zlecenie złotoryjskiego ratusza firma PeDaGo z Krakowa, która wysłała do ponad pięćdziesięciu punktów (sprzedających lub podających alkohol na terenie Złotoryi) swojego pracownika. Był nim pełnoletni mężczyzna, którego wiek w opinii wyrażonej podczas specjalnie zorganizowanego badania oceniony został na 17 lat. Miał sprawdzić, czy w Złotoryi nieletni mają trudności z zakupem alkoholu. W połowie sklepów i lokali gastronomicznych prosił o sprzedanie piwa, w jednej trzeciej wódki, a w pozostałych przypadkach – wina.
W 18 z 56 sklepów, posiadających zezwolenie na sprzedaż alkoholu wystawione przez ratusz, obsługa zażądała od niego potwierdzenia pełnoletności za pomocą dowodu i odmówiła sprzedaży alkoholu, gdy go nie otrzymała. Większość ze sprzedawców nie pytała „17-latka” o wiek.
– Widać postęp od zeszłego roku. Przypomnijmy, że podczas zeszłorocznej akcji zaledwie w jednym sklepie zażądano dowodu osobistego. Po naszych badaniach w formie prowokacji, upomnieniach i szkoleniach sprzedawcy zaczęli reagować na problem sprzedaży alkoholu nieletnim. Ale z wyników ostatniego badania nie jesteśmy zadowoleni. Oczekujemy, że wszyscy sprzedawcy zaczną respektować przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości – podkreśla Włodzimierz Bajoński, sekretarz miasta i przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Po badaniu krakowska firma, zgodnie ze zleceniem z ratusza, wysłała do sklepów i lokali gastronomicznych eksperta – psychoprofilaktyka, który przeszkolił sprzedawców. Miał uświadomić handlowcom konsekwencje wynikające z niedozwolonej sprzedaży alkoholu, ale też wyrobić czy wzmocnić w sprzedawcach pożądane po-stawy, tłumacząc im, jak skutecznie odmówić nieletniemu, który nalega na sprzedanie mu trunku. Szkolenia trwały ok. 20-30 minut i były prowadzone indywidualnie, tzn. w każdym z punktów handlowych osobno. Miały formułę „in company”, czyli swobodnej rozmowy z trenerem i były dostosowane do potrzeb i preferencji konkretnych sprzedawców.
Szkolenie podsumowujące raport po tegorocznej akcji „Tajemniczy klient” odbędzie we wtorek 25 października o godz. 14 w sali klubowej Złotoryjskiego Ośrodka Kultury i Rekreacji przy pl. Reymonta 5 (I piętro). Podczas spotkania omówione też zostaną aktualne przepisy i zasady sprzedaży napojów alkoholowych.