Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Miasto pokryje sieć dróg rowerowych. Po wakacjach ujrzymy efekty prac!

ZŁOTORYJA. Specjalny kontrpas na jednokierunkowej jezdni, szeroki asfaltowy chodnik podzielony między pieszych i rowerzystów, kawałek drogi tylko dla jednośladów i strefa zamieszkania – tak została pomyślana infrastruktura dla użytkowników rowerów, by mogli przejechać bezpiecznie od ul. Legnickiej przez starówkę do pl. Władysława Reymonta. Prace budowlane przy śródmiejskiej pętli rowerowej, zlecone przez złotoryjski ratusz, prowadzone są już nie tylko nad zalewem i na ul. Cmentarnej, ale także w kilku innych miejscach miasta. Ich efekty mają być widoczne po wakacjach.

Miasto pokryje sieć dróg rowerowych. Po wakacjach ujrzymy efekty prac!

Trwają inwestycje na ulicach Cmentarnej i Stromej (odcinek K) a równolegle trwają prace na dwóch innych fragmentach ponad 9-kilometrowej pętli. Kierowcy i piesi powinni się liczyć z tymczasowymi utrudnieniami w ruchu.

Wyszyńskiego: kontrpas w dół

Zaawansowane są prace na odcinku M, czyli ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego. W jej dolnej, od strony marketu Dino, budowany jest ciąg pieszo-rowerowy o długości 165 m i szerokości od 2,5 do 3,2 m. W tej chwili chodnik w najszerszym miejscu ma tutaj 2,7 m, realizacja inwestycji wiąże się więc ze zwężeniem dwukierunkowej jezdni do 5 m. Wspólna droga dla rowerzystów i pieszych zacznie się kilka metrów za skrzyżowaniem z ul. Legnicką i będzie miała nawierzchnię asfaltową.

Ciąg pieszo-rowerowy skończy się zaraz za zjazdem do Biedronki. Wyżej – na odcinku Wyszyńskiego, na którym ruch odbywa się jednokierunkowo – wymalowany zostanie tzw. kontrpas dla rowerów. Będzie się znajdował po tej samej stronie jezdni co ciąg pieszo-rowerowy. Kontrpas o szerokości 1,5 m umożliwi rowerzystom bezpieczny zjazd w dół ulicy, przeciwnie do kierunku jazdy samochodów. Wyznaczony zostanie na asfalcie pojedynczą linią ciągłą. Na skrzyżowaniu z ul. Wyszyńskiego z ul. Legnicką, nad stacją Orlen, wykonawca inwestycji stworzy przejście dla pieszych zintegrowane z przejazdem rowerowym.

Dalej, do ul. Krótkiej, pętla pobiegnie po ciągu pieszo-rowerowym zbudowanym z kostki betonowej w miejscu obecnego chodnika. Jezdnia w tym miejscu zostanie nieznacznie zwężona.

Matejki: 4,5 m dla rowerzystów i pieszych

Na pl. Jana Matejki zaczyna się odcinek O. Wytyczenie pętli rowerowej w tym miejscu wymusi przebudowę i remont już istniejących chodników. Zaraz za skrzyżowaniem z ul. Krótką, koło zakładu optycznego, powstanie ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 2,7 m. Z kolei wyżej, przy trójkątnym zieleńcu, zbudowana będzie ścieżka rowerowa szeroka na 2,5 m. Taki jej rozmiar spowoduje zawężenie jezdni do 6,6 m.

Oba odcinki na pl. Matejki połączy przejście dla pieszych zintegrowane z przejazdem rowerowym. Wykonane będą z kostki betonowej bezfazowej – ani na nawierzchnię bitumiczną, ani na czerwoną kostkę betonową zarezerwowaną zwykle dla pasa dla rowerów nie zgodził się konserwator zabytków.

Rynek: jezdnia w górę

Trasa rowerowa powstanie też wzdłuż ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego, Rynku, ul. Basztowej i pl. Reymonta. To dalszy ciąg odcinka O. Zakres robót budowlanych będzie tu stosunkowo niewielki, ale wyznaczenie drogi dla rowerów będzie się wiązało z dość poważnymi zmianami w organizacji ruchu na starówce. Urząd Miejski w Złotoryi planuje bowiem wprowadzenie strefy zamieszkania na terenie ścisłego centrum miasta, czyli na: ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego, ul. Basztowej, ul. Stefana Żeromskiego, ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, ul. Ignacego Krasickiego, ul. Solnej, ul. Franciszkańskiej i ul. Fryderyka Chopina. Dzięki takiemu rozwiązaniu piesi i rowerzyści będą mogli się swobodnie poruszać na całej szerokości jezdni.

Na starówce inwestycja rowerowa nie ograniczy się jednak tylko do zmiany oznakowania. Projekt przewiduje wyniesienie powierzchni skrzyżowania ul. Solnej oraz Rynku. Konstrukcja nawierzchni krzyżówki ma być przebudowana i podniesiona o 12 cm, co oznacza konieczność wykonania pochylni o szerokości 1,2 m.

Reymonta: parking pod wiatą

Na pl. Reymonta w ramach pętli rowerowej wyznaczone będą miejsca postojowe dla samochodów osobowych oraz rowerów. Projekt zakłada wykonanie naprzeciwko wejścia do Baszty Kowalskiej, w pobliżu tablic krajoznawczych, parkingu typu bike&ride o wymiarach 2,2 na 7,1 m. Powstanie tutaj zadaszona wiata, a pod nią – 10 stojaków rowerowych. Do tego wykonawca zbuduje utwardzony plac, na którym będą mogły zaparkować 2 auta. Zmiana czeka również przejścia dla pieszych przy pl. Reymonta – zostaną zintegrowane z przejazdem rowerowym, a całość osiągnie szerokość 4,3 m.

Dodajmy, że odcinki M i O mają być gotowe do 30 września.

Powiązane wpisy