Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Budowa hali serwisowej Kolei Dolnośląskich (FOTO)

LEGNICA. W Legnicy trwa rozbudowa zaplecza technicznego do obsługi i serwisowania taboru spółki Koleje Dolnośląskie. W czwartek 17 listopada na dachu szkieletu dachu nowoczesnej hali zawisła wiecha co oznacza zakończenie pierwszego etapu tej strategicznej dla Kolei Dolnośląskich inwestycji. Rozbudowa zaplecza technicznego do obsługi i serwisowania Kolei Dolnośląskich kosztować będzie 65 milionów złotych. Inwestycję przy ul. Pątnowskiej realizuje firma ALSTAL Grupa Budowlana. Nowa, trzytorowa hala serwisowa, powstaje obok istniejącego obiektu Kolei Dolnośląskich. Wykonano już fundamenty, a także konstrukcję budynku serwisowego. Dodatkowo zrealizowano budowę ścian oporowych przy skarpach, a także większość robót ziemnych i kanały serwisowe. – Koleje Dolnośląskie od 14 lat budowane są od podstaw i jest to pierwszy regionalny przewoźnik w kraju, powołany do życia w taki sposób – mówi Damian STAWIKOWSKI, prezes Kolei Dolnośląskich. – Od początku zlecaliśmy serwisowanie naszych pojazdów i w przypadku bardziej zaawansowanych przeglądów robimy to nadal. Teraz dzięki budowie nowej hali serwisowej będziemy jednak w stanie przeprowadzać zaawansowane przeglądy na poziomie P4 we własnym zakresie. Ta inwestycja odciąży Spółkę zarówno w kwestii bieżących wydatków, związanych z serwisowaniem pojazdów na zewnątrz, jak i zapewni dodatkowe miejsca pracy.

Budowa hali serwisowej Kolei Dolnośląskich (FOTO)

Inwestycja realizowana jest przy wsparciu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego kwotą przewyższającą 50 mln zł, a także przy wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Łączna wartość prowadzonych prac sięga 65 mln zł.

 – Konsekwentnie działamy na rzecz odbudowy kolei na Dolnym Śląsku, zwiększając liczbę destynacji, do których docierają pociągi KD, i pokonując coraz więcej kilometrów – mówi Tymoteusz MYRDA, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego, odpowiedzialny za infrastrukturę. – Po latach kolej wraca do Chocianowa, a Koleje Dolnośląskie na Nadodrzankę, dlatego też rozwój spółki i budowa nowej hali serwisowej jest kluczowa dla dalszej możliwości rozwoju połączeń kolejowych na Dolnym Śląsku.

 Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma ALSTAL Grupa Budowlana. W ramach kontraktu powstaje nowoczesny budynek, który jest dobudowywany do istniejącej i użytkowanej hali serwisowej Kolei Dolnośląskich. Rozbudowane zaplecze techniczne będzie podzielone na trzy hale, w których znajdzie się pięć torów przejazdowych o długości 110 m.
Powstający obiekt ma blisko 14 metrów wysokości, a jego powierzchnia całkowita wyniesie prawie 6600 mkw. Pomieści myjnię, tokarkę podtorową z jednym torem przejazdowym i zlokalizowane na pierwszej kondygnacji zaplecze serwisowo-biurowe, gdzie znajdą się pomieszczenia administracyjne, węzły sanitarne, szatnie i serwerownia.

Wiecha zawieszona
– Uroczyste zawieszenie wiechy to znak, że ważny etap budowy został zakończony. Serdecznie dziękuję inwestorowi, Spółce Koleje Dolnośląskie, za obdarzenie nas zaufaniem i za bardzo dobrą współpracę przy realizacji tej inwencji. Już na tym etapie widoczna jest jej skala – obiekt pomieści aż pięć torów najazdowych. Przed nami druga część projektu, do której przystępujemy z pełną determinacją. Jestem przekonany, że dzięki naszemu doświadczeniu i dobrze wykonywanej pracy, obiekt będzie spełniał oczekiwania wszystkich użytkowników – mówi Jarosław Szczupak, prezes Alstal Grupa Budowlana.
Na terenie inwestycji powstanie także zbiornik podziemny na paliwo wraz z dystrybutorem, wiata magazynowa o powierzchni 140 mkw., niezbędna infrastruktura techniczna, tereny zielone, a także 28 miejsc parkingowych. Na dachu budynku zainstalowane zostaną panele fotowoltaiczne.

Koleje Dolnośląskieto obecnie pracujących 68 składów a niebawem dojdzie kolejnych 20

Planowany termin zakończenia prac budowlanych to połowa 2023 roku.

Fot. Zbigniew Jakubowski{gallery}galeria/inwestycje/17-11-22-hala-serwsowa-KD-fot-zbigniew-jakubowski{/gallery}