Co dalej z termomodernizacją? W.Wabik będzie konsekwentny
POLKOWICE. O dalszych pracach związanych z termomodernizacją dyskutowano podczas pierwszego spotkania zespołu roboczego ds. termomodernizacji budynków i zarządzania energią powołanego przez burmistrza Polkowic. Z przygotowanego i zatwierdzonego w 2018 roku harmonogramu, władze poprzedniej kadencji zrealizowały jedynie część inwestycji.
– Plan dobrze przygotowany w 2018 roku został w minionej kadencji zaniechany przez mojego poprzednika. O kolejności prac nie decydował omówiony z mieszkańcami i zatwierdzony ostateczny harmonogram, tylko urząd gminy. Skutki takich działań widzimy obecnie. Inwestycje się przeciągają, na 2024 rok nie zabezpieczono odpowiednich środków w gminnym budżecie. Ale pragnę podkreślić, że chcemy kontynuować ten program. Będziemy to robić w sposób uporządkowany i systematyczny. Teraz rozeznajemy możliwości finansowe na przyszły rok, włącznie z potencjalnym finansowaniem termomodernizacji ze źródeł zewnętrznych. W ramach powołanego przeze mnie zespołu chcemy wypracować wstępnie aktualną listę budynków, które najpilniej wymagają termomodernizacji – informuje Wiesław Wabik, burmistrz Polkowic.
W sierpniu 2018 roku ówczesny burmistrz Wiesław Wabik w wydanym zarządzeniu uregulował zasady finansowania z budżetu gminy przedsięwzięć związanych z termomodernizacją. Przedstawiono również harmonogram budynków do planowanej termomodernizacji w latach 2018 – 2025. W 2020 roku, kolejny burmistrz podwyższył wymagany wkład własny właściciela budynku oraz wyłączył z zarządzenia szacowane koszty i przewidywany termin realizacji termomodernizacji.
W efekcie z 64 budynków, które były w pierwotnych wykazach do termomodernizacji, prace wykonano dla 11 obiektów, a dla kolejnego obecnie są prowadzone (ul. Ratowników). Następnych 13 nieruchomości wnioskodawcy zgłosili jako gotowe do realizacji, tj. dysponują dokumentacją techniczną, prawem do realizacji robót oraz wymaganym wkładem własnym. Prace jednak stanęły, ponieważ w budżecie gminy na 2024 rok nie zabezpieczono środków na dofinansowanie tych inwestycji.
Pierwsze spotkanie zespołu ds. termomodernizacji budynków i zarządzania energią Członkowie zespołu podkreślili zasadność przeanalizowania możliwości wprowadzenia do realizacji tych obiektów, które zgłaszają gotowość do realizacji i dysponują wymaganym wkładem własnym, a są zagrożone upłynięciem terminu ważności prawa do realizacji robót. Zdecydowano o konieczności szerszego niż do tej pory informowania właścicieli budynków wielorodzinnych o działaniach związanych z pozyskiwaniem zewnętrznego dofinansowania. Zespół przychylił się do utrzymania wkładu własnego w wysokości 40% kosztów inwestycji brutto.
Kolejne spotkanie zaplanowano na październik.