Ofensywa remontowa RPK Partner
ZŁOTORYJA. Około 4 milionów złotych będą kosztowały wszystkie prace remontowe i modernizacyjne, które RPK Partner wykona w tym roku na zarządzanych przez siebie budynkach wspólnotowych w Złotoryi. Tak dynamicznego roku jeszcze w miejskiej spółce nie było. Niektóre z inwestycji są realizowane ze wsparciem środków unijnych, co korzystnie odczują w swoich portfelach mieszkańcy wspólnot. Część robót już się zakończyła, część jeszcze trwa lub za chwilę się rozpocznie. Tylko w tym roku RPK Partner wyremontuje elewacje lub dachy w 19 nieruchomościach. To prawie 7 proc. z wszystkich budynków mieszkalnych zarządzanych przez tę miejską spółkę.
Ponad jedna trzecia z tegorocznych inwestycji dotyczy rejonu Wojska Polskiego – ulicy, która w ostatnich latach m.in. za sprawą działań RPK Partner mocno poprawia swój wizerunek. Szare i zawilgocone kamienice z lat 60. ubiegłego stulecia, ciągnące się przez kilkaset metrów wzdłuż głównej drogi przez miasto, zmieniają swój wygląd. Miejska spółka wykonała już w 2020 r. remonty na ul. Wojska Polskiego 25 i 33 – w obu przypadkach elewacje budynków poddano remontowi i dociepleniu, a w tej drugiej kamienicy odremontowano także klatki schodowe. Trwają termomodernizacje pod numerami 10 i 28. W planach jest jeszcze ten sam zakres prac na Wojska Polskiego 12 i 14 oraz na Henryka Pobożnego 2. W każdym z tych budynków część środków na remonty pochodzi z budżetu miejskiego – stosownie do udziału miasta, wynoszącym od 5 do blisko 39 proc. Resztę kosztów pokrywają pozostali współwłaściciele nieruchomości.
– Ulica Wojska Polskiego to brama do Złotoryi na ważnym szklaku komunikacyjnym, powinna być więc wizytówką miasta. Dzięki działaniom RPK Partner, które zarządza większością tutejszych wspólnot mieszkaniowych, jest tutaj coraz mniej powodów do wstydu. Myślę, że możemy być zadowoleni ze zmieniającego się wizerunku tej ulicy – uważa burmistrz Robert Pawłowski.
Co ważne dla mieszkańców, wszystkie tegoroczne inwestycje na Wojska Polskiego zostały lub zostaną wykonane przy środków z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego. Zarządcy z RPK Partner wykazali, że modernizacja cieplna na kilkudziesięcioletnich budynkach w górnej części miasta zwiększy ich efektywność energetyczną co najmniej o 25 proc.
– Realizacja inwestycji przy wykorzystaniu preferencyjnych pożyczek to przede wszystkim duża ulga dla mieszkańców tych wspólnot. Zapłacą po prostu zdecydowanie mniejsze odsetki niż przy tradycyjnym kredycie – zaznacza Urszula Pawlus, prezeska RPK Partner.
Prace remontowe w mniejszym zakresie, które RPK Partner zaplanowało na ten rok, zakończyły się lub wkrótce się zakończą także na ul. Łąkowej 5, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 25 i 35, Marii Konopnickiej 20-22 oraz Stefana Żeromskiego 13. We wszystkich tych przypadkach chodziło głównie o remonty dachów. Do końca roku dachy będą bardziej szczelne także na Rynku 19, Basztowej 7, Fryderyka Chopina 7, Legnickiej 32 (tu do robót dachowych dołączy również elewacja) oraz Klasztornej 13 i 3 – zakresie prac obejmie termomodernizację wraz z remontem klatek schodowych.
RPK Partner powstało w 2017 r. po wydzieleniu ze spółki macierzystej, czyli Rejonowego Przedsiębiorstwa Komunalnego, działu zajmującego się zarządzaniem wspólnotami mieszkaniowymi. Obecnie jest największym zarządcą nieruchomości w Złotoryi. Ma pod swoją opieką 266 budynków, w których znajdują się 2063 lokale mieszkalne, w tym także komunalne. Nie wszystkie z zarządzanych nieruchomości znajdują się w Złotoryi – RPK Partner wchodzi też na rynki w sąsiednich gminach, gdzie ma pod swoją opieka już 8 budynków wspólnotowych.
– Nowych klientów miejskiej spółce RPK Partner przybywa. Są to nieruchomości nowe, jak i powracające, które odeszły w latach ubiegłych – dodaje pani prezes.
– Po paru latach od wydzielenia RPK Partner widać, że miało to sens. To był krok w dobrym kierunku, ponieważ nowy podmiot skoncentrował się na zadaniach dotyczących wspólnot mieszkaniowych. Robi to coraz lepiej, pozyskując środki zewnętrzne na remonty i wykorzystując nowe technologie z korzyścią dla mieszkańców – podkreśla Robert Pawłowski, mając na myśli m.in. elektroniczną kartotekę z dostępem przez internet – nowe rozwiązanie, które Partner wprowadził podczas wakacji dla usprawnienia komunikacji ze swoimi klientami . Burmistrz zauważa, że gdy zarządzanie wspólnotami mieszkaniowymi było w gestii RPK, stanowiło tylko jedno z zadań spółki komunalnej, niekoniecznie traktowane priorytetowo. – Dla RPK Partner to zadanie główne, z którego – mówiąc kolokwialnie – żyje. Spółka ma konkurencję, więc musi zabiegać o klientów jakością usług. A to działa na korzyść wspólnot mieszkaniowych. Takie rozwiązanie zdaje egzamin.