Nieodpłatna pomoc prawna także dla samozatrudnionych
LEGNICA. Punkty Nieodpłatnej Pomocy Prawnej będą świadczyć pomoc również osobom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Zmianę wprowadziła trzecia tarcza antykryzysowa. Darmowe porady prawne dla przedsiębiorców mogą być udzielane mailowo lub telefonicznie.
Katalog osób uprawnionych do skorzystania z darmowej pomocy prawnej w Punktach Nieodpłatnej Pomocy Prawnej została rozszerzony o samozatrudnionych. Działające Punkty NPP do tej pory nie świadczyły pomocy osobom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Zmieniły to przepisy Tarczy Antykryzysowej 3.0. Katalog osób uprawnionych został poszerzony o osoby samozatrudnione, ponieważ to właśnie te najmniejsze firmy dotknięte zostały najbardziej skutkami pandemii COVID-19.To rozwiązanie ma być kolejną formą pomocy dla przedsiębiorców w czasach kryzysu.
Nieodpłatna pomoc prawna działa już od blisko pięciu lat na terenie Legnicy. Jej adresatami do tej pory byli głównie emeryci oraz bezrobotni. Jest to często jedyna pomoc, jaką mogą uzyskać osoby znajdujące się w trudnej sytuacji.
Przypomnijmy, że w Legnicy mamy dodatkową możliwość (oprócz telefonicznej i mailowej) umówienia się z prawnikiem w ramach Nieodpłatnej Pomocy Prawnej. Możemy to zrobić na stronie: http://um.bip.legnica.eu/uml/nieodplatna-pomoc-prawn
Obecnie pomoc prawna jest udzielana zdalnie (telefonicznie czy mailowo). Jest to związane z zaleceniem Ministra Sprawiedliwości o zwieszeniu porad udzielanych osobiście w związku z koronawirusem.
Sprawozdanie z działalności NPP w pierwszym kwartale tego roku
W I kwartale 2020 roku w ramach nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego przyjęto 349 beneficjentów, którzy potrzebowali pomocy z następujących dziedzin prawa:
- rodzinnego – 59 porad, pracy – 18, cywilnego – 187, ubezpieczeń społecznych, prawa do opieki zdrowotnej – 26, administracyjnego z wyjątkiem prawa podatkowego – 17, podatkowego – 4, a karnego – 33.
Świadczący nieodpłatną pomoc prawną (nieodpłatne poradnictwo obywatelskie) w 223 przypadkach wskazali osobie uprawnionej sposób rozwiązania jej problemu prawnego. W 237 przypadkach poinformowali o obowiązującym stanie prawnym, o przysługujących uprawnieniach lub spoczywających na beneficjencie obowiązkach.
Średnio na przekazanie informacji prawnych beneficjentowi poświęcono 2 godziny. Najczęściej z pomocy prawnej korzystały osoby w przedziale wieku pomiędzy 65 a 75 lat. Częściej o pomoc prawną starały się kobiety.
W 2019 roku, aby zagwarantować ciągłość realizacji zadań związanych z nieodpłatną pomocą prawną oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, zawarto umowy ze wskazanymi przez izby zawodowe radcami prawnymi oraz adwokatami. Zawarto również umowę z organizacją pożytku publicznego, wyłonioną w otwartym konkursie ofert. Nowe podmioty rozpoczęły swoją pracę od stycznia 2020 r.