Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Chcą przystąpić do Dolnośląskiej Autostrady Rowerowej

ZŁOTORYJA. Złotoryja chce się przyłączyć do projektu Dolnośląskiej Autostrady Rowerowej – sieci nowych i wygodnych dla rowerzystów dróg o długości ponad pół tysiąca kilometrów, które mają dać impuls do rozwoju turystyki w naszym województwie. Władzom miasta zależy, byśmy znaleźli się na trasie nitki południowej prowadzącej z Legnicy do Bolesławca. Jeszcze w tym miesiącu rada miejska ma wyrazić zgodę na przystąpienie do stowarzyszenia Rzeczpospolita Samorządna, które będzie odpowiedzialne za to przedsięwzięcie mające dać zupełnie inną jakość w poruszaniu się rowerem po Dolnym Śląsku.

Chcą przystąpić do Dolnośląskiej Autostrady Rowerowej

Dolnośląska Autostrada Rowerowa (DAR) to pomysł na sieć autonomicznych dróg rowerowych oplatających północną i środkową część województwa dolnośląskiego. Trasa ma przebiegać m.in. do granicy z Niemcami i będzie skorelowana z połączeniami Kolei Dolnośląskich. Szerokość ścieżek planowana jest na ok. 3-3,5 m.

Pomysłodawcą autostrady jest stowarzyszenie Rzeczpospolita Samorządna, które skupia kilkadziesiąt dolnośląskich samorządów różnych szczebli. W połowie września samorządowcy i przedstawiciele instytucji zaangażowanych w projekt podpisali list intencyjny w sprawie DAR-u.

– Mamy sygnały z urzędu marszałkowskiego, że pieniądze z funduszy unijnych na inwestycje rowerowe nie będą już dzielone w ramach ZIT-ów, jak to miało miejsce do tej pory. Na Dolnym Śląsku dysponentem środków na rozwój dróg rowerowych i turystyki rowerowej będzie stowarzyszenie Rzeczpospolita Samorządna. Taka jest decyzja zarządu województwa dolnośląskiego – tłumaczył radnym na ostatniej sesji burmistrz Robert Pawłowski. – Jeżeli więc nasze miasto myśli poważnie o rozwoju sieci ścieżek rowerowych, to jedyną szansą jest przystąpienie do stowarzyszenia, które będzie m.in. operatorem projektu Dolnośląskiej Autostrady Rowerowej – dodał.
Rzeczpospolita Samorządna została założona w 2018 r. z inicjatywy liderów ruchu Bezpartyjni Samorządowcy – prezydenta Lubina Roberta Raczyńskiego i marszałka Cezarego Przybylskiego. Początkowo stowarzyszenie tworzyło 5 samorządów (poza województwem dolnośląskim i Lubinem także powiat lubiński oraz gminy Siechnice i Ścinawa). Obecnie ma już jednak ok. 50 członków. I cały czas przystępują kolejne miasta, gminy i powiaty, dla których magnesem w dużej mierze jest właśnie projekt DAR-u.

Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego zapewnia, że projekt ustanowi nowe standardy budowy dróg rowerowych. Mają być bezpieczne, dobrze oznakowane i solidnie wykonane dzięki wytycznym określonym przez Instytut Rozwoju Terytorialnego. Poszczególne samorządy będą przede wszystkim odpowiedzialne za zapewnienie wkładu własnego do finansowania, wybór wykonawców projektu i robót budowlanych, a także późniejsze utrzymanie nowej infrastruktury na swoim terenie. Trasy przez nie budowane mają się łączyć w jedną całość.

Samorządom w tym przedsięwzięciu partnerują PKP SA, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Wody Polskie oraz Lasy Państwowe, czyli instytucje będące w części właścicielami działek, przez które ma w przyszłości przebiegać DAR.

Powiązane wpisy