Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

W Złotoryi powstaje Cyklostrada Dolnośląska

ZŁOTORYJA. Drogi krajowej wprawdzie dla samochodów w Złotoryi nie ma, ale dla rowerzystów – już jest !. Pod koniec grudnia magistrat oddał do użytku ulicę Uniejowicką, która powstała w miejscu traktu polnego i przecięła grunty rolne. To zupełnie nowy kawałek asfaltu w miejskiej sieci drogowej.

W Złotoryi powstaje Cyklostrada Dolnośląska

Nie jest to wprawdzie obwodnica, której życzą sobie mieszkańcy, bo to i nie ta lokalizacja, i nie ta skala przedsięwzięcia, ale nowa droga, która biegnie obrzeżem miasta (w większości po jego granicy), rolę takiej małej obwodnicy poniekąd pełni. Łączy ulice Grunwaldzką i Zagrodzieńską, stanowiąc duży skrót dla kierowców jadących np. od Uniejowic w stronę ul. Legnickiej – pozwala zaoszczędzić blisko 800 m i ominąć skrzyżowanie z trudnym skrętem w pobliżu dworca kolejowego.

Chętnych do skrócenia sobie drogi nie brakuje. W ciągu godziny przejeżdża tędy kilkadziesiąt aut osobowych. Rowerzystów na razie na horyzoncie nie widać, ale też i pogoda jest raczej mało atrakcyjna dla tego typu wycieczek.

A z myślą o rowerzystach właśnie ulica Uniejowicka otrzymała najpierw nazwę, a następnie asfaltową nawierzchnię zamiast tłucznia. Stanowi ona fragment krajowej trasy rowerowej nr 6 o nazwie Via Regia, biegnącej z Kijowa do Drezna, która wchodzi w skład Dolnośląskiej Cyklostrady – projektu sieci dróg dla cyklistów o długości 1,8 tys. km mającej dać impuls do rozwoju turystyki w naszym regionie. W Złotoryi ta trasa będzie dłuższa i złożą się na nią również odcinki ścieżki pieszo-rowerowej na ulicach Grunwaldzkiej i Legnickiej, które ratusz zamierza wybudować w najbliższych latach.

O tym, że to droga przeznaczona w głównej mierze dla amatorów dwóch kółek, przypominają rozstawione w sześciu miejscach ławki ze stojakami na rowery i koszami na śmieci (jedna ze świeżo zamontowanych ławek wzbudziła już nawet zainteresowanie wandali, co widać na zdjęciach w naszej galerii). Takie przystanki z pewnością przydadzą się mniej wprawnym cyklistom, bowiem połowa z 960-metrowego odcinka prowadzi podjazdem.

Z uwagi na rowerzystów na drodze nie brakuje znaków przeznaczonych dla kierowców samochodów – z ograniczeniami. Uniejowicka jest dość wąska i wyposażona w zatoki umożliwiające mijanie się aut czy pojazdów rolniczych (które w drodze wyjątku również mogą tędy się poruszać). Magistrat wprowadził ograniczenie prędkości do 30 km/h oraz zakaz wjazdu dla aut o masie całkowitej powyżej 3,5 t. Cięższe (do 7,5 t) mogą wjechać tylko na kilkudziesięciometrowy odcinek przy skrzyżowaniu z ul. Grunwaldzką.

Urząd Miejski w Złotoryi odebrał drogę od wykonawcy 23 grudnia minionego roku. Inwestycja kosztowała 2 mln 188 tys. zł, ale budżet miasta sporo zaoszczędził dzięki dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i środków rządowych w wysokości 1 mln 750 tys. zł. Trasę wybudowała firma PTB.

Powiązane wpisy