Starosta niechętny wójtowi
RUDNA. Od 1 września przestał funkcjonować Punkt Przyjmowania Wniosków w UG w Rudnej, który został utworzony na bazie porozumienia Gminy Rudna z Powiatem Lubińskim. Taką decyzję podjął starosta lubiński, Adam Myrda.Punkt Przyjmowania Wniosków w Urzędzie Gminy w Rudnej został utworzony w 2011 roku jako delegatura lubińskiego starostwa. Miało to na celu usprawnienie obsługi mieszkańców Gminy Rudna w zakresie spraw załatwianych przez Starostwo Powiatowe w Lubinie. Do tej pory w punkcie można było składać pisma, wnioski oraz podania we wszystkich sprawach, które leżały w zakresie zadań publicznych Powiatu Lubińskiego. Od 1 września to się zmieniło.
– Porozumienie z Powiatem Lubińskim w sprawie funkcjonowania punktu przedłużaliśmy rokrocznie, począwszy od 2011 r. W ostatnim porozumieniu z lipca 2015 r. zobowiązaliśmy się do kontynowania udostępniania pomieszczenia, służącego do przyjmowania wniosków mieszkańców naszej gminy. Do obsługi Punktu Przyjmowania Wniosków zaangażowaliśmy własnych pracowników. Zobowiązaliśmy się również do odpowiedzialności za terminowe i właściwe przyjmowanie i przekazywanie przyjętych wniosków. Wszystko po to, aby nasi mieszkańcy mogli nadal załatwić swoje sprawy na miejscu, w gminie, bez konieczności dojazdu do Lubina. Niestety starosta lubiński, po 5 latach współpracy, podjął decyzję o niekontynuowaniu porozumienia na dotychczasowych zasadach – mówi Władysław Bigus, Wójt Gminy Rudna.
Mimo, że Gmina Rudna zobowiązała się do obsługi Punktu Przyjmowania Wniosków w Rudnej, Starosta lubiński zadecydował o zamknięciu punktu po analizie liczby i tematyki spraw, napływających do starostwa z Urzędu Gminy w Rudnej. Konkretne argumenty takiej decyzji nie zostały wskazane. Początkowo, przez 2 lata funkcjonowania porozumienia, Powiat Lubiński, w ramach realizowania zadania własnego, przeznaczał na działalność Punktu Przyjmowania Wniosków w Rudnej 600 zł miesięcznie (porozumienia na lata 2011/2012 oraz 2012/2013), co pokrywało koszty użytkowania pomieszczenia oraz koszty materiałów biurowych i użytkowania linii telefonicznej. W porozumieniu na lata 2013/2014 Starosta Lubiński zaproponował już kwotę 300 zł miesięcznie, która pozostała niezmienna.
W 2015 r. Urząd Gminy w Rudnej przekazał przedstawicielom powiatu 400 wniosków, dotyczących spraw mieszkańców Gminy Rudna i adresowanych do Starostwa Powiatowego w Lubinie. Od stycznia do sierpnia 2016 gmina przekazała 197 takich wniosków. Wiele z nich dotyczyło wydania prawa jazdy czy zaświadczenia o demontażu pojazdu.