Nowoczesne centrum przesiadkowe powstanie w Legnicy. Będzie piorunujący efekt
LEGNICA. Podczas konferencji prasowej autor programu funkcjonalno-użytkowego planowanego przedsięwzięcia, arch. Adam SANTOROWSKI, przedstawił koncepcję inwestycji. Autor opracowania zaproponował nawiązanie do historycznych form architektonicznych, np. wiat przystankowych nawiązujących kształtem do bryły przystanku tramwajowego z lat 30. ubiegłego wieku. Przewidziano także miejsce pod ulokowanie zabytkowego wozu tramwajowego wyremontowane w zajezdni legnickiego MPK..
- Jeszcze w maju ogłosimy przetarg na projekt i wykonanie nowoczesnego centrum przesiadkowego przy dworcu kolejowym w Legnicy - mówił Maciej KUPAJ, prezydent Legnicy. - Do października 2027 roku powstanie tu przyjazne i funkcjonalne miejsce obsługujące podróżnych przesiadających się z jednych środków komunikacji na inne. Bezpośrednio przy dworcu pojawią się miejsca parkingowe dla aut osobowych, autobusów i rowerów oraz przystanki i stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Inwestycją zostanie objęty także plac przed dworcem. Centrum usprawni komunikację miejską i regionalną poprzez integrację różnych form transportu.

Główne założenia i plany
1. Parkingi. Powstaną miejsca parkingowe dla aut osobowych, autobusów i rowerów oraz przystanki i stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Inwestycją zostanie objęty także plac przed dworcem. W pierwszym etapie będzie 100 miejsc parkingowych, z możliwością budowy 100 kolejnych miejsc.
2. Strefy dla wygody pasażerów. Powstanie strefa tzw. "Kiss and Ride", czyli wydzielone miejsce dla osób, które chcą się zatrzymać autem, by wysadzić osoby udające się w podróż, strefa „Park and Ride” oraz miejsca dla wygody osób niepełnosprawnych.
3. Pawilon.Odnowiony zostanie pawilon przy ulicy Kolejowej, w którym obecnie mieszczą się różne lokale użytkowe. Tam mają się znajdować:
pomieszczenia do obsługi podróżnych,
pomieszczenie socjalne dla kierowców MPK,
lokale usługowe,
pomieszczenia techniczne.
4. Autobusy MPK. W projekcie priorytet będzie mieć komunikacja miejska. Co to oznacza? Plac przed dworcem ma być tak zorganizowany, by uspokoić ruch i zminimalizować korki. Wszystkie linie autobusów, których trasy przebiegają blisko dworca, będą miały swoje przystanki przy budynku dworca kolejowego. Powstanie też pętla zawracania dla autobusów MPK i staną trzy pantografy, czyli stacje ładowania autobusów elektrycznych.
Rozwiązania mają usprawnić komunikację miejską i regionalną poprzez integrację różnych form transportu, a autobusy MPK będą docierać do dworca z różnych części miasta.
5. Przebudowa Kartuskiej. Ponieważ obsługa komunikacyjna centrum przesiadkowego będzie się odbywała z ulicy Kolejowej i Kartuskiej, plan zakłada przebudowę fragmentu Kartuskiej po to, by odsunąć ją od położonych równolegle kamienic.
6. Historyczne nawiązania architektoniczne. Autor programu funkcjonalno-użytkowego zaproponował odniesienie do historycznych form architektonicznych, np. wiat przystankowych nawiązujących kształtem do bryły przystanku tramwajowego z lat 30. ubiegłego wieku.
7. Legnicki tramwaj - przewidziano także miejsce pod ulokowanie zabytkowego wozu tramwajowego.
Cały teren pod inwestycję jest już własnością miasta. Jak podkreślił Maciej Kupaj podczas czwartkowej konferencji, kwestie prawno-własnościowe są uregulowane.