Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Lubin ma uchwałę "krajobrazową"

LUBIN. Uchwała była zapowiedziana już dawno temu przez prezydenta, który mówił, że z balkonów Lubina muszą zniknąć gacie. Wprawdzie w przyjętej dzisiaj przez Radę Miejską uchwale o gaciach nic nie ma, wprowadza ona jednak wiele ograniczeń dotyczących reklam, małej architektury, szyldów itp. Dodatkowo uchwalono też opłatę reklamową - odtąd wszelkie nośniki reklam i urządzenia reklamowe będą obłożone taką opłatą.

Lubin ma uchwałę "krajobrazową"

Uchwała ustala zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych z jakich mogą być wykonane. 

Miasto zostało podzielone na strefy:
A - Rynku
C – Centrum
B – Starego Lubina i Kombinatu
M – zamieszkania
AG –aktywności gospodarczej (usługi, handel wielko powierzchniowy, przemysł)
S – sportu i lotniska
Z – zieleni
ZC – cmentarza
K – głównych ciągów komunikacyjnych
IT – infrastruktury technicznej.

Na terenach ogólnodostępnych 0bowiazuje ujednolicony typ ławek, koszy na śmieci, stojaków rowerowych i wyposażenia przystanków komunikacji zbiorowej. Dopuszcza się przyjęcie odrębnego typu tych obiektów dla każdej strefy, ulicy, dworców, linii kolejowej, każdego parku, skweru, placu zabaw, placu i podwórka. Kosze na odchody zwierzęce nie mogą mieć kształtu zwierząt.

Generalnie zakazuje się lokalizacji tablic reklamowych i urządzeń reklamowych w strefach A, B, C, M, Z, ZC, IT i K, a więc w zdecydowanej większości powierzchni miasta. Nawet jednak w pozostałej części miasta obowiązują jeszcze większe restrykcje. Nie będzie można zamieszczać reklam na:
- budynkach wpisanych do rejestru zabytków
- barierkach oddzielających jezdnie
- mostach, wiaduktach i kładkach
- balustradach
- dachach budynków
- drzewach
- latarniach
- słupach energetycznych i innych urządzeniach infrastruktury technicznej
- obiektach małej architektury
- dachach zaparkowanych pojazdów i zaparkowanych przyczepach
- nawierzchni ulic, placów, ciągów pieszych i ścieżek rowerowych

To ogólne warunki, od których są pewne wyjątki dotyczące komunikacji zbiorowej, dworców itd. W trakcie wyborów powszechnych dopuszczane są także reklamy wyborcze w postaci tablic małego formatu wiszące na latarniach oraz transparenty wiszące na ścianach budynków, ogrodzeniach, nad ulicami, nad sceną i na podestach sceny. Dopuszczone wtedy też są wolno stojące tablice informacyjne i tablice reklamowe małego formatu (pow. nie większa niż 1,8 m2) .

Przepisy szczegółowe określone są dla każdej strefy osobno. Najbardziej restrykcyjne są w strefie Rynku. Tam, prowadzący działalność handlową będą mogli właściwie zamieścić tylko szyld w pasie nad witryną. Taki szyld o maksymalnej wysokości 0,6 metra, będzie musiał być w stonowanej kolorystyce. Na drzwiach sklepu będzie można umieścić jedynie tabliczkę z godzinami jego otwarcia, akceptowanymi kartami płatniczymi i firmy, która ochrania obiekt. Nie będzie można naklejać na szybach folii z reklamami i to z obu stron. Nie będzie też można stosować podświetlanych kasetonów i semaforów. Będzie można stosować tablice zawierające menu lokali gastronomicznych przy wejściu do lokali. Dopuszczone także będą słupy ogłoszeniowe.
Wymieniliśmy tutaj tylko kilka głównych przepisów. Są one bardzo szczegółowe i drobiazgowo opisują rozmiary, kształty, kolorystykę, dozwolone materiały itp. szczegóły. Różnią się one w zależności od strefy. Generalnie – im dalej od Rynku tym więcej wolno. Ale tylko nieco więcej: np. szyldy i tworzące je litery mogą być nieco większe.

Warto dodać, że konsekwencją tej uchwały jest wprowadzenie na terenie miasta opłaty reklamowej. Rada Miejska zdecydowała dzisiaj o jej wprowadzeniu i ustaliła stawki. Opłata reklamowa będzie składała się z dwóch składników. Część stała wyniesie 2,45zł dziennie za każda reklamę. Część zmienna wynosi 0,20zł od 1 m2. Oznacza to, że za przeciętny bilboard trzeba będzie zapłacić miesięcznie ok. 145 zł. Do obliczenia opłaty służyła będzie deklaracją, która każdy posiadający nośniki reklamy będzie musiał składać w urzędzie.

Uchwała wejdzie w życie 14 dni po ogłoszeniu jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego. Od tego czasu, wszyscy których dotyczy będą mieli 12 miesięcy na dostosowanie się do jej wymogów.

Powiązane wpisy