Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Budowa ronda na finiszu (FOTO)

ZŁOTORYJA.  Przebudowa układu komunikacyjnego na największym skrzyżowaniu w mieście weszła w decydująca fazę.  ma kosztować prawie 3,5 mln zł. Prace przygotowawcze do inwestycji ruszą prawdopodobnie jeszcze w tym roku. wakacji. Rondo buduje  a właściwie finiszuje z budową - Przedsiębiorstwo Transportowo-Budowlane , które ma uznana markę na Dolnym Śląsku jeżeli chodzi o roboty drogowe. Modernizację krzyżówki, newralgicznego miejsca na komunikacyjnej mapie Złotoryi  finansują w równych częściach miasto Złotoryja i województwo dolnośląskie. Przebudowa układu komunikacyjnego na największym skrzyżowaniu w mieście ma kosztować  3,5 mln zł.

Budowa ronda na finiszu (FOTO)

Rondo nie będzie miało klasycznego okrągłego kształtu, lecz formę elipsy. Dzięki temu zepnie pięć z sześciu ulic kończących się na pl. Reymonta: Kościuszki, Wojska Polskiego, Podwale, Sienkiewicza i Basztową. Ta ostatnia będzie skomunikowana z sąsiednią Kościuszki przez rondo, a nie bezpośrednio jak to ma miejsce obecnie. To jednak oznacza, że konieczne będzie przeprofilowanie wylotu ul. Basztowej i wycięcie pod jezdnię kilkudziesięciu metrów kw. ze skweru przy pomniku noblisty. Tuż za rondem pojawi się lewoskręt w ul. Żeromskiego.

Ciekawostką jest, że na środku ronda, na wyspie, powstanie ogromny herb Złotoryi. Będzie miał wymiary 10 na 8 ma i zostanie ułożony z kolorowej kostki kamiennej.

Zakres prac obejmował nie tylko wybudowanie eliptycznej wysepki i wprowadzenie ruchu okrężnego, ale również modernizację nawierzchni na skrzyżowaniu, łącznie z wymianą podbudowy. Przy okazji przebudowane mają być także sieci wodociągowa i gazowa pod pl. Reymonta. Budowane są nowe chodniki (m.in. wzdłuż parkingu przed „jamnikiem”) i przejścia z azylami, które byłyby doświetlone lampami typu LED. Niebezpieczna „zebra” przy Gold Hotelu została odsunięta kilkanaście metrów od hotelu, w kierunku ronda.

Mimo zagrożenia epidemią COVID-19 udało się utrzymać znakomite tempo prac przy rondzie. Są bardzo zaawansowane: ułożona jest już większość krawężników i kamiennych obrzeży oraz chodników z kostki betonowej, a robotnicy kończą brukowanie kostką granitową pozostałych ciągów pieszych. Wykonawca zaczął nawet wylewanie pierwszych warstw nośnych asfaltu.

Obecnie - poza pracami wykończeniowymi - roboty drogowe koncentrować się będą na centralnej części ronda. Obecnie puszczony jest tam normalny ruch drogowy. Ale "domykanie" inwestycji oznaczać będzie czasowe zamknięcie ruchu drogowego w tym miejscu.

Jedno jest pewne: po oddaniu ronda do komunikacyjnego użytku, poprawi się stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w centrum miasta a miasto w znacznym stopniu powinno zostać  "odkorkowane".

{gallery}galeria/wydarzenia/23-06-20-budowa-ronda-fot-zbigniew-jakubowski{/gallery}   

Powiązane wpisy