Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Powstanie fabryka elektrycznych vanów. Skorzysta na tym m.in. KGHM

REGION.  Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wyłoniło firmę, które przeszła do kluczowego etapu programu E-VAN, wspierającego rozwój polskich samochodów dostawczych o napędzie elektrycznym lub wodorowym. Najwięcej punktów zebrała spółka Innovation AG, opracowująca od lat koncepcje elektromobilności w ramach Zgorzeleckiego Klastra Efektywności Energetycznej.  I to prezes tej firmy Albert GRYSZCZUK (na zdjęciu) w miniony piątek odebrał grant na produkcję samochodów z napędem elektrycznym. Nie bez znaczenia jest fakt iż z takich pojazdów w coraz większym stopniu będzie korzystał KGHM "Polska Miedź" mocno stawiający na rozwój elektromobilności...  Bardzo duży wpływ na najwyższą ocenę dla Innovation AG, miał zaproponowany model komercjalizacji i wykorzystania komponentów polskiego vana elektrycznego. Mowa jest tu o wypożyczaniu baterii oraz wykorzystaniu ich w magazynach energii, przy stałym monitoringu zużycia.

Powstanie fabryka elektrycznych vanów. Skorzysta na tym m.in. KGHM

W kopalniach KGHM samochody terenowe przejeżdżają od kilkudziesięciu do ponad 300 km dziennie. Przewożą ludzi i materiały. Konwersja auta klasycznego na elektryczne wpisuje się w projekt elektromobilności oraz gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ).

- Uważam, że projekt EVAN ma duże szanse na końcowy sukces, rozumiany jako wprowadzenie polskich pojazdów elektrycznych na konkurencyjny rynek - mówi Albert GRYSZCZUK, prezes Innovation AG. -  Powstanie fabryki będzie też ogromną szansą dla regionu Zgorzelca i Bogatyni, który przechodzi właśnie transformację gospodarczą. Wygaszany kombinat w Turowie będzie uwalniał, w ciągu najbliższych lat, duże zasoby wykwalifikowanych pracowników. Mamy już za sobą sześć projektów związanych z elektromobilnością i ekoknowersją, realizowanych dla rynkowych potentatów, takich jak KGHM, czy Inpost .

 Przypomnijmy iż próby praktycznego wykorzystania modelu elektrycznego auta to pierwszy etap projektu, w ramach którego planuje się testowanie różnych typów maszyn górniczych z napędami elektrycznymi i określenie ich wpływu na produkcję górniczą, infrastrukturę energetyczną czy organizację pracy w oddziałach górniczych. Testy pozwoliły pozytywnie ocenić wszystkie techniczne parametry auta, jego potencjał i przydatność dla KGHM.
Testowany samochód to Sokół 4x4 . Został wyposażony w silnik elektryczny o mocy około 300 KM oraz akumulator litowo-jonowy o pojemności 85 kWh, który umożliwia pokonanie na jednym ładowaniu trasy o długości od 200 do 300 km. Pojazd dysponuje reduktorem, dzięki któremu zyskuje dwa przełożenia – terenowe oraz drogowe. 

Zgorzelecki Sokół z powodzeniem pokonuje wertepy...Żelaznego Mostu służąc z powodzenia Zakładowi Hydrotechnicznemu KGHM "Polska Miedź". Ze względu na trudne warunki oraz zróżnicowanie terenu Żelazny Most  jest idealny miejscem do testowania prototypu. Sprawdzano, jak działa napęd elektryczny na wzniesieniach, jak szybko się ładuje, jak działa odzysk energii. Zauważono - nie bez satysfakcji -  że podczas zjazdu z koron zbiornika samochód praktycznie nie wymaga użycia hamulców, właśnie wtedy jest odzyskiwana energia i baterie się ładują .

Jego pasją są technologie przyszłości...

Albert Gryszczuk jest jednym z najlepszych polskich kierowców rajdowych. W 2005 roku został zwycięzcą rajdu Berlin-Wrocław. Był również uczestnikiem rajdu Dakar. Oprócz udziału w rajdach jego pasją jest żeglarstwo, gdzie wielokrotnie reprezentował polskie między innymi podczas regat Fastnet Race. Jego kolejną, wielką miłością są innowacje.
Oprócz pasji, jaką są rajdy prezes INNOVATION AG jest znanym menadżerem, przedsiębiorcą i innowatorem. Zarządza przedsiębiorstwem, którego obszarem działalności jest właśnie branża innowacyjna. Firma zajmuje się wdrażaniem wielu technologii przyszłości, w tym integracją nowoczesnych systemów, dzięki którym możliwe jest uzyskanie nowych funkcjonalności w wielu gałęziach nauki, m.in. w dziedzinie energii odnawialnej, mechaniki, optyki oraz elektromobilności i związanej z nią konstrukcją samochodów elektrycznych.

Jego pasją są również konstrukcje aut elektrycznych. Albert Gryszczuk w 2018 roku opracował platformę terenową, posiadającą w 100% elektryczny napęd, który znalazł zastosowanie m.in. do jazdy w ekstremalnie trudnych warunkach terenowych. Na jej podstawie zbudowany został elektryczny pojazd bazujący na Land Rowerze: Sokół 4×4 – auto z napędem 4×4. Pojemność akumulatora auta wynosi 85 kWh. Wyróżnia je mocny silnik o mocy 300 KM, wysoki moment obrotowy (maksymalnie na poziomie 450 Nm) oraz właściwości, dzięki którym pojazd może prawidłowo funkcjonować nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach – zarówno w głębokiej wodzie, jak również przy bardzo wysokim zasoleniu oraz zapyleniu. W standardowych warunkach tego typu pojazdy mogą przebyć trasę od 200 do 300 km w zależności od ukształtowania terenu.

Sokół 4×4 może sprawdzić się nie tylko w samochodowych rajdach, ale również jako pojazd specjalistyczny. Tego typu pojazdy mogą być wykorzystywane np. w kopalniach odkrywkowych, które są idealnym miejscem dla tego typu aut, gdyż można je ładować niemal wszędzie. Jest również odporny na działanie szkodliwych substancji chemicznych. Nie wytwarza także spalin, dzięki czemu nie pozostawi ich w korytarzach kopalni. Może z niego skorzystać również straż graniczna oraz ratownicy górscy. Pojazd ten budzi zainteresowanie wśród pracowników służb leśnych Lasów Państwowych – jest bowiem znacznie cichszy w porównaniu do aut spalinowych oraz nie powoduje zanieczyszczenia powietrza.

Uruchomienie fabryki elektrycznych vanów mógłby być początkiem realnego rozwoju elektromobilności także w Zagłębiu Miedziowym.