Budowa ronda na finiszu (FOTO)
ZŁOTORYJA. Przebudowa układu komunikacyjnego na największym skrzyżowaniu w mieście weszła w decydująca fazę. ma kosztować prawie 3,5 mln zł. Prace przygotowawcze do inwestycji ruszą prawdopodobnie jeszcze w tym roku. wakacji. Rondo buduje a właściwie finiszuje z budową - Przedsiębiorstwo Transportowo-Budowlane , które ma uznana markę na Dolnym Śląsku jeżeli chodzi o roboty drogowe. Modernizację krzyżówki, newralgicznego miejsca na komunikacyjnej mapie Złotoryi finansują w równych częściach miasto Złotoryja i województwo dolnośląskie. Przebudowa układu komunikacyjnego na największym skrzyżowaniu w mieście ma kosztować 3,5 mln zł.
Rondo nie będzie miało klasycznego okrągłego kształtu, lecz formę elipsy. Dzięki temu zepnie pięć z sześciu ulic kończących się na pl. Reymonta: Kościuszki, Wojska Polskiego, Podwale, Sienkiewicza i Basztową. Ta ostatnia będzie skomunikowana z sąsiednią Kościuszki przez rondo, a nie bezpośrednio jak to ma miejsce obecnie. To jednak oznacza, że konieczne będzie przeprofilowanie wylotu ul. Basztowej i wycięcie pod jezdnię kilkudziesięciu metrów kw. ze skweru przy pomniku noblisty. Tuż za rondem pojawi się lewoskręt w ul. Żeromskiego.
Ciekawostką jest, że na środku ronda, na wyspie, powstanie ogromny herb Złotoryi. Będzie miał wymiary 10 na 8 ma i zostanie ułożony z kolorowej kostki kamiennej.
Zakres prac obejmował nie tylko wybudowanie eliptycznej wysepki i wprowadzenie ruchu okrężnego, ale również modernizację nawierzchni na skrzyżowaniu, łącznie z wymianą podbudowy. Przy okazji przebudowane mają być także sieci wodociągowa i gazowa pod pl. Reymonta. Budowane są nowe chodniki (m.in. wzdłuż parkingu przed „jamnikiem”) i przejścia z azylami, które byłyby doświetlone lampami typu LED. Niebezpieczna „zebra” przy Gold Hotelu została odsunięta kilkanaście metrów od hotelu, w kierunku ronda.
Mimo zagrożenia epidemią COVID-19 udało się utrzymać znakomite tempo prac przy rondzie. Są bardzo zaawansowane: ułożona jest już większość krawężników i kamiennych obrzeży oraz chodników z kostki betonowej, a robotnicy kończą brukowanie kostką granitową pozostałych ciągów pieszych. Wykonawca zaczął nawet wylewanie pierwszych warstw nośnych asfaltu.
Obecnie - poza pracami wykończeniowymi - roboty drogowe koncentrować się będą na centralnej części ronda. Obecnie puszczony jest tam normalny ruch drogowy. Ale "domykanie" inwestycji oznaczać będzie czasowe zamknięcie ruchu drogowego w tym miejscu.
Jedno jest pewne: po oddaniu ronda do komunikacyjnego użytku, poprawi się stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w centrum miasta a miasto w znacznym stopniu powinno zostać "odkorkowane".
{gallery}galeria/wydarzenia/23-06-20-budowa-ronda-fot-zbigniew-jakubowski{/gallery}