Lubin ma uchwałę "krajobrazową"
LUBIN. Uchwała była zapowiedziana już dawno temu przez prezydenta, który mówił, że z balkonów Lubina muszą zniknąć gacie. Wprawdzie w przyjętej dzisiaj przez Radę Miejską uchwale o gaciach nic nie ma, wprowadza ona jednak wiele ograniczeń dotyczących reklam, małej architektury, szyldów itp. Dodatkowo uchwalono też opłatę reklamową - odtąd wszelkie nośniki reklam i urządzenia reklamowe będą obłożone taką opłatą.
Uchwała ustala zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych z jakich mogą być wykonane.
Miasto zostało podzielone na strefy:
A - Rynku
C – Centrum
B – Starego Lubina i Kombinatu
M – zamieszkania
AG –aktywności gospodarczej (usługi, handel wielko powierzchniowy, przemysł)
S – sportu i lotniska
Z – zieleni
ZC – cmentarza
K – głównych ciągów komunikacyjnych
IT – infrastruktury technicznej.
Na terenach ogólnodostępnych 0bowiazuje ujednolicony typ ławek, koszy na śmieci, stojaków rowerowych i wyposażenia przystanków komunikacji zbiorowej. Dopuszcza się przyjęcie odrębnego typu tych obiektów dla każdej strefy, ulicy, dworców, linii kolejowej, każdego parku, skweru, placu zabaw, placu i podwórka. Kosze na odchody zwierzęce nie mogą mieć kształtu zwierząt.
Generalnie zakazuje się lokalizacji tablic reklamowych i urządzeń reklamowych w strefach A, B, C, M, Z, ZC, IT i K, a więc w zdecydowanej większości powierzchni miasta. Nawet jednak w pozostałej części miasta obowiązują jeszcze większe restrykcje. Nie będzie można zamieszczać reklam na:
- budynkach wpisanych do rejestru zabytków
- barierkach oddzielających jezdnie
- mostach, wiaduktach i kładkach
- balustradach
- dachach budynków
- drzewach
- latarniach
- słupach energetycznych i innych urządzeniach infrastruktury technicznej
- obiektach małej architektury
- dachach zaparkowanych pojazdów i zaparkowanych przyczepach
- nawierzchni ulic, placów, ciągów pieszych i ścieżek rowerowych
To ogólne warunki, od których są pewne wyjątki dotyczące komunikacji zbiorowej, dworców itd. W trakcie wyborów powszechnych dopuszczane są także reklamy wyborcze w postaci tablic małego formatu wiszące na latarniach oraz transparenty wiszące na ścianach budynków, ogrodzeniach, nad ulicami, nad sceną i na podestach sceny. Dopuszczone wtedy też są wolno stojące tablice informacyjne i tablice reklamowe małego formatu (pow. nie większa niż 1,8 m2) .
Przepisy szczegółowe określone są dla każdej strefy osobno. Najbardziej restrykcyjne są w strefie Rynku. Tam, prowadzący działalność handlową będą mogli właściwie zamieścić tylko szyld w pasie nad witryną. Taki szyld o maksymalnej wysokości 0,6 metra, będzie musiał być w stonowanej kolorystyce. Na drzwiach sklepu będzie można umieścić jedynie tabliczkę z godzinami jego otwarcia, akceptowanymi kartami płatniczymi i firmy, która ochrania obiekt. Nie będzie można naklejać na szybach folii z reklamami i to z obu stron. Nie będzie też można stosować podświetlanych kasetonów i semaforów. Będzie można stosować tablice zawierające menu lokali gastronomicznych przy wejściu do lokali. Dopuszczone także będą słupy ogłoszeniowe.
Wymieniliśmy tutaj tylko kilka głównych przepisów. Są one bardzo szczegółowe i drobiazgowo opisują rozmiary, kształty, kolorystykę, dozwolone materiały itp. szczegóły. Różnią się one w zależności od strefy. Generalnie – im dalej od Rynku tym więcej wolno. Ale tylko nieco więcej: np. szyldy i tworzące je litery mogą być nieco większe.
Warto dodać, że konsekwencją tej uchwały jest wprowadzenie na terenie miasta opłaty reklamowej. Rada Miejska zdecydowała dzisiaj o jej wprowadzeniu i ustaliła stawki. Opłata reklamowa będzie składała się z dwóch składników. Część stała wyniesie 2,45zł dziennie za każda reklamę. Część zmienna wynosi 0,20zł od 1 m2. Oznacza to, że za przeciętny bilboard trzeba będzie zapłacić miesięcznie ok. 145 zł. Do obliczenia opłaty służyła będzie deklaracją, która każdy posiadający nośniki reklamy będzie musiał składać w urzędzie.
Uchwała wejdzie w życie 14 dni po ogłoszeniu jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego. Od tego czasu, wszyscy których dotyczy będą mieli 12 miesięcy na dostosowanie się do jej wymogów.