Elektrotinty Remigiusza Dobrowolskiego (FOTO)
LEGNICA. W Muzeum Miedzi odbyło się otwarcie wystawy Elektrotinty Remigiusza Dobrowolskiego. Płyta miedziana może być matrycą dla wielu technik graficznych: miedziorytu, akwaforty, akwatinty. W połowie XX wieku powstała jeszcze jedna technika tworzenia grafiki z miedzianej matrycy, na której „rysunek” powstaje dzięki elektrolitycznemu trawieniu płyty. Nazwana została przez jej twórcę Stanisława Rzepę elektrotintą i można ją uznać za odmianę akwatinty.
Wystawa Elektrotinty Remigiusza Dobrowolskiego prezentuje prace artysty pochodzącego z Poznania, gdzie ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych. W latach 1989-1993 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Urbino we Włoszech. Z pierwszego wykształcenia jest specjalistą od wystawiennictwa, z drugiego dyplomowanym malarzem, a przede wszystkim niespokojnym duchem szukającym własnych środków wyrazu dla nurtujących go problemów artystycznych.
Remigiusz Dobrowolski poznał technikę elektrotinty z Podręcznika metod grafiki artystycznej Romana Artymowskiego wydanej w 1975 r. Udoskonalił ją i nieco uprościł. Płyty nie są zawieszane w kuwecie. Jedna leży na dnie, a druga równolegle nad nią podparta na ceramicznych, szklanych lub plastikowych wspornikach i zanurzona tylko licem w elektrolicie. Nazwał ją elektrotintą horyzontalną.
Fot. Mariusz Witkowski
{gallery}galeria/rozrywka/30-11-18-otwarcie-wystawy-Elektrotinty-fot-mariusz-witkowski{/gallery}