Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Konkurs na "Dworzec Roku" - Chojnów nominowany

CHOJNÓW. Dworzec Kolejowy  w Chojnowie został zgłoszony do konkursu „Dworzec Roku” organizowanego przez Fundację ProKolej we współpracy z Fundacją Grupy PKP. Otwarta formuła konkursu podzielona została na kilka etapów. Obecnie trwa weryfikacja zgłoszeń oraz audyt wybranych obiektów wraz z oceną zebranych propozycji. We wrześniu dowiemy się, czy chojnowski dworzec dostanie się do listy 10. finalistów. Jeśli decyzja będzie pozytywna, wówczas w październiku ogłoszone zostanie internetowe głosowanie publiczności. Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród odbędzie się w listopadzie.

Konkurs na "Dworzec Roku" - Chojnów nominowany

Celem konkursu jest: wyróżnienie najlepszych dworców kolejowych w Polsce, zebranie i propagowanie dobrych praktyk w obsłudze podróżnych oraz promowanie dworców nowoczesnych i funkcjonalnych. Trzymamy zatem kciuki za dworzec w Chojnowie!

Chojnowski Dworzec Kolejowy  został wybudowany w 1909 r. w charakterystycznym dla ery wilhelmińskiej stylu eklektycznym, łączącym elementy renesansu północnego, baroku, a nawet secesji. Wcześniej, bo w roku 1845 oddano do użytku prowadzącą przez Chojnów linię kolejową Wrocław – Bolesławiec. Początkowo dworzec otrzymał oświetlenie elektryczne, które wkrótce ze względu na oszczędności zostało zastąpione olejowym. Do 1945 roku stacja nosiła nazwę Haynau.

W 2017 roku Miasto Chojnów zawarło porozumienie z PKP S.A. w kwestii wydzierżawienia pomieszczeń dworca na cele publiczne. Umowa stała się podstawą do kolejnych porozumień, których efektem jest nowoczesny i funkcjonalny obiekt. Wykonanie inwestycji było możliwe dzięki podpisanemu porozumieniu przez Samorząd Miasta i PKP S.A. w sprawie wydzierżawienia przez miasto pomieszczeń dworca na cele publiczne i ponoszenia comiesięcznych kosztów ich utrzymania.

Inwestycję przeprowadziła warszawska firma SKB S.A. Koszt modernizacji wyniósł blisko 10 mln zł netto, sfinansowany ze środków PKP S.A. oraz budżetu państwa. Wykonano wiele prac mających na celu przywrócenie obiektowi jego dawnej świetności. Wymieniono instalacje, przeprowadzono roboty dachowe. Oczyszczona została ceglana elewacja i dolna kamienna część obiektu. Uzupełniono ubytki oraz wymieniono stolarkę okienną i drzwiową. Drzwi wejściowe poddane zostały pracom konserwatorskim, podobnie jak historyczne elementy wyposażenia gmachu. Pełna modernizacja krystalizuje się także wewnątrz budynku. Nowy dworzec ma wiele udogodnień, a do najistotniejszych z punktu widzenia osób korzystających z PKP to ciepła i bezpieczna poczekalnia.

Powiązane wpisy