Jawor ma BOK godne Europy (FOTO)
JAWOR. W Urzędzie Miejskim uruchomiono Biuro Obsługi Klienta – przestronne, jasne, pachnące nowością i przyjazne dla osób starszych i matek z dziećmi. Zadbano o kącik dla oczekujących w kolejce, a także najmłodszych, którzy nie będą się już nudzić czekając na swoich zajętych załatwianiem spraw rodziców. W schludnej, nowoczesnej i sporej przestrzeni biurowej czekają na mieszkańców uśmiechnięci urzędnicy. Na wejściu zjazd dla niepełnosprawnych a za nim infokiosk i 9 stanowisk pracy. Każde opatrzone opisem i numerem. Na końcu umiejscowiono biura Urzędu Stanu Cywilnego oraz Wydziału Spraw Obywatelskich. Nie ma szans, żeby się tutaj zgubić. Są też dwie kasy i miejsce, gdzie sympatyczny urzędnik wie praktycznie wszystko o tym, jak segregować odpady. Miejsce niczym nie przypomina szarych, ciemnych korytarzy Ratusza i dotychczasowego, nadszarpniętego przez ząb czasu biura podawczego, gdzie widok wiszących ze ścian kabli i plam na suficie zniechęcał na wejściu do kontaktu z urzędem. Jednym słowa Urząd Miasta w Jaworze mocno wszedł do... Europy!
Podczas symbolicznej uroczystości otwarcia - symbolicznej, ponieważ BOK przyjmował pierwszych interesantów od godziny 7.30 - nie zabrakło starosty Stanisława Laskowskiego, przewodniczącego RM Jawora Daniela Iwańskiego, burmistrza Bolkowa, wójtów sąsiednich gmin powiatu jaworskiego. Nie zabrakło poświęcenia lokalu.
- BOK to miejsce pierwszego kontaktu z urzędem, w którym każdy będzie mógł uzyskać informację, wsparcie i pomoc - powiedział po otwarciu burmistrz miasta Emilian BERA. - Zależało nam, aby ten kontakt ułatwić i przyspieszyć, bo któż z nas lubi załatwiać urzędowe formalności. Od dzisiaj ten kontakt to zupełnie nowa jakość w obsłudze klienta. Ta zmiana to nie tylko wymalowane ściany i nowe meble. Proszę uwierzyć, że zakres wyzwań, jakie zastałem w tej niby oczywistej sprawie, jakim jest dostępność urzędu dla wszystkich mieszkańców, był spory. Wysokie, strome schody dla osoby na wózku inwalidzkim czy w podeszłym wieku były przeszkodą nie do pokonania. Od teraz mieszkańcy nie będą musieli już biegać po korytarzach w poszukiwaniu odpowiedniego wydziału czy referatu. Aby załatwić podstawowe, urzędowe sprawy wystarczy wizyta właśnie w tym biurze.
Czy interesanci mogą więc liczyć, że swoje sprawy załatwią łatwiej i szybciej - dopytaliśmy włodarza miasta.
- Dostępna, przestronna i funkcjonalna sala dla klientów, kilkanaście stanowisk obsługiwanych przez pracowników z najczęściej odwiedzanych wydziałów i referatów oraz pomoc urzędników to standard, jaki chcemy zapewnić mieszkańcom podczas wizyty w urzędzie. Jaworzanie będą załatwiać urzędowe formalności maksymalnie wygodnie, siedząc a nie stojąc przy stanowiskach obsługi. Dzięki przemyślanej organizacji przestrzeni, interesanci mogą liczyć na oszczędność czasu i oczywiście kompetentną obsługę.
A teraz najważniejsze. Jakie sprawy będzie można załatwić w nowym biurze obsługi?
- W jednym miejscu będzie można załatwić sprawy związane z funkcjonowaniem całej gminy, w wielu przypadkach od początku do końca. Od złożenia pisma czy wniosku, poprzez formalności związane z wydaniem dowodu osobistego, rejestracją działalności gospodarczej, wykupem lokali mieszkalnych, obowiązkiem meldunkowym czy wycinką drzew, aż po sprawy związane z dostawą wody i odbiorem ścieków, które do tej pory można było załatwić tylko w siedzibie referatu wodno-kanalizacyjnego przy ul. Poniatowskiego. Nowością będzie możliwość zakupu biletów wstępu do teatru na spektakl czy koncert. To spore udogodnienie zwłaszcza dla osób, które często mają do załatwienia kilka spraw w różnych referatach. Podobnie z odbiorem kodów kreskowych i worków na śmieci, które będzie można tutaj pobierać. Dodatkowo uruchamiamy nie jedną a dwie kasy, w których przyjmowane będą opłaty, podatki i inne należności wobec gminy. Mamy nadzieję, że dzięki temu kolejki będą mniejsze, a klienci zadowoleni.
Jakie inne rozwiązania urząd przygotował z myślą o lepszej obsłudze mieszkańców?
- To przede wszystkim zmiany w godzinach pracy magistratu. Chcąc sprostać oczekiwaniom jaworzan wydłużamy czas pracy urzędu w każdy wtorek do godziny 18.00. Będzie to obejmowało stanowiska, które obsługują największą liczbę klientów. Nowym rozwiązaniem jest także „strefa klienta”, czyli specjalne miejsce, gdzie można wygodnie zaczekać lub wypełnić wniosek, skorzystać z komputera z dostępem do Internetu, a przy tym zapoznać się m.in. z ofertą kulturalną, sportową czy turystyczną miasta. Pomyśleliśmy także o najmłodszych. Specjalnie dla nich utworzono „strefę malucha”, gdzie dzieci będą mogły spokojnie poczekać, aż ich rodzice załatwią urzędowe formalności.
Nowego Biura Obsługi Klienta może pozazdrościć Jaworowi niejedna gmina. Dzisiejsi pierwsi klienci nie kryli zadowolenia z aranżacji wnętrz i rozwiązań funkcjonalnych. Ze zmian zadowolona jest także załoga. Pozostaje tylko życzyć, aby odtąd wizyta w urzędzie w Jaworze zawsze przebiegała sprawnie i skutecznie.
- Nie zamierzamy od teraz spocząć na laurach. Będziemy stale monitorować przebieg prac Biura Obsługi Klienta tak, aby w jak najlepszym stopniu dopasować go do potrzeb klientów. Tymczasem już od dzisiaj zapraszam do korzystania z jego usług. Mam nadzieję, że od teraz wizyta w urzędzie nie będzie wiązała się ze stresem, ale stanie się przyjemnością.
Dodajmy iż prace budowlane związane z adaptacją pomieszczeń dawnego banku rozpoczęły się w drugiej połowie ub roku. Ciekawostka jest to, że w podziemiach znajduje się wciąż pancerny, z wielkim zamkiem, sejf pamiętający XIX wiek.
{gallery}galeria/wydarzenia/01.02.16_otwarcie_bok_jawor_fot_zbigniew_jakubowski{/gallery}