Jak oni czytali... Szkoła Podstawowa laureatem ogólnopolskiego konkursu!
RUDNA. Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rudnej została laureatem ogólnopolskiej akcji czytelniczej „Jak nie Czytam, Jak Czytam”. Spośród 2521 placówek w Polsce, biorących udział w akcji nagrodzonych zostało 39 placówek. To już drugie wyróżnienie dla szkoły w Rudnej. - Bardzo nas cieszy ta nagroda, ponieważ dowodzi, że młodzi ludzie – wbrew utartym opiniom - sięgają jednak do książek. Dziękuję za wsparcie naszej akcji wszystkim osobom i instytucjom, które zachciały się do niej przyłączyć, a są to m.in. wójt Adrian Wołkowski, radni Gminy Rudna, Towarzystwo Przyjaciół Rudnej, Uniwersytet Trzeciego Wieku, Młodzieżowa Drużyna Strażacka z Rudnej, Komendant Posterunku Policji, Centrum Kultury w Rudnej, pracownicy szkoły, rodzice, mieszkańcy i oczywiście uczniowie - mówi Zbigniew Grabowski, dyrektor SP w Rudnej.
W tym roku odbyła się czwarta edycja akcji, nad którą patronat honorowy objęła Biblioteka Narodowa. Do bicia rekordu Polski w jednoczesnym czytaniu książek przystąpiło ogółem 366 930 osób z różnych zakątków kraju. Czytała z nami również Polonia m.in. z Nowego Jorku, Toronto, Hoffman Estates (pod Chicago) oraz hiszpańska Galicja - wspólnota autonomiczna w Hiszpanii z ośrodkiem kulturalnym i administracyjnym w Santiago de Compostela, gdzie czytano w czterech językach, wspólnie z Hiszpanami.
Ogólnie czytano w różnych miejscach przestrzeni publicznej m.in.: w szkołach, parkach, na plażach, w górach, na basenie, nad jeziorem, podczas wycieczek szkolnych, w zakładach pracy, w podziemiach, w kinach, w autobusach, w parkach rozrywki, a nawet podczas wizyty u stomatologa. Do współpracy zapraszano takie instytucje i organizacje, jak: policja, straż pożarna, straż miejska, domy kultury, ośrodki pomocy społecznej, poradnie psychologiczno-pedagogiczne. oraz lokalne kluby i stowarzyszenia. Masowy wymiar akcji jest kolejnym manifestem organizacyjnych możliwości bibliotek oraz ich naczelnej roli w promocji czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.
Głównym celem od pierwszej edycji akcji jest budowanie pozytywnego wizerunku książki, tak by czytanie kojarzyło się z czymś przyjemnym, z relaksem, wolnym czasem i rozrywką, budowaniem pozytywnych skojarzeń z czytelnictwem, integracją bibliotek z dziećmi i młodzieżą, umacnianie pozycji bibliotek w szkołach i w środowisku lokalnym, a także walka ze stereotypem, że „dzisiejsza młodzież nie czyta”.
- Chcemy dać każdemu uczniowi oraz dorosłemu czytelnikowi okazję do poczytania sobie w gronie znajomych, koleżanek i kolegów, w miłych, niecodziennych okolicznościach, tego, na co każdy ma ochotę, bez dorabiania wielkiej filozofii. Akcja ma zachęcić tych uczniów, którzy nie odkryli radości z czytania, a książkę wciąż traktują jako przykry obowiązek. Nie zmuszajmy ich, lecz motywujmy. Niech się przekonają, że czyta nie tylko garstka najlepiej uczących się rówieśników, ale wszyscy – łącznie z nauczycielami, pracownikami szkoły i zaproszonymi gośćmi – podkreślają organizatorzy akcji.
Zdaniem ekspertów jedyna nadzieja na wzrost wskaźników czytelnictwa leży w dorastającym pokoleniu. Kto w młodości nie odnajdzie radości z czytania, bardzo rzadko staje się aktywnym czytelnikiem w dorosłym życiu.