Kwiecień w legnickim teatrze
LEGNICA. W kwietniu na deskach legnickiego teatru w kwietniu będziemy mieli możliwość zobaczenia spektakli: Wyzwolenia, III Furie, Wierna wataha.
6 i 7 kwietnia
Sobota-niedziela
Godzina 19.00
WYZWOLENIA
Polscy reżyserzy teatralni sięgali po Wyzwolenie w chwilach wielkich dziejowych przemian. Napisany już po sukcesie Wesela tekst Wyspiańskiego jest wielkim mocowaniem się z polską tożsamością, szczególnie z tkwiącą u jej źródeł i do dziś żywą tradycją romantyczną. Jest nowym spojrzeniem na kwestię narodowego – ale także i jednostkowego – wyzwolenia, rozpatrywanego zarówno w kategoriach politycznych, jak i duchowych, intelektualnych, artystycznych. Nic dziwnego, że dotychczas na scenach polskich doszło do ponad 70 premier tego dramatu, wliczając w to spektakle w Teatrze Polskiego Radia i w Teatrze Telewizji.
Trawiący dziś Polskę społeczny spór nadaje wizji Wyspiańskiego bolesną aktualność. Nakreślony w Wyzwoleniu wizerunek Polaka zamkniętego w klatce własnych uprzedzeń i fantazmatów coraz mocniej niestety rezonuje z naszą codziennością. Jednocześnie trzeba pamiętać, że od krakowskiej premiery minęło przeszło sto lat. Świat wokół nas diametralnie się zmienił. Język Wyzwolenia – archaizujący, patetyczny, przeładowany metaforami – jest dla współczesnych odbiorców trudny do przyswojenia. Obrazy, które składają się na sztukę, przestały być czytelne; zamiast wzbudzać żywe emocje, budują dystans między sceną a widownią. Z tych przyczyn Magdalena Drab, utytułowana legnicka dramatopisarka (laureatka m.in. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2017), pod kierunkiem Piotra Cieplaka, reżysera Teatru Narodowego, przygotowała nowy tekst – oparty ściśle na konstrukcji Wyzwolenia, zawierający liczne fragmenty pierwotnego dzieła, ale ostatecznie tworzący nową autorską całość, odpowiadającą problematyce dzieła Wyspiańskiego we współczesnym ujęciu. „Wyrzucając z Wyspiańskiego anachronizmy, pozostajemy mu jednak wierni” – zapewnia reżyser. „Jest tu i szopka polska, ale i nieco makabryczny kabaret, gdy aktorzy odbywają seans stawania się Polakami. Jest śpiewane i tańczone. Są dociekania, kim naprawdę jesteśmy, w którą stronę zmierzać? Razem czy osobno? Jak wydobyć się z sytuacji bez wyjścia? Jest o ludziach szczerego serca i entuzjazmu, ale może także naiwnych w paradoksalnym dążeniu Polaków do wielkości poprzez ekstrema zawarte w haśle »zwycięstwo albo śmierć«”.
Scena Gadzickiego
Bilety: online oraz w kasie Teatru 35 i 30 zł
Spektakl gramy także 3,4 i 5 kwietnia (środa, czwartek i piątek) godz. 11.00
Organizator: Teatr Modrzejewskiej w Legnicy
5 i 12 kwietnia
Godzina 19.00
Piątek, piątek
PORTRET POLAKA PO SZKODZIE
Z bogatego, liczącego ponad pół tysiąca wierszy dorobku Jacka Kaczmarskiego wybraliśmy te mniej znane, powierzając je nieokiełznanej wyobraźni kompozytora Łukasza Matuszyka i legnickiego zespołu aktorskiego. W kolejnej odsłonie Kabaretu „Piękna Helena” chcemy pokazać portret zbiorowy współczesnego Polaka, nakreślony w poezji Kaczmarskiego – błyskotliwego, niebanalnego diagnosty ludzkich słabości i polskich zawirowań historycznych, obyczajowych i światopoglądowych. Kaczmarskiego, będącego – o czym wie niewielu – pisarzem niezwykle dowcipnym, którego twórcza osobowość jest o wiele bogatsza i bardziej wielowątkowa niż pokutujący stereotyp „jegomościa z gitarą”.
Myślałem zawsze, że to twórczość w sam raz na podniosłe szkolne akademie z okazji rocznic narodowych klęsk, ale nie na rozrywkowy wieczór w kawiarni. Myliłem się. Dzięki aktorskiej interpretacji i dowcipnym, zaskakującym aranżom Łukasza Matuszyka (na pianino, akordeon, puzon) utwory Kaczmarskiego nabrały kabaretowej lekkości. […]„Piękna Helena” mogła zrobić Kaczmarskiego „po bożemu”. Wolała go jednak ściągnąć z piedestału, odbrązowić, zaryzykować nawet profanację po to, by ludzie znów zaczęli uważnie słuchać, co martwy bard ma im do przekazania. […] Kaczmarski za życia mnie drażnił. Po śmierci wymiata.
Piotr Kanikowski, 24legnica.pl
Scena: Art Cafe Modjeska
Bilety: online oraz w kasie Teatru 35 i 30 zł
Organizator: Teatr Modrzejewskiej w Legnicy
6 kwietnia
Sobota
Godzina 10.00
OKR – ELIMINACJE REJONOWE
64. Ogólnopolski Konkurs Recytatorski
Od ponad 20 lat legnicki teatr współorganizuje i skutecznie promuje ten najstarszy i najważniejszy konkurs recytatorski w Polsce. W ostatnich latach co roku uczestnicy z Legnicy i rejonu legnickiego docierają do finału turnieju recytatorskiego i poezji śpiewanej. W 2015 roku na 60. OKR wyróżnienie w finale turnieju recytatorskiego otrzymała Patrycja Bartoszewska z Legnicy. OKR organizujemy wspólnie z istniejącym od ponad stu lat Towarzystwem Kultury Teatralnej w Warszawie.
Jak zawsze zmagania odbędą się w czterech turniejach: recytatorskim, poezji śpiewanej, teatru jednego aktora i „wywiedzionego ze słowa”. Konkurs jest przeznaczony dla młodzieży ze szkół średnich, studentów, dorosłych i seniorów.
Przesłuchania są otwarte i bezpłatne dla publiczności
Art Cafe Modjeska
13 i 14 kwietnia
Sobota i Niedziela
Godzina: 19.00
WIERNA WATAHA
Szóste autorskie dzieło legnickiego duetu dramatopisarsko-reżysersko-aktorskiego PiK, czyli Pawła Wolaka i Katarzyny Dworak. Po obsypanej nagrodami „trylogii wiejskiej”, wystawionej na scenie w Legnicy i Zielonej Górze, tym razem miejscem akcji staje się „miasteczko małe”. Dwie tutejsze rodziny od pokoleń oddają swoich synów na służbę Kościołowi w głębokim przekonaniu, że dzięki temu chronią całą społeczność „od powietrza, głodu, ognia i wojny”. Przychodzi jednak pokolenie, w którym rodzą się wyłącznie córki, a przeznaczona na świętą dziewczynka wcale nie ma ochoty, by ją złożono w ofierze. Wątpliwości zaczyna mieć również ojciec. Wtedy matka ze wściekłą determinacją staje do walki. Nie cofnie się przed niczym dla obrony starego porządku…
Tekst sztuki zdobył Alternatywną Nagrodę Dramaturgiczną w ubiegłorocznej (2018) edycji prestiżowej Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, gdzie dotarł do finału zmagań.
Generalnie jest to przedstawienie bardzo mocne aktorsko. […] Oryginalny dramat, zespołowy spektakl, śpiew na głosy, unifikacja strojów (brawo dla debiutującej w teatrze Natalii Rejszel!). Na scenie drewno, żelazo, woda. Prostota i jednocześnie najwyższy diapazon emocji. Wierna wataha to moim zdaniem jedna z najciekawszych premier polskiej dramaturgii współczesnej w tym sezonie.
Kamila Łapicka, Słuchy z teatru i okolic (blog)
Scena Gadzickiego
Bilety: online oraz w kasie Teatru 35 i 30 zł
Spektakl gramy także 16 i 17 kwietnia (wtorek, środa), godzina 11.00
Organizator: Teatr Modrzejewskiej w Legnicy
24, 25 i 26 kwietnia
Środa, czwartek i piątek
Godzina 11.00
BAŚŃ O PIĘKNEJ PARYSADZIE I O PTAKU BULBULEZARZE’
Spektakl dla dzieci
Ta jedna z Klechd sezamowych Bolesława Leśmiana, opartych na Księdze tysiąca i jednej nocy, łączy tajemniczą atmosferę Orientu z nieposkromioną wyobraźnią wielkiego polskiego poety. Bohaterką opowieści jest rozkapryszona księżniczka, która dla błahej zachcianki wyprawia braci w nadzwyczaj niebezpieczną podróż. Kiedy jednak ulegają złym mocom i zostają obróceni w kamień, w Parysadzie budzi się odwaga i gotowość do poświęceń: rusza na ratunek, nie zważając na jakiekolwiek przeszkody. Czy zdoła ocalić ukochanych braci i dowiedzieć się, co tak naprawdę jest w życiu ważne?
Napisana piękną polszczyzną bajka stanowi odtrutkę na pełne przemocy i hałasu współczesne produkcje telewizyjne. Inscenizacja z niezwykłymi animacjami na pewno spodoba się dzieciom, ale bez wątpienia także dorośli obejrzą ją z zapartym tchem.
Widownia, która raz piszczy z uciechy, raz siedzi jak trusie, dowodzi, że magia teatru to nie w kij dmuchał. Baśń… to żart na żarcie. Można ją oczywiście oglądać „po bożemu”, jak historię o przygodach pięknej księżniczki i jej odważnych braci albo metaforyczną opowieść o dojrzewaniu, przejściu z dzieciństwa do dorosłości. Wydaje mi się jednak, że spisana przez Leśmiana „klechda” stała się pretekstem do zabawy, jaka jest możliwa tylko w teatrze.
Piotr Kanikowski, 24legnica.pl
Scena Gadzickiego
Bilety: online oraz w kasie Teatru 27 i 22 zł
Organizator: Teatr Modrzejewskiej w Legnicy
27 i 28 kwietnia
Sobota, niedziela
Godzina 19.00
III FURIE
Deszcz nagród, festiwale w Polsce i za granicą, gorące dyskusje, kontrowersje. Jedno z największych wydarzeń artystycznych ostatnich lat w polskim teatrze. Szaleńcza groteska, rozpięta pomiędzy historią a współczesnością. Skrajnie niepoprawna politycznie, obrazoburcza aż do śmieszności wizja Polski, nad którą wciąż wisi cień II wojny światowej. Teatr, który zapiera dech.
Marcin Liber zrobił spektakl okrutny. Rozprawiający się z całą narodową mitologią. Bezlitośnie wyśmiewający polską megalomanię, obnażający hipokryzję i fobie rodaków. Ośmiesza się w nim zarówno kult bohaterszczyzny, jak i celebrowanie narodowej martyrologii. Pokazuje mechanizmy manipulowania historią i współczesnością. Chciałoby się rzec, iż wywleka na wierzch nieapetyczne bebechy narodu. Trzeba wszakże podkreślić, że reżyser nie czyni tego w imię takiej czy innej ideologii. Czystych sumień nie mają bowiem ani ci z prawej, ani z lewej; ani libertyni, ani ci w sutannach; ani konserwatyści, ani postępowcy. Wszędzie są tacy, co - mówiąc za Słowackim – „kupują serca na tandecie”.
Andrzej Z. Kowalczyk, „Kurier Lubelski
Scena Gadzickiego
Bilety: online oraz w kasie Teatru 35 i 30 zł
Organizator: Teatr Modrzejewskiej w Legnicy
12 kwietnia
Piątek
Godzina 17.00
Otwarcie wystawy
,,Niezwykłe Dolnoślązaczki” na 100-lecie praw wyborczych Polek
Spotkanie z Prezes Stowarzyszenia Dolnośląski Kongres Kobiet (KATARZYNA LUBINIECKA-RÓŻYŁO )
Z okazji Jubileuszu 100-lecia praw wyborczych Polek, Stowarzyszenie Dolnośląski Kongres Kobiet wspólnie z Regionalnym Przedstawicielstwem Komisji Europejskiej we Wrocławiu przygotowało wystawę ,,Niezwykłe Dolnoślązaczki”.
Wystawa przedstawia sylwetki 16 niezwykłych kobiet, które żyły na Dolnym Śląsku w różnych epokach i działały w różnych dziedzinach życia. Są wśród nich m.in. Edyta Stein, św. Jadwiga, Wanda Rutkiewicz, Anna German, czy Freya von Moltke.
Wystawa została zorganizowana jako wydarzenie w ramach uchwalonego przez Sejmik Województwa Dolnośląskiego, Dolnośląskiego Roku Praw Kobiet.
Organizator: Stowarzyszenia Dolnośląski Kongres Kobiet/ Katarzyna Odrowska
Hall Starego Ratusza
Wstęp wolny