Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Program Kolej+: przywrócenie połączeń kolejowych do Złotoryi coraz bliżej

ZŁOTORYJA.  Cztery projekty kolejowe z Dolnego Śląska zakwalifikowały się do drugiego etapu rządowego programu Kolej+. To inwestycje warte w sumie 800 mln zł, które mają pomóc w walce z wykluczeniem komunikacyjnym w naszym województwie. Jednym z projektów jest projekt rewitalizacji linii kolejowej wiodącej przez Złotoryję. - To bardzo ważny krok, by Złotoryja została włączona do połączeń pasażerskich w sieci Kolei Dolnośląskich. Bardzo mnie cieszy, że trzy lata pracy nad tym projektem i rozmowy z wieloma podmiotami odpowiedzialnymi za kolej doprowadziły do jasnego przekazu, że linia znajdzie się w programie Kolej+ wraz z trzema innymi projektami na Dolnym Śląsku - Piotr KARWAN, radny Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.

Program Kolej+: przywrócenie połączeń kolejowych do Złotoryi coraz bliżej

Zarząd Województwa Dolnośląskiego złożył do programu Kolej+ w sumie pięć projektów. Wiadomo już, że aż 4 z nich zostały zakwalifikowane do kolejne go etapu programu.

– Planujemy przejąć i przywrócić do życia jak największą liczbę linii kolejowych w regionie, co będzie możliwe m.in. dzięki programowi Kolej+. Chcemy skomunikować jak najwięcej miejscowości w województwie, tak by każdy mieszkaniec Dolnego Śląska mógł swobodnie i bez przeszkód poruszać się po regionie koleją – mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Projekty zgłoszone przez samorząd to:

modernizacja odcinka Wrocław – Środa Śląska wraz z wybudowaniem nowej infrastruktury w obrębie Wrocławskiego Węzła Kolejowego, wraz z doprowadzeniem ruchu na Dworzec Świebodzki. Takie rozwiązanie miałoby skutkować uruchomieniem Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej łączącej centrum miasta ze Środą Śląska, Wołowem czy Jaworzyną Śląska. Inne zgłoszone projekty dotyczyły rewitalizacji linii Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój, poprawy jakości połączeń do Dzierżoniowa, rewitalizację linii Oleśnica – Syców – Kępno oraz Zgorzelec – Bogatynia. W planach władz województwa jest także rewitalizacji linii kolejowej via Lwówek Śląski-Mirsk do Świeradowa. U schyłku ub. wieku połączenie kolejowe z Legnicy do Świeradowa przez Złotoryję cieszyło się dużą popularnością nie tylko w okresie zimowo-świątecznym...

Program Kolej Plus zakłada realizację inwestycji do 2028 roku i przewiduje dofinansowanie projektów w 85% przez państwo (PKP PLK) przy 15% wkładzie własnym zaangażowanych samorządów.

Wraz z opracowaniem planistycznym Samorząd Województwa Dolnośląskiego przekazał do PKP PLK projekty inwestycyjne. Teraz PKP PLK w ciągu trzech miesięcy ogłosi w skali kraju listę rankingową projektów inwestycyjnych.

- Mimo wszystko rok 2028 jest dla mnie zbyt odległy i postaram się aby połaczenie kolejowe do Złotoryi wróciły wcześniej - deklaruje radny Piotr KARWAN, głowny orędownik przywrócenia m.in. Złotoryi na trasy klejowe regionu.

Powiązane wpisy