Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Miasto zbuduje centrum przesiadkowe

ZŁOTORYJA. Nowe miejsca parkingowe powinny się pojawić jeszcze w tym roku w pobliżu centrum miasta. Złotoryjski magistrat ogłosił właśnie przetarg na modernizację ul. Krótkiej, dzięki której ta część Złotoryi zyska zupełnie nowy wygląd i funkcje – stanie się centrum przesiadkowym, a wzdłuż postoju taksówek pobiegnie pierwsza w naszym mieście droga rowerowa. Prace obejmą ponad 100-metrowej długości odcinek ul. Krótkiej, która w wyniku wielokrotnego rozkopywania ma jezdnię spękaną i mocno zużytą. Podobnie jest z chodnikami i krawężnikami wystającymi na różną wysokość. Piętno na nawierzchni odcisnęły w ostatnich latach zwłaszcza roboty ziemne związane z wymianą sieci gazowniczej.

Miasto zbuduje centrum przesiadkowe

Plan Urzędu Miejskiego w Złotoryi zakłada nie tylko remont jezdni wraz z kanalizacją deszczową, ale także przebudowę postoju taksówek, chodników, przejść dla pieszych i schodów. Jezdnia ma być przesunięta o kilka metrów w stronę dawnego dworca PKS. Oddzielający ją od postoju pas chodnika będzie zlikwidowany. W jego miejsce wylany zostanie asfalt. Z kolei na pasie jezdni od strony starówki, przy murze oporowym, wyznaczone zostaną miejsca parkingowe – skośnie do krawędzi, każde o długości blisko 5 m. Kilka podobnych miejsc postojowych pojawi się też po drugiej stronie ulicy.

Po przebudowie jezdnia ma mieć od 7 do 8 m szerokości, a więc niemal tyle samo co obecnie. Zmienną szerokość będą miały również chodniki, które dojściu do skrzyżowania z ul. Legnicką i Cmentarną osiągną 4,5 m. W tym miejscu na środku jezdni, w ramach przejściu dla pieszych, pojawi się spocznik. Oba przejścia (również to przy krzyżówce z ul. Staszica) zostaną doświetlone dodatkowymi lampami, jak na ul. Wojska Polskiego, co zwiększy bezpieczeństwo przechodniów i rowerzystów.

Co najważniejsze, chodnik po wschodniej stronie jezdni (przy dawnym dworcu PKS) ma być poszerzony do 2,5 m i otrzyma nawierzchnię z betonu asfaltowego. Pobiegnie po nim droga rowerowa z prawdziwego zdarzenia oznakowana znakami poziomymi i pionowymi. Wraz z miejscem odpoczynku i wiatą ze stojakami na rowery, a także z postojem taksówek, miejscami parkingowymi i stacją roweru miejskiego ścieżka będzie stanowiła tzw. zintegrowane centrum przesiadkowe. W ratuszu zakładają, że korzystać z niego będą osoby, które przyjadą na ul. Krótką rowerem (miejskim lub własnym) i dalej – do innych miejscowości – będą chciały się poruszać komunikacją publiczną (busami lub autobusami). Na Krótkiej znajdzie się też miejsce dla tych, którzy przyjadą do Złotoryi samochodem – tutaj będą mogli go zaparkować i ruszyć w miasto na rowerze.

Wiata rowerowa ma stanąć na przebudowanej ul. Krótkiej . Zadaszona wiata będzie wyposażona w przynajmniej 10 stojaków na rowery i 3 ławki wewnątrz i na zewnątrz, kosz na śmieci i tablicę informacyjną (tzw. wandaloodporną) – konkretna lokalizacja ma być ustalona w trakcie budowy.

Przebudowa ul. Krótkiej to część większego projektu pn. „Ograniczenie niskiej emisji poprzez rozbudowę śródmiejskich dróg rowerowych na terenie miasta Złotoryja”, na który otrzymaliśmy kilka milionów złotych dotacji z Unii Europejskiej . Sprowadza się on do stworzenia infrastruktury rowerowej o długości 9,4 km, która umożliwi bezpieczne i wygodne poruszanie się na dwóch kółkach po mieście. Pętlę tworzyć będą drogi rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe oraz strefy współdzielone.

Projekt zakłada stworzenie ok. 30 miejsc postojowych (tzw. „park and ride” oraz „bike and ride”). Powstaną też 2 węzły przesiadkowe (jeden z nich właśnie na ul. Krótkiej), na których będzie można w bezpiecznym miejscu zostawić rower i ruszyć w dalszą podróż autobusem lub busem.

UM czeka na oferty przetargowe do poniedziałku 22 lipca. Wykonawca będzie miał 4 miesiące na zrealizowanie inwestycji.

Powiązane wpisy