Zaczynają się letnie remonty dróg
ZŁOTORYJA. Najprawdopodobniej w poniedziałek 1 sierpnia rozpocznie się modernizacja ul. Wojska Polskiego w Złotoryi. Niewykluczone, że pewne utrudnienia wystąpią już kilka dni wcześniej. Na początku sierpnia powinna też rozpocząć się przebudowa mostu na ul. Chojnowskiej. Na przyszły rok został natomiast odłożony remont ul. Sienkiewicza.
Wojska Polskiego to droga wojewódzka, która ma być modernizowana na długości ponad 1100 m (od przejścia dla pieszych zlokalizowanego przy wjeździe na parking na pl. Reymonta 8 do skrzyżowania z ul. Lubelską). Prace będą prowadzone w 7 etapach. Drogowcy przewidują całkowite wstrzymywanie ruchu, ale jedynie na krótkich odcinkach ulicy, pomiędzy skrzyżowaniami z drogami miejskimi. Będą wyznaczone objazdy, ale tylko dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. Cięższe samochody będą musiały omijać Złotoryję. Tymczasowy projekt organizacji ruchu zakłada jednak, że kierowcy powinni być przygotowani na tworzenie się zatorów – Wojska Polskiego wchodzi w skład głównej arterii biegnącej przez miasto Złotoryję, wg pomiarów natężenia ruchu z 2015 r. przejeżdża tędy 10 tys. pojazdów na dobę.
Na sam początek Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, zarządca dróg wojewódzkich, zamknie całkowicie odcinek Wojska Polskiego pomiędzy pl. Reymonta a skrzyżowaniem z ul. Hożą (bez samej krzyżówki). Objazd dla ruchu lokalnego, pojazdów uprzywilejowanych, komunalnych i komunikacji publicznej poprowadzony będzie fragmentem ul. Hożej, ul. Słowackiego i ul. Krzywoustego, do skrzyżowania z sygnalizacją świetlną ze Staszica. W tym samym czasie może dojść do ograniczeń w ruchu na wylocie ze Złotoryi w kierunku Jeleniej Góry, gdyż drogowcy będą budować skrzyżowanie ul. Wojska Polskiego z ul. Lubelską, która posłuży do zorganizowania objazdów podczas kolejnych etapów modernizacji.
W kolejnych fazach robót drogowcy najpierw zamkną fragment Wojska Polskiego pomiędzy Hożą a pl. Zacisze (II etap), następnie pomiędzy pl. Zacisze a ul. Różaną (III etap), pomiędzy ul. Różaną i ul. Górniczą (IV etap), między ul. Górniczą a ul. Jerzmanicką (V etap), od ul. Jerzmanickiej do Słonecznej (VI etap), pomiędzy ul. Słoneczną i ul. Lubelską (VII, ostatni etap). Odcinki te będą wyłączone z ruchu w taki sposób, by krzyżówki pozostały przejezdne dla ruchu lokalnego. Objazdy podczas etapów II-VII pobiegną ulicami Hożą i Lubelską, ale tylko dla pojazdów do 3,5 t – ciężarówki będą miały zakaz wjazdu w ul. Lubelską.
Wytyczenie objazdów modernizowanej ul. Wojska Polskiego, stanowiącej odcinek DW 328, dodatkowo komplikuje przebudowa mostu na ul. Chojnowskiej w Złotoryi, również znajdującego się w ciągu drogi wojewódzkiej. Przeprawa ma być rozebrana w sierpniu. Te dwa remonty w jednym czasie oznaczają w praktyce, że Złotoryja zostanie na okres kilku tygodni, do zakończenia prac na Wojska Polskiego, nieprzejezdna dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t. Ciężarówki będą mogły jedynie wjechać do Złotoryi ul. Legnicką i skręcić w ul. Krzywoustego, w kierunku strefy ekonomicznej i Wilkowa. Informacje o zamknięciu DW 328 i objazdach umieszczone zostaną daleko przed Złotoryją, bo już w miastach ościennych na głównych trasach odchodzących w kierunku Złotoryi.
Nie dojdzie natomiast do skutku planowany wcześniej na ten rok remont nawierzchni na ul. Sienkiewicza (stanowiącej również fragment drogi wojewódzkiej 328), a tym samym – wymiana znajdującej się tam sieci kanalizacyjnej i wodociągowej.
– Dolnośląska Służba Dróg i Kolei przekłada remont Sienkiewicza na wiosnę przyszłego roku. Gdyby gmina miejska Złotoryja rozpoczęła teraz wymianę sieci, poniosłaby spore dodatkowe koszty, związane m.in. z zajęciem pasa drogowego czy koniecznością odtworzenia nawierzchni. Zaoszczędzimy sporo środków finansowych, jeśli również odłożymy wymianę sieci do przyszłego roku i przeprowadzimy ją razem z remontem nawierzchni – tłumaczy wiceburmistrz Złotoryi Andrzej Ostrowski.