Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Nadzwyczajne posiedzenie Zarządu Związku Miast Polskich

LEGNICA. Odbyło się kolejne nadzwyczajne posiedzenie Zarządu ZMP, które było poświęcone zebraniu uwag i przygotowaniu stanowiska w związku z pakietem ustaw antykryzysowych uchwalanych przez parlament. Członkowie Zarządu podczas posiedzenia on-line dyskutowali na temat niezbędnych zmian, które należy wprowadzić do projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (druk sejmowy nr 299). Efektem tej dyskusji było przyjęcie stanowiska. Uczestniczący w posiedzeniu zarządu ZMP prezydent Legnicy Tadeusz Krzakowski zgłosił wiele uwag w imieniu własnym, współpracowników i otrzymanych od kolegów samorządowców z Legnicko-Głogowskiego Obszaru Funkcjonalnego. 

Nadzwyczajne posiedzenie Zarządu Związku Miast Polskich

Podczas posiedzenia poruszono kwestię przepisów, dotyczących pracy organów stanowiących i wykonawczych w czasie epidemii. Przedstawiciele miast zaakceptowali zapisy zawarte w art. 15 zzr projektu, dotyczące biegu terminów wynikających z prawa cywilnego i administracyjnego. Zwracali też uwagę, że zawieszenia albo wydłużenia wymagają liczne inne terminy, wynikające z obowiązujących przepisów prawa, na przykład związane z raportem o stanie gminy, z przepisami dotyczącymi udzielania informacji publicznej czy ze składaniem oświadczeń majątkowych.

Uwagi prezydentów i burmistrzów zasiadających w zarządzie ZMP dotyczyły też zamówień publicznych. Chodzi m.in. o wzmocnienie i ukonkretnienie zapisów zawartych w art. 6 ustawy z dnia 2 marca, ponieważ zarówno jego brzmienie, jak i opublikowane wyjaśnienia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, pozostawiają zbyt wiele wątpliwości i są niejednoznaczne.

Wiele podnoszonych postulatów było związanych z finansami. Członkowie Zarządu pozytywnie odnieśli się do propozycji uelastycznienia wzrostu zadłużenia w związku z wydatkami bieżącymi poniesionymi na zwalczanie, zapobieganie czy przeciwdziałanie epidemii, a także do zawieszenia wpłat „podatku janosikowego” w latach 2020-2021.

Zaproponowano, aby w latach 2020 i 2021 gminy mogły przeznaczyć na działania związane z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 środki z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, o których mowa w art. 18 i 18 oraz 11 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.