Kontrakt z Salini zerwany
POLKOWICE/LUBIN/WARSZAWA. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała kontrakt z firmą Salini Polska. Konsorcjum firm, w którym liderem była włoska firma, wykonywała prace na drodze ekspresowej S3. Od dłuższego czasu jednak roboty od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ szły bardzo wolno, stąd decyzja o rozwiązaniu umowy.
GDDKiA informuje "Konsorcjum firm, z Salini Polska w roli lidera, mimo wielokrotnych wezwań, w trybie kontraktowym 15.1 nie realizowało prac objętych kontraktem. Wykonawca prowadził kontrakty niezgodnie z zawartymi umowami, nie wypełniał zapisów dotyczących realizacji kontraktu w tym realizacji postępu robót zgodnego z harmonogramem oraz nie regulował płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów".
Co dalej? GDDKiA zapewnia, że jest plan awaryjny. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy roboty będą kontynuowane.
W treści komunikatu czytamy:
GDDKiA naliczyła Wykonawcy kary umowne w wysokości 84 492 307, 74 zł za przekroczenie czasu na zakończenie robót z winy wykonawcy.
Oprócz naliczonych kar umownych za przekroczenie czasu na zakończenie robót w wysokości 84 492 307, 74 zł ( na tą kwotę była wystawiona nota księgowa do Salini, dołączona do oświadczenia o odstąpieniu) Zamawiający jest uprawniony do obciążenia Wykonawcy dalszymi karami umownych zgodnie z Subklauzulą 8.7 [Kary umowne, w tym w szczególności Karą umowną zgodnie z Subklauzulą 8.7 lit.b) w przypadku odstąpienia od części Robót – w wysokości 15% wartości nie zakończonych Robót. Na dzień złożenia oświadczenia o odstąpieniu wartość przedmiotowej kary została oszacowana na kwotę 20.620.074,30 zł. Dokładna kwota będzie znana po zakończeniu inwentaryzacji.
Dodatkowo Zamawiający wystąpił do gwaranta o zabezpieczenie kwoty należytego wykonania umowy w kwocie 56 103 790,20 zł
Ponadto, na skutek zaniechania realizacji przez Wykonawcę obowiązków wynikających z Subklauzuli 4.4 [Podwykonawcy, Dostawcy i Usługodawcy], w tym w szczególności obowiązku regulowania wymagalnych wierzytelności, doszło do powstania zaległości wobec szeregu podmiotów (71 podmiotów) w łącznej wysokości 41 288 496,83 zł (słownie czterdzieści jeden milionów dwieście osiemdziesiąt osie tysięcy czterysta dziewięćdziesiąt sześć złotych 83/100).
Zamawiający na dzień 26.04.2019 r., po rozpatrzeniu 15 wniosków, zgodnie z Subklauzulą 4.4 zapłacił bezpośrednio kwotę 9 798 764,40 zł.
Dodatkowo Zamawiający naliczył kary za niezgłoszonych Podwykonawców, Usługodawców i Dostawców.
Łączna wartość kar umownych naliczonych przez Oddział na podstawie Subklauzuli 8.7 [h] - za niezgłoszenie P/U/D wynosi: 4 920 000,00 zł
- 210 000 zł - kwota kar, która została zapłacona przez Wykonawcę,
- 4 710 000,00 zł - kwota kar, która została potrącona z faktur Wykonawcy S-3.
Kwota wynika z tytułu niezgłoszenia PUD w 164 przypadkach.