Infrastruktura kluczem rozwoju gospodarczego Dolnego Śląska
REGION. Od kilku lat w Zagłębiu Miedziowym, a nawet szerzej – na terenie byłego województwa legnickiego odważnie planuje i realizuje się ważne projekty infrastrukturalne. Drogi, szlaki kolejowe nie tylko poprawiają komfort i bezpieczeństwo, ale przede wszystkim budują siłę gospodarczą i naszą przewagę konkurencyjną nad innymi subregionami – twierdzi Piotr KARWAN, radny sejmiku dolnośląskiego i wiceprezes Związku Pracodawców Polska Miedź. Przez nasz region przebiegają niezwykle ważne drogi S3 oraz A4, oprócz bogactw naturalnych kryjących się w naszej ziemi jesteśmy w niezwykle dobrym miejscu, które coraz częściej jest przedmiotem zainteresowania firm logistycznych realizujących tu swoje ogromne inwestycje o znaczeniu międzynarodowym. Naszym największym bogactwem są ludzie, którzy przez lata budowali silną pozycję gospodarczą naszej małej Ojczyzny i dzięki którym śmiało i bez kompleksów realizujemy jej dalszy rozwój, dodaje radny wojewódzki.
Należy przyznać, że dzieje się naprawdę dużo. W tym tygodniu minister infrastruktury Andrzej ADAMCZYK wspólnie z posłem z naszej ziemi Krzysztofem KUBOWEM ogłosili rozpoczęcie prac przygotowawczych do przebudowy trasy Lubin – Wrocław przez Prochowice. – To bardzo ważny projekt łączący aglomerację wrocławską z powstającą aglomeracją Zagłębia Miedzowego.
- Zabiegałem o tę inwestycję, która jest wspólnym celem mieszkańców i samorządowców z naszego regionu, podkreśla szef gabinetu premiera Krzysztof KUBÓW. Przebudowa dróg krajowych nr 94 i nr 36 na odcinku 60 km jest przewidziana do realizacji ze środków Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku.
Kilka dni temu radny Piotr KARWAN wraz ze starostą legnicki Adamem BABUŚKĄ i starostą kamiennogórskim Jarosławem GEMBORYSEM, na zaproszenie Ministerstwa Infrastruktury, uczestniczył w wizytacji ostatniego - południowego odcinka drogi S3. Podczas wspólnej konferencji ministrów infrastruktury Polski i Czech, minister Adamczyk potwierdził, że zgodnie z planem cały przebieg drogi S3 po stronie polskiej będzie ukończony w 2024 roku. Minister Martin Kupka potwierdził, że dokończenie szlaku drogowego S3-D11 jest zadaniem pilnym także dla czeskiego rządu, deklarując ukończenie budowy w 2026 roku.
Intensywność spotkań Ministra infrastruktury z przedstawicielami naszego regiony pokazuje, jak ogromną wagę przywiązuje on do rozwoju Dolnego Śląska.
Na zaproszenie marszałek Sejmu RP Elżbiety WITEK, w środę w jej gabinecie spotkali się minister Andrzej ADAMCZYK, prezes PKP PLK Ireneusz MERCHEL oraz Tymoteusz MYRDA – członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego, Piotr KARWAN – radny wojewódzki i Adam BABUŚKA – Starosta Powiatu Legnickiego. Jak mówi radny Sejmiku Dolnośląskiego Piotr KARWAN,, spotkanie przebiegło w niezwykle konstruktywnej i dobrej atmosferze .
– Rozmawialiśmy o tym jak doprowadzić do szybkiego uruchomienia prac budowlanych na zakwalifikowanej do rządowego programu Kolej + linii kolejowej Legnica - Złotoryja – Jerzmanice Zdrój. Pani Marszałek po raz kolejny potwierdziła swoje ogromne zaangażowanie w walce z wykluczeniem komunikacyjnym, jej wsparcie i determinacja pozwalają wierzyć, że niebawem Złotoryja powróci na kolejową mapę Polski. Druga osoba w Polsce ma doskonałe rozeznanie o tym jakie szanse otwiera kolej i jaki ogromny wpływ ma ona na rozwój obszarów, przez które przebiegają szlaki kolejowe - mówi Piotr KARWAN.
Radny Piotr KARWAN, który od lat zabiega o przywrócenie połączeń kolejowych do Złotoryi, nie ukrywa swojej radości z tego, że w projekt zaangażowanych jest tak wiele osób, które z sukcesem zrealizowało wiele innych projektów infrastrukturalnych w Polsce. Oprócz najważniejszych osób w Polsce, projekt ten jest wspierany również lokalnie – tu radny Karwan wymienia burmistrza Roberta PAWŁOWSKIEGO, który jest gorącym zwolennikiem przywrócenia pasażerskich połączeń kolejowych do Złotoryi.
Kolej Aglomeracyjna Zagłębia Miedziowego ogłoszona przez dolnośląskich polityków Prawo i Sprawiedliwość w „Dolnośląskim Ładzie” powstaje na naszych oczach.
Służby DSDiK zakończyły swój etap budowy połączenia kolejowego z Chocianowa w kierunku Chojnowa, czekamy na wykonanie ostatniego odcinka przez PKP PLK. Trwają prace przedprojektowe nad połączeniem kolejowym Lubin – Polkowice – Głogów. Podczas swojej kampanii samorządowej o pilnej potrzebie przywrócenia połączeń kolejowych do Polkowic mocno mówił radny Piotr KARWAN, dziś nie ukrywa on satysfakcji z postępu prac, podkreślając, że bez ogromnego zaangażowania i wsparcia projektu przez ministra Krzysztofa KUBOWA i wicemarszałka Tymoteusza MYRDY sukces nie byłby możliwy. Radny wojewódzki podkreśla, że zarówno minister KUBÓW i wicemarszałek MYRDA doskonale zdają sobie sprawę z wagi, jaką dla utrzymania tempa rozwoju gospodarczego Zagłębia Miedziowego daje rozwój infrastruktury.
- Trudno może w to komukolwiek z Polski uwierzyć, że w wysokorozwiniętym gospodarczo Zagłębiu Miedziowym jest jeszcze stolica powiatu (Polkowice), która jest wykluczona komunikacyjnie, to symbol imposybilizmu z przeszłości, który wierzę, że dziś wspólnie przełamujemy. Nikt przecież nie powie, że w miedziowym regionie nie było środków na to, aby robić kolej - dodaje Piotr KARWAN.
Podczas mającego miejsce w czerwcu br. symbolicznego wbicia łopaty pod budowę obwodnicy Krzeczyna Wielkiego, która będzie miała kluczowe znaczenie dla rozwoju lubińskiej strefy gospodarczej minister Krzysztof KUBÓW powiedział, że...
– Dzisiaj robimy kolejny krok, by jeszcze bardziej zachęcić inwestorów do tego, by właśnie tu postawili swoje zakłady pracy. Jest to również pewna alternatywa dla KGHM, który w tym regionie od lat funkcjonuje, ale przecież nic nie trwa wiecznie. Dlatego dobrze by było gdyby duży inwestor pojawił się tutaj i zapewnił mieszkańcom miejsca pracy – powiedział podczas uroczystości. Nie jest tajemnicą, że od jakiegoś czasu zarówno strona rządowa, jak i lokalne samorządy, prowadzą rozmowy z potencjalnymi inwestorami, którzy rozważają postawienie swoich fabryk w rejonie Krzeczyna Wielkiego.
To wszystko tylko pokazuje, że kluczowi politycy z naszego regionu doskonale zdają sobie sprawę z tego, że należy działać teraz, aby utrzymać wysokie tempo jego rozwoju w przyszłości – nawet wtedy gdy wyczerpią się złoża miedzi. Rozwój infrastruktury będzie miał kluczowe znaczenie. Szeroki dostęp do szybkich połączeń kolejowych oraz do dobrych dróg zapewni mobilność zawodową dla wszystkich mieszkańców naszego subregionu, oraz umożliwi rozwój turystyki i swobodny przepływ towarów - podkreśla radny Piotr KARWAN.
Radny wojewódzki wskazuje, że dziś wyznaczamy sobie już kolejne cele do realizacji, są nimi dalszy rozwój połączeń kolejowych ze Złotoryi w kierunku Jeleniej Góry i do Lwówka Śląskiego. Wymaga to dobrej koordynacji i współpracy samorządowców z rządem.
-Złożyliśmy również w tym tygodniu kolejny wniosek o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład - Program Inwestycji Strategicznych w zakresie przebudowy drogi wojewódzkiej nr 382 na odcinku Jawor – Złotoryja, jako połączenie jaworskiej strefy aktywności gospodarczej ze złotoryjską strefą. Dzięki tej inwestycji, w przypadku zakwalifikowania, samorząd województwa przebuduje istniejącą drogę łączącą Jawor ze Złotoryją oraz wykona pierwszy etap obwodnicy Złotoryi w kierunku złotoryjskiej strefy gospodarczej należącej do Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej - mówi Karwan.
Realizacja wszystkich rozpoczętych już działań oraz tych zaplanowanych na przyszłość, z pewnością doprowadzi do dalszego rozwoju i umacniania silnej pozycji naszego regionu. Widać, że równomierny jego rozwój i wyrównywanie szans poprzez swobodny i bezpieczny przepływ ludzi i towarów jest jednym z priorytetów naszych polityków. Należy mieć nadzieję, że wszystkie ich plany zostaną zrealizowane, dzięki czemu zyska region, zyskamy my jego mieszkańcy.