Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Szukasz dobrej firmy kurierskiej? Poznaj ranking zaufanych firm kurierskich!

Prężny rozwój branży e-commerce wywołał prawdziwą rewolucję w branży KEP, czyli przesyłek, ekspresowych i paczkowych. Która firma kurierska może poszczycić się najlepszą opinią wśród klientów sklepów internetowych?

Szukasz dobrej firmy kurierskiej? Poznaj ranking zaufanych firm kurierskich!

Poznaj najlepszych kurierów w rankingach
Nawykom zakupowym Polaków w internecie postanowiła przyjrzeć się bliżej międzynarodowa firma badawczo-technologiczna Gemius. Na zlecenie e-Commerce Polska przygotowała ona raport „E-commerce w Polsce 2018”. Wynika z niego, że respondenci najbardziej cenią sobie dwie firmy zajmujące się między innymi przesyłkami zagranicznymi do niemiec – DPD i DHL. To właśnie one najczęściej dowoziły ankietowanym zamówione przez nich w Internecie produkty.

UgnJAHk

W zestawieniu z wnioskami płynącymi z raportu „E-commerce w Polsce 2017” różnica polega przede wszystkim na wzroście zainteresowania usługami kurierskimi świadczonymi przez DPD. Upływ roku nie zmienił zatem wyraźnego podziału – rynek usług kurierskich jest zajęty przez dwie firmy, czyli DHL i wspomnianą DPD.

C6hgzQq

Odnotować warto, że w zestawieniu z 2017 r. o 3 punkty procentowe wzrosło zainteresowanie ofertą InPost. Można to wiązać z dynamicznym rozwojem firmy, która z jednej strony zacieśnia współpracę ze sprzedawcami Allegro, a z drugiej inwestuje w kolejne Paczkomaty.

Firmy kurierskie w serwisach oceniających
W Internecie bez kłopotu można znaleźć portale, których głównym celem jest gromadzenie opinii użytkowników o sklepach, usługodawcach i produktach. Do największych należą Opineo.pl i Ceneo.pl. Jakie oceny zgromadziły poszczególne firmy w tych serwisach? Czy wyniki pokrywają się z wnioskami płynącymi z badań przeprowadzonych przez firmy badawcze?

Ceneo.pl to serwis z branży e-commerce, który powstał na początku 2005 r. W tym serwisie bezkonkurencyjna okazała się firma kurierska DPD, na temat której użytkownicy zamieścili ponad 1,5 mln opinii (poleca ją 97 proc. użytkowników). Drugim najczęściej ocenianym kurierem jest InPost (zgromadził prawie 1 mln głosów), a na trzeciej pozycji plasuje się DHL (ponad 500 tys. opinii).

JMheLPW

W serwisie Opineo.pl najwięcej opinii otrzymała firma DPD – ponad 200 tys., z czego 92 proc. to opinie pozytywne. O wiele mniej opinii użytkownicy wystawili firmie DHL – 127 tys. Trzecią najczęściej ocenianą firmą jest UPS z ponad 94 tys. ocen wystawionych przez użytkowników. Szczegółowe porównanie znajduje się na poniższym wykresie.

RELgXTs

Z komentarzy zgromadzonych w serwisach Ceneo.pl i Opineo.pl wynika, że największą popularnością wśród internautów cieszą się dwie firmy DHL i DPD. Wyniki są zatem pokrewne z raportami przygotowanymi przez firmy badawcze.

Struktura polskiej branży KEP
Z raportu „Raport o stanie rynku pocztowego w 2018” stworzonego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej wynika, że na koniec 2018 r. w Polsce było zarejestrowanych 291 operatorów pocztowych[1]. Usługi przewozowe świadczą różne podmioty, w tym:

- integratorzy KEP – to międzynarodowe firmy oferujące usługi kurierskie (np. DHL), które często inicjują zmiany w branży, ostatnio choćby inwestując w nową technologię i testując dostarczanie przesyłek przy użyciu dronów,

- lokalni operatorzy KEP – przykładem takiego operatora jest InPost, który w obecnych latach szczególnie intensywnie rozbudowuje usługę Paczkomatów (w 2017 r. w Polsce było 2750 takich urządzeń, natomiast w 2019 r. jest ich już 4800),

- operatorzy pocztowi – w Polsce jest to Poczta Polska, która realizuje przesyłki kurierskie w ramach usługi Pocztex, a jednocześnie rozwija współpracę z siecią sklepów Żabka i stacjami paliw Orlen, oferując w ten sposób dodatkowe punkty odbioru przesyłek,

- pośrednicy – przykładem może być europaczka.pl, która współpracuje w zakresie dostarczania przesyłek zagranicznych m.in. z DHL, UPS i FedEx.

Rozbudowana struktura polskiej branży KEP gwarantuje z jednej strony spory wybór nadawcom paczek, a z drugiej szybkie dostarczenie przesyłek adresatom. Jednocześnie na rynku zauważalny jest trend dywersyfikacji punktów dostaw. Wszystko po to, aby adresaci mogli odebrać paczkę w najwygodniejszy dla siebie sposób.

Jak przedstawia się branża KEP w Polsce?
Polski rynek KEP ma 30 lat, ale dopiero w ostatnich latach dynamika jego rozwoju znacząco przyspieszyła. Głównym powodem jest coraz większa liczba transakcji przeprowadzanych w sklepach internetowych. To właśnie szybka ekspansja e-handlu ma największy udział w transformacji branży KEP. O tym, że firmy działające w branży KEP mają coraz więcej pracy, i ich zyski rosną, najlepiej świadczy rosnąca wartość tego rynku. W 2013 r. wartość rynku KEP wynosiła 3 748 mln zł, a w 2017 r. już 5 741 mln zł[2].

Jak wygląda polska branża KEP na tle europejskiej i światowej?
W 2015 r. globalny rynek KEP był wart ok. 253 mld USD, zaś europejski ok. 74 mld EUR. W efekcie polski rynek KEP stanowi 1,6 proc. rynku europejskiego. Chociaż wydaje się to niewiele, to w ostatnich latach branża dynamicznie się rozwija, a eksperci przewidują, że w najbliższej przyszłości tendencja ta się utrzyma[3].

Źródła:

[1] Uke.gov.pl, Raport o stanie rynku pocztowego w 2018 roku, https://uke.gov.pl/download/gfx/uke/pl/defaultaktualnosci/36/215/1/raport_o_stanie_rynku_pocztowego_w_2018_roku_www.pdf (dostęp 14.06.2019).
[2] Logistyka.net, Logistyka w Polsce. Raport 2017, https://www.logistyka.net.pl/raport-logistyka-w-polsce (dostęp 14.06.2019).
[3] Gs1pl.org, Analiza rynku KEP w Polsce, https://www>