Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Burmistrz pyta mieszkańców o opinię w sprawie strategii rozwoju miasta

ZŁOTORYJA.  Złotoryja za 10 lat miastem atrakcyjnym, przyjaznym, ekologicznym i otwartym – taką wizję formułuje „Strategia rozwoju miasta Złotoryja na lata 2021-2030”. Obszerny dokument określa m.in. trzy scenariusze na przyszłość. Burmistrz Robert Pawłowski skierował go do konsultacji społecznych. Do 10 czerwca mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi. Strategia to dokument, który w najbliższych latach ma pomóc Złotoryi w walce o fundusze unijne na rozwój miasta. Powstała w oparciu o warsztaty strategiczne, które odbyły się pod koniec września ubiegłego roku. Przedstawiciele różnych środowisk społecznych mogli wtedy wyrazić swoje opinie o stanie miasta, jego atutach i problemach oraz szansach i zagrożeniach. Ustalono także wspólny dla wszystkich grup mieszkańców zarys zadań strategicznych ...

Burmistrz pyta mieszkańców o opinię w sprawie strategii rozwoju miasta

W ten sposób powstał blisko 170-stronicowy dokument, który składa się trzech części. Pierwsza, zdecydowanie najobszerniejsza, to diagnoza stanu miasta. Druga mówi o wizji Złotoryi 2030, scenariuszach jej rozwoju oraz celach strategicznych. Trzecia z kolei określa organizacyjne i finansowe aspekty wdrażania strategii.

Zacznijmy od wizji, czyli jak byśmy chcieli, żeby nasze miasto wyglądało za lat 10. Strategia rysuje Złotoryję jako „polifunkcyjny ośrodek gospodarczym o nowoczesnej bazie przemysłowej i rozwiniętych branżach kreatywnych”. Ma być miastem atrakcyjnym i przyjaznym dla seniorów, a także życzliwym i zapewniającym miejsca rozrywki dla młodzieży, a do tego zadbanym, czystym i bezpiecznym, z którego mieszkańcy będą dumni. Złotoryja powinna stać się ponadto ośrodkiem ekologicznym z przyjazną środowisku i ludności infrastrukturą, nasyconym zielenią, opartym na ładzie przestrzennym i dbającym o estetykę, zintegrowanym systemem transportu publicznego i nowoczesną siecią dróg miejskich, a przy tym dobrze skomunikowanym z innymi miastami...

Mrzonka? Wg autora strategii, doktora Marka Obrębalskiego (na zdjęciu z Piotrem Karwanem radnm Sejmiku) – wcale nie. Zapewnia, że dzięki konsekwentnemu ograniczaniu słabości i niedociągnięć rozwojowych oraz eliminowaniu potencjalnych zagrożeń, przy jednoczesnym wykorzystaniu wszystkich atutów i szans rozwoju miasta, są realne szanse na urzeczywistnienie w perspektywie roku 2030 tej wizji rozwoju Złotoryi.

Wizja to nic innego jak wyraz aspiracji społecznych złotoryjan. Chcielibyśmy, żeby tak było. Ale przecież niekoniecznie tak się musi stać. Strategia określa też 3 możliwe scenariusze rozwoju miasta, które związane są z wartością kapitału terytorialnego i umiejętnością jego wykorzystania. Ten kapitał to m.in. o położenie i środowisko naturalne, potencjał infrastruktury osadniczej, dziedzictwa kulturowego oraz demograficzny i gospodarczy, a także kapitał ludzki i społeczny oraz dostępność i jakość usług publicznych.

Pierwszy ze scenariuszy rozwoju idzie w kierunku „kreatywnej i innowacyjnej Złotoryi”. Opiera się na strategicznej interwencji w sferze gospodarczej oraz kształtowania potencjału kapitału ludzkiego. Chodzi zwłaszcza o rewitalizację bazy ekonomicznej miasta i jej uzupełnienie o sektory innowacyjne, zwłaszcza w zakresie wysokich technologii. To sprawi, że Złotoryja stanie się miastem bardziej konkurencyjnym i przyczyni się przede wszystkim do odwrócenia trendów depopulacyjnych, czyli pozwoli zatrzymać wykształconych młodych ludzi.

To scenariusz najkorzystniejszy dla miasta, bo odpowiada na problem starzenia się złotoryjskiej społeczności. Zakłada również unowocześnienie edukacji i partycypacyjne zarządzanie jego rozwojem poprzez wzrost społecznej i gospodarczej aktywizacji zarówno młodzieży, jak i seniorów.

W drugim scenariuszu, nazwanym roboczo „Złotoryja kulturowym i turystycznym magnesem”, podstawową siłą w rozwoju miasta są jego walory krajobrazowe, przyrodnicze i historyczne, związane przede wszystkim ze średniowiecznym rodowodem oraz wielowiekowymi tradycjami wydobycia i przetwórstwa rud złota. Marka Złotoryi byłaby kreowana poprzez szerokie jej propagowanie jako najstarszego miasta w Polsce, stolicy polskiego złota, stolicy starego zagłębia miedziowego i stolicy krainy wygasłych wulkanów. Scenariusz ten zakłada również intensywne przedsięwzięcia proekologiczne, dbałość o ład przestrzenny i estetykę architektoniczną, a także rozwój bazy noclegowej, rekreacyjnej i turystycznej, w tym unikalnych usług adresowanych do pasjonatów geologii i mineralogii.

Trzeci scenariusz rozwoju jest pesymistyczny. To „Złotoryja społeczno-gospodarczego regresu”. Zakłada postępujące pogarszanie się sytuacji miasta, które ulegać będzie marginalizacji, społecznemu rozwarstwieniu i dalszej, szybkiej depopulacji. Niekorzystne procesy społeczne i demograficzne odzwierciedlać się będą m.in. we wzroście bezrobocia, ubóstwa, rozszerzeniu się zakresu społecznego wykluczenia czy wzroście natężenia zjawisk patologicznych. Ograniczeniu ulegnie też dostępność komunikacyjna Złotoryi. Na urzeczywistnienie tego scenariusza może mieć m.in. wpływ wyraźna destabilizacja budżetu miasta wskutek inwestycji, które będą dużym obciążeniem finansowym nie tylko w fazie realizacji, ale i późniejszego utrzymania.

Najważniejszy fragment strategii dotyczy jednak celów i zadań dla Złotoryi w perspektywie tej dekady. Z wrześniowych warsztatów strategicznych wynikało jedno: że nadrzędnym wobec innych celów jest harmonijny i dynamiczny rozwój miasta spełniający oczekiwania złotoryjskiej społeczności. Na tej podstawie, jak również w oparciu o analizę atutów i problemów Złotoryi oraz szans i zagrożeń autor dokumentu sformułował 5 celów strategicznych. Są to: wysoki poziom warunków życia mieszkańców, rozwinięta i innowacyjna gospodarka, atrakcyjny wizerunek miasta, rozwój infrastruktury komunalnej, wysoka jakość środowiska naturalnego.

Tym celom strategicznym podporządkowanych zostało 25 tzw. celów operacyjnych (takich np. jak poprawa warunków mieszkaniowych, rozwój ścieżek rowerowych, infrastruktury drogowej czy sieci kanalizacyjnej, dobre zarządzanie miastem, likwidacja zagrożeń ekologicznych czy probiznesowa lokalna polityka gospodarcza), a tym z kolei to, co najciekawsze, czyli konkretne zadania strategiczne, których jest 76 (pełen ich katalog można znaleźć na str. 118-122 strategii).

Cały dokument jest dostępny na portalu miejskim . Tam też znajduje się formularz zgłaszania uwag do projektu strategii (publikujemy go również w załączniku pod artykułem).

Konsultacje potrwają do 10 czerwca, a wszystkie uwagi mieszkańców będą opublikowane na stronie miasta, wraz z adnotacją, czy zostaną wzięte pod uwagę czy też nie.

Powiązane wpisy