Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Ze Złotoryi do Lwówka Śląskiego po tymczasowym moście

LWÓWEK ŚLĄSKI/ ZŁOTORYJA.  Od dziś zamknięty jest most we Lwówku Śląskim, na drodze wojewódzkiej 364. To o tyle ważna dla nas informacja, że to trasa prowadząca ze Złotoryi. Objazd nie będzie jednak dla kierowców zbyt uciążliwy, ponieważ w ekspresowym tempie zbudowano 50 metrów dalej przeprawę tymczasową, którą mogą przejechać nawet ciężarówki. Dlaczego podobnej nie ma w Starej Kraśnicy?

Ze Złotoryi do Lwówka Śląskiego po tymczasowym moście

W piątek przed południem z ruchu wyłączony został jeden z trzech mostów na Bobrze, którymi wjeżdża się do Lwówka od strony Złotoryi – a dokładnie ten położony najbliżej miasta. To zabytkowy kamienny obiekt, którego stan techniczny w ostatnich latach uległ wyraźnemu pogorszeniu. Od jakiegoś czasu nawet obowiązywało na nim ograniczenie tonażowe – mostem mogły przejeżdżać tylko pojazdy o masie do 3,5 t. Ciężarówki i autobusy musiały korzystać z objazdu przez Bolesławiec, a więc nadrabiać kilkadziesiąt kilometrów.

W maju tego roku stało się jasne, że najpóźniej w lipcu most trzeba będzie zamknąć całkowicie, gdyż jego dalsze użytkowanie groziłoby katastrofą. To zapowiadało częściową blokadę Lwówka Śląskiego i okolicznych miejscowości. Drogowcy zapobiegli jej, budując obok tymczasową przeprawę o nośności 40 t, która eliminuje wszystkie utrudnienia wynikające z objazdu zorganizowanego wcześniej dla cięższych pojazdów.

– To bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców Lwówka Śląskiego i powiatu lwóweckiego, ale także dla mieszkańców Dolnego Śląska, którzy tędy podróżują w góry. Lwówek nie będzie miastem wykluczonym. To także dobra informacja dla przedsiębiorców, bo ich ciężarówki nie będą musiały jeździć 60-kilometrowym objazdem – mówił dziś podczas briefingu prasowego zorganizowanego na tymczasowej przeprawie Andrzej Kredkowski, radny i wiceprzewodniczący sejmiku województwa dolnośląskiego ze Lwówka Śląskiego.

Most postawiono w rekordowym tempie, bo w niespełna 3 tygodnie. – Udało się tak szybko go zbudować dzięki ustawie antycovidowej oraz bardzo dobrej współpracy sejmiku województwa z władzami samorządowymi Lwówka Śląskiego oraz wojewódzkim inspektorem sanitarnym – podkreślał Andrzej Kredkowski chwilę po uroczystym otwarciu objazdu, któremu towarzyszyło nawet przecięcie wstęgi, co może świadczyć o tym, jakie znaczenie dla Lwówka Śląskiego ma objazd po naprędce wykonanym moście.

Remont zabytkowej przeprawy przez Bóbr na DW 364 ma się zakończyć w listopadzie 2021 r.

Na otwarciu tymczasowego mostu obecny był m.in. przedstawiciel Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu, która jest zarządcą DW 364. Zapytaliśmy go, czy podobne rozwiązanie, które bardzo ułatwia życie mieszkańcom, nie mogło powstać także w Starej Kraśnicy, gdzie wiosną na półtora roku zamknięto przeprawę na DW 328 na Kaczawie, odcinając Wojcieszów od reszty powiatu.

– Nie zawsze teren pozwala nam na zastosowanie takiego rozwiązania. Robiliśmy przymiarki do postawienia tymczasowego mostu w Starej Kraśnicy, ale tam jest, po pierwsze, zbyt duża różnica wysokości pomiędzy dwoma brzegami rzeki, a po drugie – most musiałby być ustawiony pod kątem 90 stopni do drogi, co uniemożliwiałoby wykonanie ciasnego skrętu dłuższym ciężarówkom, ponieważ mogłyby zahaczać o skały wystające z przydrożnej skarpy. Wyeliminowanie tych wszystkich przeszkód było po prostu nieracjonalne z ekonomicznego punktu widzenia – wytłumaczył nam Piotr Tyniec, kierownik Działu Mostów w DSDiK.

 

Powiązane wpisy