Radny interpeluje w sprawie śmieci
LUBIN. Radny Rady Miejskiej w Lubinie, Grzegorz Zieliński złożył interpelację do prezydenta miasta dotyczącą problemu usuwania śmieci w mieście. Przypomnijmy, że pod koniec roku Rada Miejska w Lubinie najpierw uchwaliła zmianę sposobu naliczania opłaty za wywóz śmieci i zmieniła stawki za ta usługę, a kilka tygodni później uchwałę odwołała. Lubinianie do końca czerwca będą płacili za śmieci tak jak dotychczas. Nie muszą też segregować odpadów.
Radny Grzegorz Zieliński chce żeby chaos dotyczący wywozu śmieci zakończył się jak najlepszymi rozwiązaniami. Uważa, że w tym celu należy bezwzględnie przeprowadzić konsultacje wśród mieszkańców. - To był chyba najgorętszy temat ubiegłego roku - stwierdził Grzegorz Zieliński.- Wielu mieszkańców zgłosiło się do mnie i chciało na ten temat rozmawiać choćby przez chaos informacyjny jaki zapanował. Zmiany w sposobie naliczania opłat i konieczności selektywnej zbiórki odpadów ostatecznie w Lubinie nie weszły w życie. Natomiast spółdzielnie mieszkaniowe zdążyły wśród swoich członków rozpowszechnić nowe deklaracje dotyczące zmian i część mieszkańców została zdezorientowana. Dlatego składam interpelację na ręce prezydenta aby to jednak gmina miejska Lubin przejęła na siebie odpowiedzialność poprowadzenia centralnej kampanii informacyjnej, która obejmie wszystkie domostwa. To gmina powinna współpracować ze spółdzielniami mieszkaniowymi i wspólnotami aby informacja o zmianach była spójna, ustandaryzowana i jasna dla każdego z nas.
Radny pyta też, czy gmina zamierza przeprowadzić wśród mieszkańców konsultacje społeczne. - Najlepiej byłoby żeby razem z mieszkańcami przejść przez ten proces. Aby od źródła dowiedzieć się jakie są największe problemy, czego mieszkańcy oczekują i jak też mogą sami w te nieuniknione zmiany zaangażować. Dostajemy sygnały z innych samorządów, że mieszkańcy nie byli odpowiednio wyedukowani w sprawie selektywnej zbiórki odpadów. To skutkuje nieodpowiednim sposobem segregacji odpadów, a to z kolei powoduje naliczanie karnych opłat. Chciałbym aby u nas tego uniknięto. Czasu mamy niewiele więc proszę o harmonogram zmian i odpowiedź czy akcja edukacyjna w naszej gminie będzie przeprowadzona.
Oto treść całej interpelacji.
Na podstawie § 12 ust. 1,3 i 4 Statutu Miasta Lubina składam INTERPELACJĘ skierowaną do PREZYDENTA MIASTA LUBINA
Przedstawienie stanu faktycznego:
Interpelacja jest motywowana wynikiem rozmów z mieszkańcami Lubina oraz emocjami, które towarzyszyły najgorętszemu tematowi ostatniego kwartału 2019 roku, czyli tematyką gospodarki odpadami. Prędkość oraz tryb wprowadzania uchwały zmieniającej sposób naliczania opłat, która ostatecznie została odrzucona, spowodowały pewien uciążliwy dla mieszkańców chaos informacyjny oraz dyskomfort ze względu na brak spójnej oraz czytelnej informacji. Całej atmosferze z pewnością nie pomógł brak konsultacji społecznych, jak również brak centralnej kampanii informacyjnej oraz kampanii edukacyjnej. Z kolei część Spółdzielni rozpoczęła dystrybucję nowych deklaracji oraz informacji o sposobie naliczania opłat, które to, jak wiemy, ostatecznie nie zostały zmienione.
Wynikające pytania:
1) Czy Gmina Miejska Lubin rozważa, a jeśli nie to dlaczego, przejęcie odpowiedzialności za poprowadzenie centralnej kampanii informacyjnej, która ustandaryzuje informację przekazywaną mieszkańcom oraz obejmie zasięgiem wszystkie adresy, w przypadku ewentualnych przyszłych zmian w sposobie gospodarowania odpadami oraz naliczania opłat z tego tytułu? Jeśli tak, to jakich środków wśród znanych nam informacji pocztowych użyje Gmina dla zapewnienia jak najszerszego zasięgu wśród odbiorców? Czy jest możliwym określenie jasnego harmonogramu, który zapewni dotarcie z informacją do mieszkańców odpowiednio szybko, zanim ewentualne przyszłe zmiany wejdą w życie?
2) Czy Gmina Miejska Lubin rozważa, a jeśli nie to dlaczego, przeprowadzenie konsultacji społecznych przed przyszłymi ewentualnymi zmianami w sposobie gospodarowania odpadami komunalnymi oraz sposobem naliczania opłat z tego tytułu?
3) Czy Gmina Miejska Lubin rozważa, a jeśli nie to dlaczego, przeprowadzenie kampanii edukacyjnej, która zmniejszy ryzyko nieprawidłowości w przestrzeganiu przyszłych zmian dotyczących zasad selektywnej zbiórki odpadów oraz uchroni mieszkańców od ewentualnych kar i innych nieprzyjemności, które obserwujemy w samorządach w całej Polsce, gdzie selektywne zbiórki odpadów już funkcjonują? Jeśli tak, to jakich środków użyje Gmina dla zapewnienia jak najszerszego zasięgu wśród odbiorców? Portale www, media społecznościowe, telewizję, informacje przesyłane pocztą tradycyjną, plakaty, współpraca ze Spółdzielniami? Czy jest możliwym określenie jasnego harmonogramu, który zapewni przeprowadzenie kampanii edukacyjnej odpowiednio szybko, zanim ewentualne przyszłe zmiany wejdą w życie?