Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Finowie budują fabrykę

ZŁOTORYJA. Prawdopodobnie na przełomie trzeciego i czwartego kwartału tego roku gotowa będzie fabryka, którą fińska firma motoryzacyjna Valmet buduje na terenie złotoryjskiej podstrefy. Prawdopodobnie zajmie się produkcją podzespołów do aut elektrycznych. Do końca 2019 powinny też stanąć zakłady Euromillu i Thermofinu.Valmet rozpoczął prace budowlane pod koniec listopada zeszłego roku. Postępują w dość szybkim tempie. Przed świętami były na etapie niwelowania terenu pod przyszłą fabrykę. Inwestor deklaruje stworzenie ok. 100-120 miejsc pracy. Dużą część z nich obejmą wykwalifikowani pracownicy i kadra inżynierska.

Finowie budują fabrykę

Nowy inwestor na razie nie przedstawił oficjalnych informacji o tym, co konkretnie będzie produkował w złotoryjskim zakładzie. W ostatnich latach Valmet stawia jednak na samochody elektryczne i jest jednym z liderów w tej dziedzinie produkcji. Z nieoficjalnych przekazów można wnioskować, że w Złotoryi będą powstawały układy zasilające do elektryków.

Przypomnijmy: spółka Valmet Automotive EV pod koniec października 2018 r. kupiła od Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej działkę o powierzchni 3 ha na terenie podstrefy Złotoryja. To nieruchomość niezabudowana, położona przy skrzyżowaniu dróg powiatowych na Wilków i Leszczynę. Urząd Miejski w Złotoryi prowadził negocjacje z nowym inwestorem od kwietnia 2018 r.

– To było 7 miesięcy ciężkiej pracy. Konkurowaliśmy z kilkoma lokalizacjami w Europie. Przygotowaliśmy mnóstwo danych i pakiet dla inwestora, ale przyniosło to efekt w postaci decyzji o zakupie działki w naszym mieście – podkreśla burmistrz Robert Pawłowski.

Valmet to firma z branży automotive, której główna fabryka znajduje się w fińskim mieście Uusikaupunki. Zaczynała działalność w 1968 r. jako Saab-Valmet i przez 35 lat wyprodukowała ponad 700 tys. sztuk szwedzkich samochodów Saab. W 1992 r. fabryka zmieniła właścicieli i uniezależniła się od Szwedów. Wytwarzała samochody m.in. na zamówienie koncernów General Motors oraz PSA, dlatego nazywany jest „nieznanym producentem znanych samochodów”. Zajmuje się też produkcją kompletnych dachów do kabrioletów dla takich marek jak BMW, Porsche, Bentley, Mercedes czy Lamborghini. Powstająca w Złotoryi fabryka będzie drugą inwestycją Valmet Automotive EV w Polsce. Pierwszą był zakład w Żarach, gdzie wytwarzane są systemy dachowe do kabrioletów.

Finowie są szóstym dużym inwestorem ściągniętym do Złotoryi w ciągu 4 ostatnich lat. Pod koniec 2015 r. na zbudowanie zakładu produkcyjnego w złotoryjskiej podstrefie LSSE zdecydował się niemiecki Borgers, również przedsiębiorstwo z branży automotive. Kilka miesięcy później dołączyły do niego Schneider i Bisek. W 2018 r. na działkach przemysłowych przyległych do podstrefy, należących dotąd do miasta, swoje zakłady postanowiły wybudować firmy Thermofin i Euromill. Te dwie ostatnie hale są w fazie projektowej, mają stanąć do końca 2019 r.

– To nie jest przypadek, że sześciu inwestorów wybrało nasze miasto. Ciężką pracą wielu ludzi przekonaliśmy ich, by zaufali Złotoryi. Cieszę się razem z urzędnikami odpowiedzialnymi w ratuszu za kontakty z inwestorami, którzy bardzo dobrze wykonali swoją pracę – dodaje burmistrz Robert Pawłowski.

Z danych UM wynika, w złotoryjskiej podstrefie LSSE zainwestowano w latach 2015-2018 ponad 140 mln zł i utworzono ponad 400 miejsc pracy. Wg ostrożnych szacunków, te nowe miejsca pracy dały ok. 10 mln złotych wynagrodzeń netto rocznie.

 

Powiązane wpisy