Nowy odcinek S3 otwarty (FOTO)
BOLKÓW. Z udziałem przedstawicieli rządu, ministrów Dariusza KLIMCZAKA i Roberta KROPIWNICKIEGO, Marszałka Województwa Dolnośląskiego Pawła GANCARZA, Wojewody Dolnośląskiego Macieja AWIŻENIA, członków zarządu Województwa Jarosława RABCZENKO i Michała RADO i posłów Iwony KRAWCZYK, Tadeusza SAMBORSKIEGO oraz licznego grona samorządowców powiatu jaworskiego i Legnicy otwarty został 16-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S3 między Bolkowem i Kamienną Górą. To ostatni oddany do ruchu fragment biegnącej wzdłuż zachodniej granicy trasy S3 w województwie dolnośląskim. - Po raz kolejny patrząc na tę inwestycje z dumą powtarzam, że Dolny Śląsk jest sercem infrastrukturalnym Polski - powiedział Paweł GANCARZ.
A Robert KROPIWNICKI dodał: - To za rządów Platformy Obywatelskiej rozpoczęła się budowa drogi S 3 i za rządów Koalicji, której trzonem jest Platforma Obywatelska, skończyliśmy drogę, która połączyła północ z południem, Świnoujście z Lubawką, Szwecję z Grecją. To proszę państwa jest światowej klasy majstersztyk drogownictwa!
- To jeden z ostatnich elementów układanki na drodze do powstania nowoczesnego szlaku komunikacyjnego wzdłuż zachodniej granicy Polski, który połączy Bałtyk i porty w Świnoujściu i Szczecinie, poprzez Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę i Legnicę z pograniczem polsko-czeskim. Ułatwi prowadzenie międzynarodowego transportu drogowego na południe Europy, poprawi warunki jazdy i bezpieczeństwa ruchu poprzez wyeliminowanie zagrożeń związanych z użytkowaniem okolicznych pól i posesji. My swoją robotę wykonaliśmy. Czekamy teraz na naszych braci Czechów. Chcielibyśmy, aby kontynuacja tej drogi miała miejsce po stronie czeskiej - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Kluczowym elementem tego odcinka są dwa tunele o długości ok. 2,3 km oraz ok. 320 m. Pierwszy z nich jest obecnie najdłuższym w kraju pozamiejskim tunelem oraz najdłuższym tunelem wydrążonym w skale.
Trasa przebiega nowym korytarzem w powiecie jaworskim, wałbrzyskim i kamiennogórskim, na terenie gmin Bolków, Stare Bogaczowice, Czarny Bór, Marciszów i Kamienna Góra. Obecnie kierowcy mogą dojechać do węzła Lubawka. Pozostały 3-kilometrowy odcinek od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej nastąpi to w 2027 r.
Budowa trasy S3 Bolków - Kamienna Góra jest współfinansowana przez Unię Europejską. Jej łączny koszt wyniósł ok. 1,9 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE to ponad 928 mln zł.
- Przejazd tunelem o długości 2,3 km, przy ograniczeniu prędkości do 80 km/h, może potrwać niecałe dwie minuty. Biorąc pod uwagę całą trasę, jaką kierowca ma do pokonania, to niewiele. Pamiętajmy jednak, żeby podczas jazdy, zarówno w tunelach, jak i na całej trasie, zachować ostrożność i kierować się zdrowym rozsądkiem – mówili przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zaznaczając, że w tunelu obowiązuje odcinkowy pomiar prędkości.
Tak długi tunel to w Polsce nowość, dlatego drogowcy przygotowali instrukcję w której tłumaczą, jak z niego korzystać. Przypominają na przykład, by zdjąć okulary słoneczne, nie zatrzymywać się czy nie zawracać.
Dwunawowy tunel wydrążony pod górą w Starych Bogaczowicach ma długość ok. 2300 m. Każda z naw posiada dwa pasy ruchu po 3,5 m szerokości, pas awaryjny o szerokości 2,5 m, obustronne chodniki dla obsługi i ewakuacji (1 m szerokości) oraz opaski techniczne (0,5 m). Wysokość skrajni wynosi 4,7 m. Obie nawy są połączone dziewięcioma przejściami ewakuacyjnymi, rozmieszczonymi co 237,5 m. Osiem z nich stanowi drogę ewakuacyjną dla pieszych, a jeden to przejazd awaryjny zlokalizowany w połowie długości tunelu. Pełni on również funkcję przejścia ewakuacyjnego i jednocześnie jest przeznaczony do działań służb ratowniczych.
Bardzo ważnym elementem wyposażenia tunelu jest oświetlenie, które wykonano w technologii LED. Oprawy oświetlenia wjazdowego dostosowują się automatycznie do natężenia oświetlenia słonecznego na zewnątrz tunelu. Dzięki temu kierowca nie doznaje szoku spowodowanego nagłą zmianą natężenia światła, a jego wzrok stopniowo przyzwyczaja się do oświetlenia panującego w tunelu. Dodatkowo każda z naw dysponuje oświetleniem przejazdowym, antypanicznym, awaryjnym i ewakuacyjnym („ludzik” stale podświetlony wskazujący kierunek do najbliższego wyjścia ewakuacyjnego) i orientacyjno-krawężnikowym. W sumie obiekt ten posiada ponad 3000 źródeł światła.
W celu zapewnienia wydajnej wentylacji tunelu zamontowano wentylatory strumieniowe – w nawie zachodniej 10 szt. i nawie wschodniej 23 szt. – o mocy silnika 34kW każdy. Dodatkowo tunel został podzielony na strefy wykrywania pożaru. Każdy zestaw wentylatorów strumieniowych i układ pomiaru prędkości strumienia powietrza znajduje się w innej osobnej strefie wykrywania pożaru. W razie wybuchu pożaru w tunelu system wykrywania pożaru wykryje pożar i jego lokalizację. Zostanie aktywowana odpowiednia strefa wykrywania pożaru, w efekcie czego wentylatory strumieniowe zaczną wytwarzać „prędkość” dla strumienia powietrza w kierunku ruchu pojazdów, aby pozbyć się dymu z tunelu przez portal wyjazdowy. Na system monitoringu wizyjnego w tunelu i poza nim składają się kamery obrotowe, stałopozycyjne oraz kamery wideodetekcji (dualne). Te ostatnie rejestrują detekcję dwutorowo (poprzez dwa obiektywy): obrazu widzialnego i obrazu termowizyjnego. Pozwala to na szybsze wykrywanie zdarzeń, nawet kiedy nawa wypełniona jest dymem. Dodatkowo tunel przed wjazdem do każdej z naw wyposażono w czujniki pomiaru wysokości pojazdów.
Celem wyeliminowania oblodzenia nawierzchni zamontowano odpowiedni system ogrzewania na wjazdach do tunelu, zarówno na portalu południowym, jak północnym.
Burmistrz Jawora Emilian BERA słusznie zauważył - ta droga to dodatkowy impuls dla rozwoju Jawora i powiatu jaworskiego...
Fot. Zbigniew Jakubowski/GDDKIA