Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Ruszyła budowa ścieżki rowerowej nad zalew

ZŁOTORYJA.  Ruszyły prace przy budowie drogi rowerowej prowadzącej z osiedla do zalewu. Zejście do zbiornika zostało zamknięte dla spacerowiczów. Miejska inwestycja ma kosztować blisko 531,5 tys. zł. Gotowa jest już natomiast pierwsza część śródmiejskiej pętli dla rowerzystów – ul. Krótka. Drogę wijącą się przez las porastający wzgórze nad zalewem wybuduje przedsiębiorstwo Polmat Budownictwo z Rakowic Wielkich. Złożyło najkorzystniejszą dla miasta ofertę spośród 6 firm, które wystartowały w przetargu (najdroższa była na ponad 1,2 mln zł). Przypomnijmy, że Urząd Miejski w Złotoryi przygotował na inwestycję blisko 602 tys. zł. Polmat zadeklarował 20-miesięczną gwarancję na wykonane roboty.

Ruszyła budowa ścieżki rowerowej nad zalew

Przypomnijmy: projekt zakłada przebudowę ścieżek leśnych na drogę rowerową o długości 1057 m i wyposażoną w półmetrowe pobocza. Częściowo będą mogli z niej korzystać piesi. W górnej części 2,5-metrowej szerokości droga będzie dwukierunkowa. Po ok. 100 m od zejścia z osiedla rozwidli się na dwie drogi jednokierunkowe szerokie na 1,5 m. Pierwsza z nich, z mniejszą liczbą zakrętów, poprowadzi po śladzie obecnej ścieżki i stanowić będzie zjazd do zalewu. Drugi fragment, bardziej kręty i dłuższy, będzie wspinał się po zboczu kilkoma zakosami. Dzięki temu podjazd nie będzie zbyt stromy. Wzdłuż drogi rowerowej zlokalizowane będą miejsca odpoczynku, z ławkami, stojakami na rowery i koszami na śmieci. Wykonawca zadba też o przepusty drogowe odwadniające trasę. Przebudowany ma być też pomost wzdłuż zalewu, który będzie stanowił część drogi rowerowej. 

Wczoraj na ścieżkę prowadzącą z osiedla do zalewu wjechał ciężki sprzęt. To obecnie teren budowy, dlatego wykonawca inwestycji zagrodził wejście i wjazd na nią. Są tablice informacyjne i znak zakazu ruchu. Na czas robót związanych z drogą rowerową wyłączony z użytkowania ma być również pomost wzdłuż zalewu.

Modernizacja i przebudowa ścieżek leśnych oraz pomostu na drogę rowerową to część większego zadania pn. „Ograniczenie niskiej emisji poprzez rozbudowę śródmiejskich dróg rowerowych na terenie miasta Złotoryja”, na które otrzymaliśmy ponad 6 milionów zł dotacji z Unii Europejskiej. To pieniądze na stworzenie infrastruktury rowerowej o długości 9,4 km, która umożliwi bezpieczne i wygodne poruszanie się na dwóch kółkach po mieście. Pętlę tworzyć będą drogi rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe oraz strefy współdzielone. Projekt zakłada utworzenie kilkudziesięciu miejsc postojowych oraz dwóch węzłów przesiadkowych, na których będzie można w bezpiecznym miejscu zostawić rower i ruszyć w dalszą podróż autobusem lub busem (tzw. „bike and ride”).

Kilka dni temu zakończyły się prace przy pierwszym takim węźle, na ul. Krótkiej. To pierwszy etap budowy pętli rowerowej. Poza poszerzeniem jezdni i doświetleniem przejść dla pieszych powstała tu zadaszona wiata na rowery, do której prowadzi asfaltowa droga rowerowa, oraz parking na 21 samochodów. Wraz z miejscem odpoczynku i wiatą ze stojakami na rowery, a także z postojem taksówek, miejscami parkingowymi i stacją roweru miejskiego ścieżka ma stanowić tzw. zintegrowane centrum przesiadkowe. Korzystać będą z niego osoby, które przyjadą na ul. Krótką rowerem (miejskim lub własnym) i dalej – do innych miejscowości – będą chciały się poruszać komunikacją publiczną (busami lub autobusami). Na Krótkiej znajdzie się też miejsce dla tych, którzy przyjadą do Złotoryi samochodem i którzy będą chcieli tutaj zaparkować, by następnie ruszyć w miasto na rowerze.

Przebudowa ul. Krótkiej, która m.in. poprawiła bezpieczeństwo pieszych i komfort parkowania, kosztowała blisko 633 tys. zł. 

Wkrótce złotoryjski ratusz zamierza ogłosić przetargi na kolejne fragmenty pętli rowerowej, m.in. na prace związane ze zmianą organizacji ruchu w ciągu ulic Marszałka Józefa Piłsudskiego-Rynek-Basztowa i wydzieleniem w tym miejscu stref pieszo-rowerowych, a także na przebudowę nawierzchni na ul. Stromej.

 

Powiązane wpisy