Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Będzie chodnik przy Grunwaldzkiej

ZŁOTORYJSKA.  Chodnik na ul. Grunwaldzkiej pojawi się do końca roku 2027. – Mamy gotowy projekt i zapewnione pieniądze z funduszy unijnych na sfinansowanie tej inwestycji – słyszymy w złotoryjskim ratuszu. Bezpieczna droga dla pieszych powstanie dzięki rozwijaniu przez miasto sieci ścieżek rowerowych. W ramach tego samego zadania przebudowany będzie zdegradowany chodnik wzdłuż ul. Legnickiej.

Będzie chodnik przy Grunwaldzkiej

Grunwaldzka jest trasą wojewódzką, z ruchem szacowanym na prawie 4 tys. pojazdów dziennie. Choć to jeden z głównych szlaków komunikacyjnych przez Złotoryję, w większości pozbawiony jest chodnika. Jest zrobiony tylko na krótkim kawałku: od skrzyżowania z ul. Chojnowską do nasypu kolejowego. Okoliczni mieszkańcy od wielu lat upominają się o resztę, skarżąc się, że dla pieszych jest to w tej chwili najbardziej niebezpieczna droga w mieście.

Ponad dwa lata temu Urząd Miejski w Złotoryi, w porozumieniu z województwem dolnośląskim, zlecił zaprojektowanie ciągu pieszo-rowerowego w środkowej części Grunwaldzkiej. To najbardziej newralgiczny odcinek, gdzie spore wyzwanie stanowi przydrożny rów odwadniający jezdnię, który trzeba przykryć podczas budowy chodnika.

Prace nad projektem już się zakończyły, magistrat zrobił też w urzędzie wojewódzkim zgłoszenie wykonania robót budowlanych. Dokumentacja zakłada wybudowanie wspólnej drogi asfaltowej dla pieszych i rowerzystów o długości 430 m i szerokości 3 m. Zaczynałaby się przy zjeździe w ul. Rzeczną i kończyła na skrzyżowaniu z ul. Uniejowicką, gdzie powstałoby przejście i przejazd rowerowy przez jezdnię, doświetlone i wyposażone w aktywne oznakowanie.

Z kolei pomiędzy nasypem kolejowym i zjazdem w Uniejowicką oraz na odcinku od skrzyżowania z ul. Rzeczną do łącznika z tunelem biegnącego pod torowiskiem (na zdjęciu obok) wybudowany będzie chodnik tylko dla pieszych, o szerokości od 2 do 3 m, także o nawierzchni bitumicznej. Oba fragmenty będą liczyły 190 m długości.

Ale to nie koniec dobrych wieści dla osób lubiących spacery i jazdę na rowerze. Równocześnie z inwestycją na Grunwaldzkiej ma być przebudowany wysłużony chodnik biegnący wzdłuż drogi wylotowej na Legnicę. To przedsięwzięcie, o którym w Złotoryi mówi się od lat. Projekt nowego ciągu pieszo-rowerowego także w tym przypadku jest już gotowy do realizacji.

Inwestycja na ul. Legnickiej obejmie odcinek o długości 650 m: od ronda do skrzyżowania z ul. Granitową. Wspólna droga dla rowerzystów i pieszych będzie miała szerokość 3 m – za wyjątkiem dwóch odcinków przy przystankach autobusowych, gdzie wydzielone zostaną osobne strefy dla rowerów i przechodniów, każda o szerokości 2 m.

Co ciekawe, projekt zakłada nie tylko zwiększenie bezpieczeństwa oraz komfortu pieszych i rowerzystów, ale także przesunięcie przystanków autobusowych. Zamiast dwóch, które są na tym odcinku Legnickiej obecnie, powstaną cztery.

Realizacja ważnych dla miasta inwestycji na Grunwaldzkiej i Legnickiej będzie możliwa dzięki naciskowi na rozwój infrastruktury rowerowej, jaki kładzie się w ostatnim czasie w naszym województwie. Oba odcinki stanowią część długodystansowego, międzynarodowego szlaku dla rowerzystów o nazwie Via Regia. To jedna z tras Dolnośląskiej Cyklostrady – tego samego gigantycznego projektu, który ma być impulsem dla rozwoju turystyki w naszym regionie i w ramach którego powstała niedawno ul. Uniejowicka (łącznik ulic Grunwaldzkiej i Zagrodzieńskiej). Na terenie Złotoryi brakuje coraz mniej odcinków szlaku. Gdy powstaną ścieżki na Legnickiej i Grunwaldzkiej, rowerzyści podróżujący od strony Legnicy w kierunku Grodźca czy Lwówka Śląskiego będą mogli przejechać bezpiecznie przez niemal całe miasto.

Złotoryjski ratusz szacuje, że 1080 m ciągu pieszo-rowerowego i blisko 200 m chodnika będzie kosztowało ok. 8 mln zł. Z pozyskaniem dofinansowania dla tego zadania nie powinno być jednak większych problemów, ponieważ wpisuje się ono w strategię Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Aglomeracji Jeleniogórskiej – obszaru funkcjonalnego, do którego należy również Złotoryja. Aglomeracja dysponuje funduszami unijnymi na przedsięwzięcia zmierzające do równoważenia mobilności miejskiej na Dolnym Śląsku (czyli stwarzania warunków w systemie komunikacyjnym miasta ułatwiających podróżowanie innym środkiem transportu niż samochód). Pieniądze będą rozdzielane między samorządy w tzw. trybie bezkonkursowym – otrzymają je projekty z listy zadań najbardziej strategicznych dla całej Aglomeracji. A nasz projekt, jako inicjatywa ponadgminne, znajduje się na samym jej szczycie.

Drogi dla rowerzystów na Grunwaldzkiej i Legnickiej stanowią bowiem część większego przedsięwzięcia pn. „Budowa ścieżek rowerowych na terenie miasta Złotoryi oraz gmin Pielgrzymka, Złotoryja i Zagrodno”. Jego wartość szacuje się na 15 mln zł, a najstarsze miasto w Polsce jest w nim liderem. Przewiduje ono budowę 8 km dróg dla amatorów dwóch kółek w różnych miejscach powiatu złotoryjskiego, w tym trasę ze Złotoryi do Zagrodna po śladzie dawnej linii kolejowej w kierunku Chojnowa.

Wspólny projekt czterech gmin ma zagwarantowane w Aglomeracji Jeleniogórskiej środki w wysokości 10,5 mln zł, z czego prawie 5,6 mln zł trafi do Złotoryi. Złotoryjski magistrat przygotował na razie tzw. fiszki projektowe.

– To pieniądze, które czekają na nas. Wystarczy złożyć wniosek w naborze, który zostanie ogłoszony prawdopodobnie w połowie tego roku – zapewnia Wydział Inwestycji i Rozwoju UM.

Realizacja obu kolejnych fragmentów Dolnośląskiej Cyklostrady planowana jest na lata 2026-2027.

Dodajmy, że w przypadku ul. Legnickiej ciąg pieszo-rowerowy będzie miał kontynuację w ramach innego projektu. Miasto chce wybudować w II etapie drogę dla rowerzystów na odcinku od zjazdu w ul. Granitową aż do starego mostu na Kaczawie, wraz z przejazdem przez trasę wojewódzką w kierunku Kopacza. Dokumentacja projektowa jest zrobiona, zupełnie nowa ścieżka ma jednak przebiegać przez teren, który w tej chwili nie należy ani do gminy miejskiej, ani do województwa dolnośląskiego. Wszczęta jest została procedura administracyjna, która ma się zakończyć wydaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID-u), co da zielone światło dla budowy ścieżki rowerowej na całej długości Legnickiej.

Powiązane wpisy