SISTERS IN JAZZ, czyli międzynarodowy projekt w Lubinie!
LUBIN. 8 sierpnia zapraszamy do Centrum Działań Twórczych w Lubinie na koncert pięciu wspaniałych i utalentowanych kobiet! Ten niezwykle oryginalny projekt jazzowy miał swoją premierę podczas prestiżowego Ystad Sweeden Jazz Festival w sierpniu 2015 roku. Jego głównym założeniem jest połączenie wielu kultur, dla których wspólnym mianownikiem ma być muzyka improwizowana, wykonywana wyłącznie przez kobiety, wybitne instrumentalistki z różnych stron świata.
Pomysłodawczynią tej idei jest niemiecka saksofonistka Nicole Johänntgen, za sprawą której w lutym 2016 roku ukazała się płyta live z koncertu zarejestrowanego przez szwedzkie radio w Ystad, zatytułowana „Sisters in Jazz”. Fantastyczne połączenie brzmień muzyki skandynawskiej, wschodniej i środkowej Europy z domieszką azjatycką, pozwoliło wykształcić Sisters in Jazz własną niepowtarzalną jakość, wspaniale przyjętą przez publiczność w różnych krajach.
Projekt pokazany został do tej pory w Niemczech, Szwajcarii, Ukrainie, Szwecji, gdzie sale koncertowe za każdym razem wypełniały się po same brzegi.
A już w sierpniu projekt SISTERS IN JAZZ zawita do Lubina!
8 SIERPNIA, 18.00
Sala CDT w Lubinie
Bilety w cenie 40,00 zł już w sprzedaży!
Sekretariat CDT (Aleja KEN 6A, 8.00-16.00)
REZERWACJE (wykup w ciągu 3 dni):
Partnerzy:
Powiat Lubiński
Koleje Dolnośląskie S.A.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
Pałac Radomiłów
Strona internetowa projektu: https://sisters-in-jazz.international/
Podczas koncertu w Lubinie wystąpią:
HILDEGUNN ØISETH | TRĄBKA, BUKKEHORN
KARIN HAMMAR | PUZON
IZABELLA EFFENBERG | WIBRAFON, ARRAY MBIRA, STEEL DRUM, SUNDRUM
STINA ANDERSDOTTER | KONTRABAS
DOROTA PIOTROWSKA | PERKUSJA
HILDEGUNN ØISETH | TRĄBKA, BUKKEHORN
Hildegunn Øiseth studiowała w Swedish Music Academy (Ingesunds musikhögskola) w Arvika. Po ukończeniu studiów została członkinią Bohuslän Big Band, z którym współpracowała od 1990 do 1999 roku. Następnie osiedliła się w Południowej Afryce, gdzie grała w zespole Uhambo, wydając dwa albumy. Występowała także w Malezji, Pakistanie i na Bliskim Wschodzie. W 2009 roku wydała swój debiutancki album "Hildring", na którym użyła tradycyjnego norweskiego instrumentu bukkehorn, łącząc jego brzmienie z elektroniką. Jej drugi album "Stillness" (2011) spotkał się z dużym uznaniem krytyków. Współpracowała z Tommy Kotterem, Peterem Jansonem i Andersem Kjellbergiem nad albumem "Valencia" (2013), co ugruntowało jej pozycję jako wybitnej trębaczki skandynawskiego jazzu. W tym czasie koncertowała z projektem Rabalder i prowadziła kolektyw Sharaka. Obecnie jest członkinią Trondheim Jazz Orchestra i Marilyn Mazurs Shamania, a od 2012 roku reprezentuje Norwegię na festiwalu JazzBaltica. Koncentruje się na swoim kwartetcie, z którym wydała album "Time is Coming" (2016) oraz "Manana" (2020). Pomimo pandemii Øiseth była aktywna muzycznie, występując w różnych konfiguracjach. W 2022 roku nagrała album "Suite for Gaia" z Mats Eilertsenem i Bugge Wesseltoftem, prezentując wyłącznie swoje kompozycje.
KARIN HAMMAR | PUZON
Karin Hammar urodziła się w 1974 roku w północnym mieście Boden w Szwecji. Studiowała w Królewskim Konserwatorium w Sztokholmie w latach 1994-1999. Współpracowała z większością profesjonalnych big bandów w Szwecji, ale także z Europejski Big Band EBU. Grała także z cieszącym się międzynarodowym uznaniem zespołem Jazz Baltica Zespół (z czołowymi muzykami z północnej Europy), w większości czołowy niemiecki radiowiec zespoły (WDR -West Deutsche Rundfunk, SWR Big Band i HR Big Band) i norweska Orkiestra Jazzowa w Trondheim. Karin koncertowała i nagrywała z międzynarodowymi gwiazdami jazzu, takimi jak Kenny Werner, Carla Bley, Tim Hagans, Steve Swallow, Gary Burton, Bob Brookmeyer, Maria Schneider, Jim McNeely, Ivana Linsa i Nilsa Landgrena. Karin Hammar wydała pod własnym nazwiskiem 6 płyt CD cieszących się międzynarodowym uznaniem. Karin Hammar jest laureatką wielu prestiżowych szwedzkich nagród jazzowych, m.in. Alice Bab’s Award 2004 oraz nagroda SKAP (Szwedzkiego Towarzystwa Kompozytorów Muzyki Popularnej) w 2009 r., Nagroda Szwedzkiego Towarzystwa Jazzowego 2017 ze względu na bycie „ fantastycznym ambasadorem puzonu jako instrumentu, a także szwedzkiego jazzu, ze względu na jej nieustraszoną postawę wobec nowych projektów muzycznych jako lider zespołu, kompozytor i solista w różnych środowiskach muzycznych.”
IZABELLA EFFENBERG | WIBRAFON, ARRAY MBIRA, STEEL DRUM, SUNDRUM
Izabella należy do niewielu kobiet na świecie grających na wibrafonie jazzowym oraz na całym szeregu rzadkich instrumentów jak szklana harfa, steeldrum, array mbira, czy sundrum. W 2018 otrzymała Nagrodę Kultury od Miasta Norymbergii a w 2020 zdobyła Nagrodę Regionu Mittelfranken. Z projektem Impressions in Colours Izabella wygrała konkurs Woman in Jazz Next Generation 2020. Grała m.in. z Larsem Danielssonem, Magnusem Ostromem, Nilsem Langredem, Vladyslavem Sendeckim czy Janem Lundgrenem. Od 12 lat organizuje Festiwal Vibraphonissimo w regionie Norymbergii.
STINA ANDERSDOTTER | KONTRABAS
Stina Andersdotter to kontrabasistka, kompozytorka i wokalistka mieszkająca w Malmö. Ze zamiłowaniem do rytmu, śpiewalnych melodii i narracyjnych tekstów, czerpie inspiracje z kilku gatunków, ale to w jazzie znajduje swoją ojczyznę. We wrześniu 2019 wydała swój debiutancki album „Starling & Oak Tree” nakładem Imogena Records. Oprócz projektu pod własnym nazwiskiem Stinę można usłyszeć w kilku konstelacjach. Niektóre z nich to Öresund Triplettes, kolektyw jazzowy i Sallyswag. Latem 2019 roku była częścią zespołu w cyklu koncertów saksofonisty Fredrika Kronkvista „Juju Jazz” w Folkets Park w Malmö. Jest częścią międzynarodowej sieci kobiet improwizujących SOFIA, Support Of Female Improwizating Artists – muzyków z różnych części Europy prowadzonej przez saksofonistkę Nicole Johänntgen.
DOROTA PIOTROWSKA | PERKUSJA
Dorota Piotrowska ukończyła nowojorską The New School of Jazz and Contemporary Music. Jej wieloletnie zainteresowanie polityką międzynarodową zaowocowało też dymplomem magistra na wydziale stounków międznarodowych w Colin Powell School of Civic and Global Leadership. W USA, Piotrowska zagrała m.in. w Carnegie Hall z kompozytorem klasycznym Bobem Chilcottem, a także w Avery Fisher Hall Lincoln Center u boku kompozytora klasycznego Willa Todda i pod dyrekcją słynnej Eleny Sharkovej. Występowała również z nowojorskimi jazzmanami takimi jak Jeremy Pelt, Lonnie Plaxico, Mark Soskin, Steve Carrington, Rory Stuart, Sam Newsome, Stacy Dilliard, Mike Rodriguez, Jonathan Creyford, Lafayette Harris, Benito Gonzales, Anthony Wonsey, Eric Wyatt, Greg Lewis, Carlo De Rosa, Joe Sanders i The Curtis Brothers. W 2015 roku Piotrowska nawiązała współpracę z polską legendą muzyki soulowej Ewą Urygą, z którą nagrała płytę “Mahalia Jackson in Memoriam” wraz z braćmi Zaccaiem i Luquesem Curtis. W 2018 roku Piotrowska przeniosła się na stałe do Polski. Kilka miesięcy później rozpoczęła współpracę z m.in. z duńską wokalistką Cæcilie Norby i European Sisters in Jazz.