Złotoryja dołączyła do Rzeczpospolitej Samorządnej
ZŁOTORYJA. Gmina Złotoryja przystąpiło do skupiającego kilkadziesiąt dolnośląskich samorządów stowarzyszenia Rzeczpospolita Samorządna. Stosowną uchwałę podjęli na sesji radni miejscy. Członkostwo w tej organizacji ma zapobiec wykluczeniu rowerowemu Złotoryi i dać nam dostęp do funduszy na budowę złotoryjskiego odcinka autostrady rowerowej biegnącej przez Dolny Śląsk. To właśnie stowarzyszenie Rzeczpospolita Samorządna będzie w najbliższych latach dysponentem środków na rozbudowę dróg rowerowych na Dolnym Śląsku – tak zdecydowały władze samorządowe naszego województwa. Stowarzyszenie przejęło już rolę lidera w dużym projekcie, jakim jest Dolnośląska Autostrada Rowerowa (DAR) – sieć nowych i wygodnych dla rowerzystów dróg o długości ponad pół tysiąca kilometrów, które mają pobudzić turystykę w naszym regionie.
– Ten projekt może pomóc w skomunikowaniu Złotoryi z innymi szlakami rowerowymi. Jeżeli chcemy, żeby wokół nas rozwijały się drogi dla rowerzystów, to nie ma innego wyjścia – trzeba wstąpić do stowarzyszenia. Musimy się jednak liczyć z tym, że na początku będziemy ponosili koszty związane z członkostwem w stowarzyszeniu, które na dziś wynoszą rocznie 2 zł od mieszkańca – wyjaśniał burmistrz Robert Pawłowski na przedwczorajszej komisji bezpieczeństwa, zdrowia i spraw społecznych. Tyle że z drugiej strony akces do Rzeczpospolitej Samorządnej powinien nam później dać dostęp do środków zewnętrznych.
DAR ma się składać z autonomicznych dróg rowerowych oplatających północną i środkową część województwa dolnośląskiego. Trasa ma przebiegać m.in. do granicy z Niemcami i będzie skorelowana z połączeniami Kolei Dolnośląskich. Szerokość ścieżek planowana jest na ok. 3-3,5 m. Mają być bezpieczne, dobrze oznakowane i solidnie wykonane dzięki wytycznym określonym przez Instytut Rozwoju Terytorialnego. Poszczególne samorządy będą przede wszystkim odpowiedzialne za zapewnienie wkładu własnego do finansowania, wybór wykonawców projektu i robót budowlanych, a także późniejsze utrzymanie nowej infrastruktury na swoim terenie. Trasy przez nie budowane mają się łączyć w jedną całość.
Władzom Złotoryi zależy, by miasto znalazło się na trasie tej nitki autostrady rowerowej łączącej Legnicę z Bolesławcem. Dlatego, jak tłumaczy burmistrz, kluczowe jest poparcie dla projektu ze strony wszystkich gmin powiatu złotoryjskiego oraz Męcinki i Krotoszyc, bo to zapewni mu spójność.
- W gronie wójtów i burmistrzów tych 8 gmin ustaliliśmy, że będziemy namawiać rady gminne do przystąpienia do stowarzyszenia – zaznacza Robert Pawłowski. - Jestem też po rozmowach z burmistrzem Chojnowa i wójtem gminy Chojnów, tam też jest wola wstąpienia do Rzeczpospolitej Samorządnej. Podobnie jest w Warcie Bolesławieckiej, gdzie autostrada byłaby włączona do istniejącej infrastruktury rowerowej. Prezydent Legnicy również jest na tak i chce wspierać nas w skomunikowaniu drogą rowerową Legnicy ze Złotoryją. Pozytywne nastawienie do projektu ma także burmistrz Jawora.
Dodajmy iż przewodniczącym Stowarzyszenia Rzeczpospolita Samorządna jest Krystian KOSZTYŁA, burmistrz Ścinawy.
Przypomnijmy, że DAR w pierwotnej wersji biegnie głównie północną stroną naszego województwa. Nitka przez Złotoryję domknęłaby projekt od południa, w wyniku czego powstałaby trasa o kształcie ponad 100-kilometrowej pętli.
Na razie trwają prace koncepcyjne przy autostradzie, w które mocno włączył się Robert Pawłowski. Droga ma być realizowana m.in. ze środków unijnych, które mają trafić do Polski w nadchodzącej perspektywie finansowej 2021-2027.
Legenda do mapki:
niebieski – Legnica-Raciborowice
pomarańczowy – trasy alternatywne
żółte – odcinki problematyczne z przyczyn technicznych lub własnościowych
czerwony – drogi rowerowe w Złotoryi (istniejące i aktualnie budowane)
zielony – Chojnów-Złotoryja (po zlikwidowanym torowisku)
jasnoniebieski – Złotoryja-Świerzawa-Wojcieszów
fioletowy – Jawor-Słup-Sichówek (połączenie z drogą Legnica-Raciborowice)