Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Niewielkie zainteresowanie konsultacjami w sprawie ścieżek rowerowych. Polkowiczanie śpią?

POLKOWICE. Dwie osoby skorzystały z tygodniowego dyżuru konsultanta w Urzędzie Gminy Polkowice, który był do dyspozycji mieszkańców zainteresowanych budową drogi rowerowej wzdłuż ulicy 3 Maja. To duża inwestycja, która będzie ingerować w infrastrukturę w centrum miasta, dlatego wcześniej zorganizowano też konsultacje społeczne. Przyszło na nie jedenaście osób.

Niewielkie zainteresowanie konsultacjami w sprawie ścieżek rowerowych. Polkowiczanie śpią?

Droga rowerowa ma przebiegać na całej długości ulicy 3 Maja, od marketu „Kaufland” do ul. 11 Lutego i Skalników. Trasa będzie przecinać miasto na osi północ-południe. Projekt przewiduje wybudowanie asfaltowej ścieżki o szerokości dwóch metrów, równolegle do istniejącego chodnika od strony budynków mieszkalnych.

– Ta inwestycja zaingeruje w infrastrukturę w centrum miasta, a zdajemy sobie sprawę, że takie projekty mogą wzbudzać emocje. Dlatego też zorganizowaliśmy najpierw konsultacje społeczne, a potem dla pewności jeszcze dyżur konsultanta, aby wszystko przedyskutować z mieszkańcami – wyjaśnia Sebastian SYPKO, wiceburmistrz ds. gospodarczych.

10 października w polkowickim ratuszu odbyły się konsultacje społeczne, w których wzięło udział jedenaścioro mieszkańców, w tym osoby z zarządu osiedla Krupińskiego oraz urzędnicy. Uczestnicy zgłosili szereg wniosków, z czego uwzględniono: połączenie drogi rowerowej z istniejącymi ciągami rowerowymi, a więc połączenie projektowanej drogi rowerowej wzdłuż ul. 3 Maja z masy bitumicznej z istniejącymi nawierzchniami z czerwonej kostki betonowej fazowanej przy ul. Skalników. Kolejny uwzględniony wniosek to połączenie projektowanej inwestycji z istniejącą drogą rowerową przebiegającą w jezdni ul. Dąbrowskiego. Ostatnim z uwzględnionych podczas konsultacji wniosków było ujednolicenie nawierzchni bitumicznej drogi rowerowej na przejazdach przez jezdnie, przez które przebiegać będzie droga rowerowa.

Podczas konsultacji 10 października mieszkańcy zgłosili też wnioski, które zostały odrzucone. Była ta propozycja umieszczenia pomiędzy istniejącym chodnikiem a projektowaną drogą rowerową pasa separacyjnego o szerokości około 1 metra, poprzez poszerzenie terenu inwestycji (odsunięcie drogi rowerowej od chodnika) lub poprzez zmniejszenie szerokości istniejącego chodnika o pół metra (z dwóch do półtora metra).

– Nie przyjęto tego postulatu, ponieważ poszerzenie inwestycji wiązałoby się z usuwaniem znacznej ilości istniejących nasadzeń izolujących lub pogorszeniem warunków poruszania się pieszych – wyjaśnia Tomasz Duszyński, kierownik referatu inwestycji.

Drugim odrzuconym wnioskiem był pomysł zaprojektowania chodnika i drogi rowerowej bezpośrednio przy krawężniku ulicy 3 Maja.

– Wniosek wymagałby przebudowy istniejącego oświetlenia ulicznego i likwidacji separacyjnego pasa zieleni od strony ulicy, a ruch rowerów i pieszych zbliżyłby się do ulicy – tłumaczy kierownik Duszyński.

Od 30 października do 7 listopada zorganizowano dyżur konsultanta. Urzędnik z gminnego referatu inwestycji, który odpowiada merytorycznie za to przedsięwzięcie, był do dyspozycji mieszkańców w godzinach porannych, jak i popołudniowych.

– W tym terminie przybyły do urzędu dwie osoby. W tym jedna, która uczestniczyła także we wcześniejszych konsultacjach – mówi Piotr Gambal, który dyżurował w polkowickim magistracie.

Obecnie wnioski zgłoszone podczas dyżuru konsultanta są rozważane.

– Rozważany, ze względów na płynność ruchu samochodowego, jest postulat, aby na projektowanym odcinku drogi rowerowej każde istniejące przejście dla pieszych przez ul. 3 Maja uzupełnić o przejazdy rowerowe. Byłoby to w dziesięciu miejscach – mówi Tomasz Duszyński. – Rozważany jest również postulat, aby drogę rowerową przebiegającą równolegle do budynku 3 Maja 1-14 zlokalizować na trasie istniejącego chodnika, chodnik rozebrać i ułożyć go bliżej tego budynku. Nawierzchnia chodnika ze względu na nierówności miałaby być wyrównywana, a więc rozebrana i ponownie ułożona podczas budowy drogi rowerowej – dodaje.

Nie wniesiono uwag do przebiegu planowanej drogi rowerowej na odcinku od ronda Tadeusza Mazowieckiego do ul. 11 Lutego.

Powiązane wpisy