Guma - szlachetna technika fotografii (FOTO)
CHOJNÓW. W Muzeum Regionalnym odbył się wernisaż fotografii Lucjana Sagana, zmarłego przed czterema laty wrocławskiego artysty plastyka, zajmującego się fotografią piktorialną, głównie techniką gumy.Sylwetkę artysty oraz swoistość tworzonych przez niego prac przybliżyła uczestnikom otwarcia wystawy wdowa po Lucjanie Saganie, pochodząca z Jawora wrocławska plastyczka Elżbieta Hońdo-Sagan.
Lucjan Sagan (1937-2012) urodził się w Kawęczynie, w województwie świętokrzyskim. W latach 1956-1961 studiował na Uniwersytecie Wrocławskim. Był malarzem i fotografikiem, członkiem rzeczywistym Fotoklubu RP Stowarzyszenia Twórców oraz Związku Polskich Artystów Plastyków. Zajmował się fotografią piktorialną, głównie techniką gumy wielowarstwowej. W swojej twórczości sięgał po pejzaże, architekturę, nie stronił od martwej natury i portretu, tworzył też wielobarwne kompozycje abstrakcyjne, uzyskując ciekawe reliefowe efekty. Zasady techniki opisał w książce: "Guma XIX-wieczna szlachetna technika fotograficzna w XXI wieku" (wydanej we Wrocławiu w 2006 roku). Prace malarskie i fotogramy gumowe tego artysty znajdują się w zbiorach w kraju i za granicą.
Technikę gumy wynalazł malarz i fotografik Robert Demachy (1859-1938) pod koniec XIX wieku. Była ona szczególnie popularna na przełomie XIX i XX wieku. Od pewnego czasu przeżywa renesans. Do jej pionierów w Polsce należeli: Mikulasch, Świtkowski i Traczyk. Techniką tą zajmował się Witold Dederko, który robił tak zwane gumy wiedeńskie - wielowarstwowe oraz Jan Bułhak. Do wybitnych powojennych jej twórców należał Henryk Rogoziński, który preferował gumę jednowarstwową. Technika gumy opiera się na światłoczułych właściwościach dwuchromianów potasowego i amonowego w połączeniu z gumą arabską. Po dodaniu pigmentu, który jest nośnikiem obrazu i nałożeniu na papier sporządzonej mieszaniny, a następnie skopiowaniu metodą stykową w kopioramie negatywu i wypłukaniu wodą otrzymuje się obraz. Proces ten można kilkakrotnie powtórzyć, otrzymuje się wówczas gumę wielowarstwową. Można również poprzestać na jednorazowym naświetlaniu wówczas otrzymujemy gumę jednowarstwową. Technika gumy pozwala na dużą ingerencję w powstający obraz. Na przykład stosując pędzle w czasie wywoływania w wodzie możemy silniej wypłukiwać niektóre partie obrazu, a inne pozostawiać mocniej kryte. O ile zasady powstawania obrazu gumowego są ściśle określone i niezmienne, indywidualny warsztat każdego gumisty sprawia, że uzyskane efekty różnią się od siebie, nosząc znamiona autorskiej interpretacji rzeczywistości.
Wystawa potrwa do końca maja 2016 r. Chojnowskie Muzeum Regionalne serdecznie zaprasza do zwiedzania tej interesującej ekspozycji.
{gallery}galeria/rozrywka/24-04-16-wernisaz-sagan-fot-margot-stel{/gallery}