Nowe drogi, obwodnice i linie kolejowe na Dolnym Śląsku. Oto plany na najbliższe lata
DOLNY ŚLASK. Prawie 100 inwestycji drogowych i kolejowych znalazło się na liście przedsięwzięć rekomendowanych do realizacji na Dolnym Śląsku do 2030 roku. Ich realizacja nie jest jeszcze przesądzona, ale umieszczenie ich w zestawieniu priorytetowych inwestycji dla regionu otwiera drogę do zdobycia funduszy – a często chodzi o naprawdę duże pieniądze.

Wykaz rekomendowanych inwestycji znalazł się w Planie rozwoju infrastruktury transportowej w województwie dolnośląskim z perspektywą do 2030, który Zarząd Województwa Dolnośląskiego przyjął w czerwcu. Dokument ten nakreśla kierunki rozwoju sieci transportowej na poziomie regionalnym, definiując inwestycje (kolejowe, drogowe i rowerowe) w perspektywie do 2030 roku, których realizacja wpływa na poprawę dostępności wewnątrzregionalnej i powiązań zewnętrznych, rozwój ekologicznego, bezpiecznego i odpornego na zmiany klimatyczne regionalnego systemu transportu oraz efektywność i integrację systemu transportu regionalnego. Plan jest podstawą wydatkowania środków finansowych z wielu źródeł, w tym z Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska 2021-2027 oraz Interreg Czechy-Polska 2021-2027, budżetu województwa dolnośląskiego oraz budżetu państwa.
Jakie inwestycje znalazły się na liście rekomendowanych do realizacji?
Rewitalizacja linii kolejowej 284 na odc. Jerzmanice-Zdrój – Lwówek Śląski wraz z elektryfikacją i ewentualnym odgałęzieniem na linii 323 w rejonie Nowej Wsi Grodziskiej
Rewitalizacja linii kolejowej Z na odcinku Ścinawka Średnia – granica państwa dla wywozu kamienia
Rewitalizacja linii kolejowej 303 na odcinku Chocianów – Przemków Odlewnia – Niegosławice
Rewitalizacja linii kolejowej nr 340 i 308 na odcinku Jelenia Góra – Karpacz
Rewitalizacja linii kolejowej nr 310 na odcinku Kobierzyce – Łagiewniki Dzierżoniowskie – Piława Górna
Rewitalizacja linii kolejowej nr 312 Jerzmanice-Zdrój – Wojcieszów Górny
Rewitalizacja linii kolejowej 336 na odcinku Mirsk – Świeradów-Zdrój
Rewitalizacja linii kolejowej nr 318 na odcinku Srebrna Góra – Bielawa Zachodnia
Rewitalizacja linii kolejowej nr 319 na odcinku Strzelin – Łagiewniki Dzierżoniowskie
Rewitalizacja linii kolejowej 327 na odcinku Nowa Ruda Słupiec – Radków
Rewitalizacja linii kolejowej nr 372 na odc. Bojanowo – Góra Śląska wraz z elektryfikacją
Elektryfikacja i zabudowa mijanki kolejowej wraz z zabudową urządzeń sterowania ruchem kolejowym na linii nr 326 Wrocław Psie Pole – Trzebnica
Elektryfikacja odcinków Jelenia Góra – Mysłakowice – Kowary Górne oraz Mysłakowice – Karpacz
Elektryfikacja odcinka Gryfów Śląski – Świeradów-Zdrój
Rewitalizacja układu torowego w obrębie stacji Wrocław Świebodzki wraz z budową łącznic prowadzących w kierunku przystanku osobowego Wrocław Mikołajów
Rewitalizacja linii kolejowej nr 322 na odc. Kłodzko Nowe – Stronie Śląskie
Elektryfikacja linii kolejowej nr 322 na odc. Kłodzko Nowe – Stronie Śląskie
Rewitalizacja linii kolejowej 312 na odcinku Wojcieszów Górny – Marciszów
Rewitalizacja linii kolejowej nr 345 i 308 na odc. Mysłakowice – Kowary – Kamienna Góra
Prace na linii kolejowej 283 na odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląskia
Elektryfikacja linii kolejowej 283 na odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląskib
Obwodnica Świebodzic w ciągu drogi 34
Łącznik Aglomeracja Wałbrzyska – droga S3
Łącznik Aglomeracja Jeleniogórska – droga S3
Obwodnica Wiązowa w ciągu drogi 39
Łącznik droga 94 – autostrada A4 w. Kostomłoty
Łącznik droga 94 – autostrada A4 w. Kąty Wrocławskie
Zachodnia obwodnica Lubania
Prace na drodze 297 na odc. Lwówek Śląski – Pasiecznik
Obwodnica Bolesławca na drodze 297 – etap II
Przebudowa drogi wojewódzkiej 323 pomiędzy drogami S5 i S3 wraz z obwodnicą Góry
Obwodnica Piechowic w ciągu drogi 336
Łącznik pomiędzy drogą 334 a Głoską
Obwodnica Lubiąża na drodze 338
Prace na drodze 340 na odcinku Ścinawa – Oleśnica
Obwodnica Wołowa na drodze 340
Obwodnica Obornik Śląskich na drodze 340
Przebudowa drogi wojewódzkiej 345 w miejscowości Chełm (obejście)
Prace na drodze 346 na odcinku Wierzbice – Stary Śleszów
Prace na drodze 346 na odcinku Środa Śląska – Kąty Wrocławskie
Prace na drodze 346 na odcinku Stary Śleszów – Godzikowice
Prace na drodze 346 na odcinku Kąty Wrocławskie – Wierzbice
Obwodnica Złotoryi
Obwodnica Kątów Wrocławskich na drodze 346
Obwodnica Świdnicy
Prace na drodze 352 na odcinku Zgorzelec – Radomierzyce
Prace na drodze 357 na odcinku Radomierzyce – Lubań
Prace na drodze 358 na odcinku Świecie – Czerniawa-Zdrój
Obwodnica Boguszowa-Gorc na drogach 367 i 381
Prace na drodze 369 na odcinku Rozdroże Kowarskie – Lubawka
Prace na drodze 370 na odcinku Przełęcz Okraj – Rozdroże Kowarskie
Budowa drogi 372 na odcinku autostrada A4 – droga 395
Obwodnica Strzegomia
Obwodnica Nowej Rudy Słupca na drodze 381
Przebudowa drogi 382 na odcinku Świdnica – Paczków
Przebudowa drogi 382 na odcinku Jawor – Świdnica
Obwodnica Dzierżoniowa na drogach 382 i 384
Północna obwodnica Dzierżoniowa na drogach 382 i 384
Obwodnica Bielawy na drodze 384
Prace na drodze 387 na odcinku Karłów – Kudowa-Zdrój
Prace na drodze 389 na odcinku Spalona – Gniewoszów
Prace na drodze 392 na odcinku Żelazno – Stronie Śląskie
Zachodnia obwodnica Strzelina na drodze 395
Obwodnica Twardogóry na drodze 448
Obwodnica Sycowa na drogach 448 i 449
Obwodnica Bierutowa na drodze 451
Trasa Obornicka
Przebudowa drogi 367 na odcinku Boguszów-Gorce – w. Kamienna Góra Płn.
Przebudowa drogi 367 na odcinku w. Kamienna Góra Płd. – Jelenia Góra
Przebudowa drogi 333 (ul. Legnicka w m. Lubin)
Prace na drodze 387 na odcinku Radków – Karłów
Budowa Alei Północnej na odcinku od ul. Poświęckiej do ul. B. Krzywoustego we Wrocławiu
Dolnośląska Cyklostrada – rozwój dróg rowerowych na terenie Dolnego Śląska
Budowa infrastruktury transportu zeroemisyjnego w województwie dolnośląskim
Prace na drodze 324 na odc. Niechlów – Załęcze (w. Rawicz S5) inwestycja bez skracania czasu podróży
Prace na drodze 364 na odc. Legnica – Złotoryja inwestycja bez skracania czasu podróży
Przebudowa drogi 367 na odcinku w. Kamienna Góra Płd. – Jelenia Góra
Inwestycje rekomendowane pod warunkiem pojawienia się komercyjnego inwestora
Budowa linii kolejowych 269 i 270 do portu lotniczego Wrocław
Budowa przedłużenia linii kolejowych 269 i 270 do linii kolejowej 274
Rewitalizacja linii kolejowej 302 na odcinku Strzegom – Malczyce wraz z portem w Malczycach dla wywozu kamienia
Rewitalizacja linii kolejowej 302 na odc. Strzegom – Marciszów inwestycja komercyjna
Rewitalizacja linii kolejowej 331 na odc. Jawor – Roztoka dla wywozu kamienia
Rewitalizacja linii kolejowej 335 na odcinku Henryków – Ciepłowody inwestycja komercyjna
Rewitalizacja łącznicy 772 dla utworzenia wraz z linią kolejową 302 ciągu wywozowego kruszyw
Rewitalizacja łącznicy 774 dla utworzenia wraz z linią kolejową 312 ciągu wywozowego kruszyw
Poza wspomnianymi listami znajdują się inwestycje, które będą mogły być rozpatrzone na poziomie regionalnym po zaistnieniu ustaleń na innych szczeblach. Należą do nich:
Rewitalizacja linii kolejowej 291 na odcinku Wałbrzych Podzamcze – Szczawno-Zdrój – Boguszów Gorce Wschód), dla której analiza może być wykonana dopiero po ustaleniu przebiegu szprychy Centralnego Portu Komunikacyjnego w kierunku Republiki Czeskiej, potencjalnie częściowo pokrywającego się z przebiegiem rozpatrywanej linii;
Rewitalizacja linii kolejowej nr 318 na odcinku Srebrna Góra – Nowa Ruda Słupiec), dla której analiza może być wykonana po stabilizacji potoków pasażerskich na dowozowym odcinku linii kolejowej z Bielawy do Srebrnej Góry;
Rewitalizacja linii kolejowej nr 309 na odc. Kudowa-Zdrój – Náchod) po dokonaniu analiz i uzgodnień w zakresie wydłużenia linii i otwarcia nowego przejścia granicznego na poziomie krajowym.
Komentarze
Dokładnie! W miejscowości jest już taki hałas że mieszkać się nieda, zapraszamy panów redaktorów do wioski - zobaczycie jak tu jest wesoło
O ile elektryfikacja linii kolejowej nr 326 podobnie jak elektryfikacja odcinków Jelenia Góra – Mysłakowice – Kowary Górne oraz Mysłakowice – Karpacz oraz linii kolejowej nr 372 do Góry, to już elektryfikacja do Lwówka Śląskiego jakoś nie jest specjalnie potrzebna. Kluczowa do realizacji jest elektryfikacja linii kolejowej nr 137 na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Kamieniec Ząbkowicki - Jaworzyna Śląska - Legnica Piekary wraz z rozbudową do drugiego toru na odcinków Kamieniec Ząbkowicki - Świdnica Miasto i Jaworzyna Śląska - Legnica. Do tego należałoby jeszcze dodać elektryfikację linii kolejowej nr 290 i 344 do Bogatyni i Zawidowa oraz budowę odcinka Lwówek Śląski - Gryfów Śląski przez Lubomierz aby stworzyć alternatywne połączenie Legnica - Świeradów-Zdrój.
Zastanawia mnie jednak o co chodzi z tym ewentualnym odgałęzieniem na linii kolejowej nr 323 w rejonie Nowej Wsi Grodziskiej? Czyżby miano tutaj odbudować linię kolejową nr 323 do Bolesławca? W każdym razie większość planów kolejowych jest ambitna i mam nadzieję, że dojdzie do ich realizacji.