Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

"Going Global-Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza" szansą regionu

REGION. Promocja regionu za granicą – w tym walorów turystycznych, a przede wszystkim gospodarczych – to cel samorządu, który jest realizowany poprzez ambitne projekty. Takim właśnie projektem jest „Going Global – Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza”. Jest realizowany przez samorząd województwa dolnośląskiego, a jego operatorem jest Wydział Współpracy z Zagranicą Urzędu Marszałkowskiego. Wartość projektu wynosi 6 mln złotych (przy 85% udziale środków europejskich).

"Going Global-Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza" szansą regionu

Samorząd województwa przeznacza te środki na organizację i pokrycie kosztów udziału dolnośląskich przedsiębiorstw w międzynarodowych targach, konferencjach, misjach gospodarczych oraz kampaniach promocyjnych. To szansa na aktywną promocję mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z regionu.

Wszystkie krańce świata Dubaj, Tokio, Seul, Los Angeles, Berlin, Drezno, Monachium, Kolonia, Luksemburg, czy Anhui w Chinach – to kierunki misji gospodarczych i targów, w których w 2022 roku udział mogą wziąć dolnośląscy przedsiębiorcy zainteresowani ekspansją na rynki zagraniczne. O tym jak zachęcać do ekspansji zagranicznej firmy z regionu legnicko-głogowskiego, rozmawiali w zeszłym tygodniu z Krzysztofem Hodunem, dyrektorem Wydziału Współpracy Zagranicznej Urzędu Marszałkowskiego we Wrocławiu, przedstawiciele Związku Pracodawców Polska Miedź – prezes Beata Staszków i wiceprezes Piotr Karwan.

Podczas spotkania poruszano m.in. kwestie wymiernych korzyści płynących z projektu. Jako przykład podano grudniową misję w Dubaju na EXPO 2020, która dla jednej z uczestniczących firm zakończyła się sukcesem w postaci pozyskania inwestora. Ten dokapitalizuje ją kwotą 30 milionów dolarów.
Moc bezpośredniego kontaktu

Przedsiębiorcy, samorządowcy i przedstawiciele mediów biorący udział w misji ponadto mogli uczestniczyć w wielu spotkaniach B2B czy wydarzeniach. W jednym z nich – Wieczorze Dolnośląskim – uczestniczyło około 200 gości, co w przyszłości zaowocować może dalszymi sukcesami uczestników projektu.

– Bezpośrednie spotkania biznesowe w wielu branżach dają największą szansę do ekspansji na zagraniczne rynki. A trudno wyobrazić sobie lepsze miejsce do takich spotkań niż targi branżowe i misje gospodarcze. Dlatego też ZPPM aktywnie włącza się w działania promujące projekt Going Global wśród swoich członków – podkreśla Beata Staszków, prezes ZPPM.

– Budując projekt Going Global – Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza, współpracowaliśmy z przedsiębiorcami z regionu, tak aby założenia projektu i wykorzystywane narzędzia najlepiej odpowiadały na ich potrzeby – mówi Krzysztof Hodun, dyrektor Wydział Współpracy z Zagranicą Urzędu Marszałkowskiego.
Istotnym walorem projektu Going Global jest aspekt finansowy. Po pozytywnym przejściu procesu rekrutacji Urząd Marszałkowski pokrywa wszystkie koszty dotyczące transportu (w tym m.in. lotniczego i na terenie targów), wynajęcia stoiska, hotelu i wyżywienia – wskazuje dyrektor Krzysztof Hodun.

Cel: pokazać potencjał regionalnych firm na świecie

– Na terenie byłego województwa legnickiego działalność prowadzi wiele wspaniałych firm oferujących wysokiej jakości produkty i usługi. Są wśród nich również nasi członkowie, w tym KGHM i spółki z Grupy Kapitałowej KGHM. Zaliczają się do tego także firmy rodzinne i inne przedsiębiorstwa, które od lat odnotowują sukcesy zarówno na skalę lokalną jak i międzynarodową. Jesteśmy dumni z naszych pracodawców, to dzięki nim rozwija się nasz region, zapewniając jego mieszkańcom dobrobyt i miejsca pracy – zaznacza Piotr Karwan, wiceprezes ZPPM.

– Dokładamy wszelkich starań, aby ich w tym wspierać, projekt Going Global to jedna z form takiego wsparcia. Promując za granicą nasz potencjał gospodarczy, promujemy także Dolny Śląsk, jako region atrakcyjny dla potencjalnych inwestorów z zagranicy – dodaje Piotr Karwan.
Z korzyścią dla wszystkich

W ramach inicjatywy Going Global, poza pokryciem kosztów, Urząd Marszałkowski pomaga w wielu innych aspektach. Przed wyjazdem dla przedstawicieli firm prowadzone są szkolenia dotyczące tego, jak należy zachować się w kraju, do którego wybierają się z misją.

– Udział w dużych międzynarodowych wydarzeniach to nie tylko koszty finansowe to również rozpoznanie danego rynku oraz poznanie miejscowej kultury prowadzenia biznesu, która często różni się od tej nam znanej – opowiada o inicjatywie dyrektor Krzysztof Hodun. – Właściwe poznanie rynku docelowego zwiększa szanse powodzenia rozmów i negocjacji – dodaje.

Od 31 stycznia uruchamiane będą kolejne w tym roku nabory do udziału w misjach i targach zagranicznych. Pełna lista wraz z terminami naborów znajduje się na stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego pod adresem: https://bit.ly/33vZC7o.

– Zachęcam przedsiębiorców z Dolnego Śląska do udziału w Going Global i internacjonalizacji swojej działalności i produktów – mówi dyrektor Hodun. – Dolnośląskie firmy mają ogromny potencjał i innowacyjność, które warto promować i podkreślać.