Miasto zbuduje centrum przesiadkowe
ZŁOTORYJA. Nowe miejsca parkingowe powinny się pojawić jeszcze w tym roku w pobliżu centrum miasta. Złotoryjski magistrat ogłosił właśnie przetarg na modernizację ul. Krótkiej, dzięki której ta część Złotoryi zyska zupełnie nowy wygląd i funkcje – stanie się centrum przesiadkowym, a wzdłuż postoju taksówek pobiegnie pierwsza w naszym mieście droga rowerowa. Prace obejmą ponad 100-metrowej długości odcinek ul. Krótkiej, która w wyniku wielokrotnego rozkopywania ma jezdnię spękaną i mocno zużytą. Podobnie jest z chodnikami i krawężnikami wystającymi na różną wysokość. Piętno na nawierzchni odcisnęły w ostatnich latach zwłaszcza roboty ziemne związane z wymianą sieci gazowniczej.
Plan Urzędu Miejskiego w Złotoryi zakłada nie tylko remont jezdni wraz z kanalizacją deszczową, ale także przebudowę postoju taksówek, chodników, przejść dla pieszych i schodów. Jezdnia ma być przesunięta o kilka metrów w stronę dawnego dworca PKS. Oddzielający ją od postoju pas chodnika będzie zlikwidowany. W jego miejsce wylany zostanie asfalt. Z kolei na pasie jezdni od strony starówki, przy murze oporowym, wyznaczone zostaną miejsca parkingowe – skośnie do krawędzi, każde o długości blisko 5 m. Kilka podobnych miejsc postojowych pojawi się też po drugiej stronie ulicy.
Po przebudowie jezdnia ma mieć od 7 do 8 m szerokości, a więc niemal tyle samo co obecnie. Zmienną szerokość będą miały również chodniki, które dojściu do skrzyżowania z ul. Legnicką i Cmentarną osiągną 4,5 m. W tym miejscu na środku jezdni, w ramach przejściu dla pieszych, pojawi się spocznik. Oba przejścia (również to przy krzyżówce z ul. Staszica) zostaną doświetlone dodatkowymi lampami, jak na ul. Wojska Polskiego, co zwiększy bezpieczeństwo przechodniów i rowerzystów.
Co najważniejsze, chodnik po wschodniej stronie jezdni (przy dawnym dworcu PKS) ma być poszerzony do 2,5 m i otrzyma nawierzchnię z betonu asfaltowego. Pobiegnie po nim droga rowerowa z prawdziwego zdarzenia oznakowana znakami poziomymi i pionowymi. Wraz z miejscem odpoczynku i wiatą ze stojakami na rowery, a także z postojem taksówek, miejscami parkingowymi i stacją roweru miejskiego ścieżka będzie stanowiła tzw. zintegrowane centrum przesiadkowe. W ratuszu zakładają, że korzystać z niego będą osoby, które przyjadą na ul. Krótką rowerem (miejskim lub własnym) i dalej – do innych miejscowości – będą chciały się poruszać komunikacją publiczną (busami lub autobusami). Na Krótkiej znajdzie się też miejsce dla tych, którzy przyjadą do Złotoryi samochodem – tutaj będą mogli go zaparkować i ruszyć w miasto na rowerze.
Wiata rowerowa ma stanąć na przebudowanej ul. Krótkiej . Zadaszona wiata będzie wyposażona w przynajmniej 10 stojaków na rowery i 3 ławki wewnątrz i na zewnątrz, kosz na śmieci i tablicę informacyjną (tzw. wandaloodporną) – konkretna lokalizacja ma być ustalona w trakcie budowy.
Przebudowa ul. Krótkiej to część większego projektu pn. „Ograniczenie niskiej emisji poprzez rozbudowę śródmiejskich dróg rowerowych na terenie miasta Złotoryja”, na który otrzymaliśmy kilka milionów złotych dotacji z Unii Europejskiej . Sprowadza się on do stworzenia infrastruktury rowerowej o długości 9,4 km, która umożliwi bezpieczne i wygodne poruszanie się na dwóch kółkach po mieście. Pętlę tworzyć będą drogi rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe oraz strefy współdzielone.
Projekt zakłada stworzenie ok. 30 miejsc postojowych (tzw. „park and ride” oraz „bike and ride”). Powstaną też 2 węzły przesiadkowe (jeden z nich właśnie na ul. Krótkiej), na których będzie można w bezpiecznym miejscu zostawić rower i ruszyć w dalszą podróż autobusem lub busem.
UM czeka na oferty przetargowe do poniedziałku 22 lipca. Wykonawca będzie miał 4 miesiące na zrealizowanie inwestycji.