Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Koleją z Legnicy do Jeleniej Góry i Wałbrzycha?

LEGNICA. Czy Legnica będzie miała bezpośrednio połączenie kolejowe z Jelenią Górą i Wałbrzychem? Czy jest to realne, a jeśli tak, to kiedy? Dziś z byłych miast wojewódzkich na Dolnym Śląsku tylko Jelenia Góra z Wałbrzychem mają ze sobą bezpośrednie połączenie.

Koleją z Legnicy do Jeleniej Góry i Wałbrzycha?

- Między Legnicą a Jelenią Górą i Wałbrzychem istniały połączenia przez Złotoryję i Świerzawę, Lwówek Śląski i Wleń, a także przez Bolków. Wszystkie te linie zostały zlikwidowane w latach 90. - mówi Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich.

Dziś wiadomo, że pierwszy krok w stronę połączenia Legnica - Jelenia Góra został już wykonany. To jednak odbędzie się w kilkuletniej perspektywie. W 2026 roku ma zakończyć się realizacja linii kolejowej Legnica-Złotoryja-Jerzmanice Zdrój. To zadanie realizuje PKP PLK w ramach Programu Kolej Plus. - To otworzy perspektywę na dalsze połączenie do Lwówka Śląskiego, Jeleniej Góry oraz Świerzawy i Marciszowa - dodaje Rodak.

Odcinki linii kolejowych pomiędzy Lwówkiem Śląskim a Jerzmanicami Zdrój (linia 284) oraz Lwówkiem Śląskim i Jelenią Górą (linia nr 283) niedawno zostały przekazane Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Dolnośląskiego. To oznacza, że w najbliższych latach Dolnośląska Służba Dróg i Kolei zrealizuje to zadanie. To ma być walka z wykluczeniem komunikacyjnym na tym obszarze. Na pierwszy rzut pójdzie odcinek Lwówek Śląski - Jelenia Góra. 

Czy jest konkretna data połączenia Legnica - Jelenia Góra? Nie ma, choć zakładając koniec prac na odcinku Legnica-Jerzmanice Zdrój w 2026 roku, to odcinki zarządzane przez DSDiK mają być rewitalizowane najszybciej jak to możliwe. Perspektywa bezpośredniej jazdy Kolejami Dolnośląskimi z Legnicy do Jeleniej Góry do roku 2030 jest więc bardzo realna.

Co natomiast z połączeniem Legnicy z Wałbrzychem? Dziś jest możliwe z przesiadką w Jaworzynie Śląskiej a za kilka lat od strony zachodniej również z przesiadką w Jeleniej Górze. Szansa na bezpośrednie połączenie jest dziś praktycznie zerowa. Dlaczego? - Ze względów taborowych i ekonomicznych - wyjaśnia rzecznik prasowy KD.

Bezpośrednie połączenie Legnicy z Jelenią Górą otworzy drogę na dojazd koleją do Szklarskiej Poręby i Karpacza. 

Komentarze

7
Marcin Artur Kunat
niedziela, 31 grudzień 2023 13:54
W dzisiejszych warunkach nic nie stoi na przeszkodzie w uruchomieniu połączenia z Legnicy do Wałbrzycha Głównego przez Jaworzynę Śląską, gdzie następowałaby tzw. zmiana czoła.
Like Like Odpowiedz
5
Anonimowo
niedziela, 31 grudzień 2023 18:40
Pojadę
Like Like Odpowiedz
4
Anonimowo
niedziela, 31 grudzień 2023 20:20
Baju, baju. Już od lat słyszę o tych liniach. I co, i nic
Like Like Odpowiedz
4
Anonimowo
poniedziałek, 01 styczeń 2024 05:05
Baju baju sraju sraju. Jak uruchomili linię kolejową do Świeradowa Zdroju i przez Sobótkę, Świdnicę Jedlinę Zdrój to do tej pory ludzie zostają na peronach bo dla nich nie ma miejsca w pociągu. A wy pitolita czy się opłaca, wyluzujcie tutaj pociągi od dawna powinny jeździć.
Like Like Odpowiedz
1
Anonimowo
poniedziałek, 01 styczeń 2024 05:33
Bolków zaorać tak jak burmiszcz nic nie robi z komunikaciom
Like Like Odpowiedz
0
Anonimowo
środa, 03 styczeń 2024 08:24
Bolków mogłby spiać to wszystko. Tylko urzedasom nie chce się zbytnio pochylić nad mapami i planami. Ważne, że kadencję idą i kasa wpada a ludzie i region na tym traci. Co do burmistrza Bolkowa to on nie bardzo ma czym szastać. Jest za małym pionkiem z prowincji żeby ktokolwiek chciał go wysłuchać.
Like Like Odpowiedz
2
Anonimowo
poniedziałek, 01 styczeń 2024 06:20
Gonic tych nie udacznikow I pozorantow za przecieki ze coś bedzie robione to nie czas komuny I rozliczac ich z tego co nie zrobili I zaniechali
Like Like Odpowiedz
2
Tomasz
poniedziałek, 01 styczeń 2024 08:25
Nie jestem zwolennikiem rozbuchanego ego KD i ich polityki kadrowej ale to na naszym Dolnym Śląsku przywraca się najwięcej połączeń w kraju...
W Wielkopolsce nie dzieje się nic...
Like Like Odpowiedz
2
Anonimowo
poniedziałek, 01 styczeń 2024 08:42
Ci sami najpierw likwidowali teraz rewitalizują
Like Like Odpowiedz
3
Pioter
poniedziałek, 01 styczeń 2024 10:21
Dalej będzie to wykluczenie komunikacyjne, bo niby gdzie będą stacje kolejowe? Na odcinku Jeżmanice - Jelenia Góra? Oczywiście będą oddalone o wiele km od osób którym taki transport by się przydał i jakoś na te stację trzeba będzie się dostać. Mało tego, najpierw wyprzedali stacje kolejowe żeby pozbyć się problemu bo kolej nie czynna a teraz ludziom którzy robią lub już zrobili z tego domy mieszkalne puszcza pociągi pod oknami takie coś oczywiście tylko w Polsce
Like Like Odpowiedz
3
Anonimowo
poniedziałek, 01 styczeń 2024 11:15
Zdecydowanie na tak.
Like Like Odpowiedz
3
Anonimowo
poniedziałek, 01 styczeń 2024 14:10
Te koleje są gówno warte, aż prosi się aby powstała linia bezpośrednio Szczecin-Gorzów-Zielona Góra-Wrocław-Jelenia Góra, ale to za trudny temat dla kolejowych przygłupów
Like Like Odpowiedz
0
Anonimowo
wtorek, 02 styczeń 2024 21:24
co ty miałeś z geografii przez Berdyczów tez dojedziesz wolami
Like Like Odpowiedz
6
Tomasz Raszowski
poniedziałek, 01 styczeń 2024 15:15
Na Dolnym Śląsku powinna funkcjonować od trzeciej rano do pierwszej po północy gęsta sieć regularnych połączeń szynobusowych łączących mniejsze miejscowości z Legnicą, Głogowem, Jelenią Górą, Zieloną Górą i Wrocławiem. Tak, żeby można było dojechać do pracy na szóstą rano we Wrocławiu i wrócić po 22 z i do takich miejscowości jak Lubawka z Kamienną Górą, Szklarska Poręba z Gryfowem, Świeradowem i Karpaczem przez Jelenią Górę, Lubań ze Zgorzelcem i Żarami, Lwówek z Nowogrodźcem, Międzylesie z Bystrzycą i Kłodzkiem, Nowa Sól z Bytomiem Odrzańskim, Góra itd.... wystarczy fachowo spojrzeć na linie kolejowe biegnące z obrzeży Dolnego Śląska (wchodzą też do niego miejscowości z ościennych województw opolskiego, wielkopolskiego i lubuskiego). Tak buduje się prawdziwą kolej w poważnym państwie dla mieszkańców kochających swoje małe ojczyzny.
Like Like Odpowiedz
0
Anonimowo
poniedziałek, 01 styczeń 2024 16:41
Znowu Tusk obiecał i cieszmy się z tego obiecanki cacankia głupiemu radosc
Like Like Odpowiedz
2
Anonimowo
poniedziałek, 01 styczeń 2024 18:07
Pociągi do Wrocławia jeżdżą przeładowane że nawet stać nie ma gdzie ani uchwycić się czegoś.Skąd wezmą tabor na kolejne linie ?
Like Like Odpowiedz
0
Anonimowo
poniedziałek, 01 styczeń 2024 18:50
Cytuję Anonimowo:
Znowu Tusk obiecał i cieszmy się z tego obiecanki cacankia głupiemu radosc
Like Like Odpowiedz
1
Slawek
wtorek, 02 styczeń 2024 10:23
Transport kolejowy w najbliższych dziesięcioleciach będzie kluczowym węzłem gospodarki Każdy krok w stronę rozwoju połączeń jest pożądany. Nadchodzące ograniczenia w poruszaniu się swobodnym będą coraz dotkliwsze (Program ETS) i po 30 latach będzie to jedyny transport pasażerski i towarowy. Te regiony które będą dysponowały rozbudowana siecią dróg kolejowych, przetrwają gospodarczo, pozostałe cofną się o 100 lat. Nie należy się łudzić samochodami zasilanymi prądem elektrycznym, co prawda są dostępne ale dla 95% społeczeństwa niedostępne. Nie wspomnę o problemach technicznych związanych z krótką żywotnością tzw. baterii czy ogniw paliwowych. W tym przypadku cena jest drugorzędną. W połowie tego wieku dostęp do węglowodorów praktycznie przestanie istnieć. Pozostanie tylko transport szynowy zasilany elektrowniami atomowymi z małym dodatkiem OZE. Niestety przyszłość nie klaruje się różowo.
Like Like Odpowiedz
0
Anonimowo
wtorek, 02 styczeń 2024 11:38
KD ma przecież szynobusy hybrydowe i spokojnie może kursowac Legnica-Jaworzyna ( silnik spalinowy) - Wałbrzych ( elektryczny). Podobnie do JG - przez Węgliniec- Lubań.
Like Like Odpowiedz
1
Anonimowo
wtorek, 02 styczeń 2024 16:31
Legnica Jawor Bolków Marciszów Jelenia Góra
Like Like Odpowiedz
1
Anonimowo
wtorek, 02 styczeń 2024 18:30
witajcie. ongiś za PRL jeździliśmy z Jeleniej Góry do Krakowa przez Marciszów, Bolków, Roztokę, Jaworzynę ...
Dlaczego wy wybrańcy doprowadziliście do takiego kiepskiego stanu ? Pozdrawiam
Like Like Odpowiedz
2
Anonimowo
wtorek, 02 styczeń 2024 19:19
Oby tylko rewitalizacja uwzględniała automatyczne pezejazdy kolejowe... mamy 21 wiek i znaki STOP na pezejazdach gdzie nic się ne dzieje przez 23godz na dobę... patrz przejazd przed huta w Legnicy
Like Like Odpowiedz
0
Anonimowo
środa, 03 styczeń 2024 12:04
Prawda najpierw wszystko zaniedbali sprzedali a teraz od nowa zaczynaja budowac za miliony.ten "gumowy"pajac znow doszedl do wladzy i znow wszystko zniszczy.
Like Like Odpowiedz
1
Anonimowo
poniedziałek, 29 kwiecień 2024 11:58
To co teraz się dzieje w komunikacji kolejowej to chore, kiedyś było bezpośrednio na dalekich nawet odcinkach a dzisiaj na odcinku 100km dwie przesiadki, widać dobrobyt polikwidowali linie bo im się nie opłaca, to nie ma się opłacać tylko ma być jednak dawne PKP to była firma dla ludzi
Like Like Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyślij