Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Złotoryja dołączyła do Rzeczpospolitej Samorządnej

ZŁOTORYJA. Gmina Złotoryja przystąpiło do skupiającego kilkadziesiąt dolnośląskich samorządów stowarzyszenia Rzeczpospolita Samorządna. Stosowną uchwałę podjęli na  sesji radni miejscy. Członkostwo w tej organizacji ma zapobiec wykluczeniu rowerowemu Złotoryi i dać nam dostęp do funduszy na budowę złotoryjskiego odcinka autostrady rowerowej biegnącej przez Dolny Śląsk. To właśnie stowarzyszenie Rzeczpospolita Samorządna będzie w najbliższych latach dysponentem środków na rozbudowę dróg rowerowych na Dolnym Śląsku – tak zdecydowały władze samorządowe naszego województwa. Stowarzyszenie przejęło już rolę lidera w dużym projekcie, jakim jest Dolnośląska Autostrada Rowerowa (DAR) – sieć nowych i wygodnych dla rowerzystów dróg o długości ponad pół tysiąca kilometrów, które mają pobudzić turystykę w naszym regionie.

Złotoryja dołączyła do Rzeczpospolitej Samorządnej

– Ten projekt może pomóc w skomunikowaniu Złotoryi z innymi szlakami rowerowymi. Jeżeli chcemy, żeby wokół nas rozwijały się drogi dla rowerzystów, to nie ma innego wyjścia – trzeba wstąpić do stowarzyszenia. Musimy się jednak liczyć z tym, że na początku będziemy ponosili koszty związane z członkostwem w stowarzyszeniu, które na dziś wynoszą rocznie 2 zł od mieszkańca – wyjaśniał burmistrz Robert Pawłowski na przedwczorajszej komisji bezpieczeństwa, zdrowia i spraw społecznych. Tyle że z drugiej strony akces do Rzeczpospolitej Samorządnej powinien nam później dać dostęp do środków zewnętrznych.

DAR ma się składać z autonomicznych dróg rowerowych oplatających północną i środkową część województwa dolnośląskiego. Trasa ma przebiegać m.in. do granicy z Niemcami i będzie skorelowana z połączeniami Kolei Dolnośląskich. Szerokość ścieżek planowana jest na ok. 3-3,5 m. Mają być bezpieczne, dobrze oznakowane i solidnie wykonane dzięki wytycznym określonym przez Instytut Rozwoju Terytorialnego. Poszczególne samorządy będą przede wszystkim odpowiedzialne za zapewnienie wkładu własnego do finansowania, wybór wykonawców projektu i robót budowlanych, a także późniejsze utrzymanie nowej infrastruktury na swoim terenie. Trasy przez nie budowane mają się łączyć w jedną całość.

Władzom Złotoryi zależy, by miasto znalazło się na trasie tej nitki autostrady rowerowej łączącej Legnicę z Bolesławcem. Dlatego, jak tłumaczy burmistrz, kluczowe jest poparcie dla projektu ze strony wszystkich gmin powiatu złotoryjskiego oraz Męcinki i Krotoszyc, bo to zapewni mu spójność.

- W gronie wójtów i burmistrzów tych 8 gmin ustaliliśmy, że będziemy namawiać rady gminne do przystąpienia do stowarzyszenia – zaznacza Robert Pawłowski. -  Jestem też po rozmowach z burmistrzem Chojnowa i wójtem gminy Chojnów, tam też jest wola wstąpienia do Rzeczpospolitej Samorządnej. Podobnie jest w Warcie Bolesławieckiej, gdzie autostrada byłaby włączona do istniejącej infrastruktury rowerowej. Prezydent Legnicy również jest na tak i chce wspierać nas w skomunikowaniu drogą rowerową Legnicy ze Złotoryją. Pozytywne nastawienie do projektu ma także burmistrz Jawora.

Dodajmy iż przewodniczącym Stowarzyszenia Rzeczpospolita Samorządna jest Krystian KOSZTYŁA, burmistrz Ścinawy.

Przypomnijmy, że DAR w pierwotnej wersji biegnie głównie północną stroną naszego województwa. Nitka przez Złotoryję domknęłaby projekt od południa, w wyniku czego powstałaby trasa o kształcie ponad 100-kilometrowej pętli.

Na razie trwają prace koncepcyjne przy autostradzie, w które mocno włączył się Robert Pawłowski. Droga ma być realizowana m.in. ze środków unijnych, które mają trafić do Polski w nadchodzącej perspektywie finansowej 2021-2027.

Legenda do mapki:

niebieski – Legnica-Raciborowice
pomarańczowy – trasy alternatywne
żółte – odcinki problematyczne z przyczyn technicznych lub własnościowych
czerwony – drogi rowerowe w Złotoryi (istniejące i aktualnie budowane)
zielony – Chojnów-Złotoryja (po zlikwidowanym torowisku)
jasnoniebieski – Złotoryja-Świerzawa-Wojcieszów
fioletowy – Jawor-Słup-Sichówek (połączenie z drogą Legnica-Raciborowice)

Powiązane wpisy