Kolei coraz bliżej Złotoryi
ZŁOTORYJA. Coraz bliżej likwidacji wykluczenia kolejowego Złotoryi... PKP PLK otrzymały aż 10 ofert w przetargu na rewitalizację linii Złotoryja – Legnica, a połowa z nich mieści się w budżecie PLK, co przybliża realizację prac. Dzięki inwestycji pociągi znów mają docierać z Legnicy do Złotoryi i to w rekordowym czasie 17 minut. Czas przejazdu ze Złotoryi do Wrocławia ma wynosić 1 godz. i 10 minut ! Zadanie będzie realizowane w ramach programu Kolej Plus. PKP PLK(podobnie jak rewitalizacja linii do Bogatyni a także przywrócenie do ruchu stacji Wrocław Świebodzki), a więc inwestor realizujący całe przedsięwzięcie, chce przeznaczyć na reaktywację omawianego odcinka kwotę około 262 mln złotych brutto. Spośród 10 złożonych ofert aż 5 zmieściło się w budżecie PLK, a dwie kolejne nieznacznie go przekraczają. Najtańszą propozycję złożyło konsorcjum firm Infrakol oraz LWZ, które wyceniło inwestycję na niespełna 211 mln złotych brutto. Ponadto w budżecie zamówienia mieszczą się jeszcze oferty Strabagu - 221,103 mln złotych, konsorcjum firm PORR i Trakcja System - 228,639 mln złotych, firmy Track Tec Construction - 234 mln złotych oraz kolejnego konsorcjum w składzie SBM Sp. z o. o. Sp. K., Trakcja S.A. oraz SBM Sp. z o. o., wyceniającego prace na 261,383 mln złotych.
W marcu br. podczas wizyty Marszałek Elżbiety WITEK na stacji kolejowej ZŁOTORYJA Robert PAWŁOWSKI, burmistrz Złotoryi Marszałek Elżbietę WITEK określił mianem "matki chrzestnej" likwidacji wykluczenia kolejowego Złotoryi i dziękował serdecznie Piotrowi KARWANOWI, który od początku samorządowej kadencji w Sejmiku był motorem napędowym powrotu ruchu pasażerskiego do Złotoryi... Ten ostatni akcentuje przy każdej sposobności, że realizacja tej i wielu innych inwestycji to przykłąd współpracy Samorządu Dolnego Śląskiego z Rządem RP i samorządem Złotoryi...
Całość zamówienia ma zostać zrealizowana w ciągu 1107 dni od dnia zawarcia umowy chociaż nie brak opinii. że ów termin może zostać skrócony nawet o połowę. O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena brutto. PKP PLK dopuszczają również możliwość wyboru oferty poprzez zastosowanie aukcji elektronicznej.
Obecnie wspomniany odcinek linii 284 nie obsługuje regularnych połączeń pasażerskich, a stan linii zapewnia możliwość podróży z prędkością maksymalnie 50 kilometrów na godzinę. Rewitalizacja szlaku ma pozwolić na podróże pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/h oraz 100 km/h w przypadku składów towarowych. Zmodernizowane perony mają mieć 150 metrów długości.
Projekt zakłada całkowitą wymianę torowiska, przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych, a także sieci trakcyjnej. Ponadto w ramach zadania powstanie też zupełnie nowy przystanek kolejowy o roboczej nazwie Legnica Zachodnia przy ulicy Chojnowskiej, który będzie wyposażony w jednokrawędziowy, pojedynczy peron. Przebudowane zostaną natomiast stacje w Pawłowicach Małych, Złotoryi oraz w Jerzmanicach-Zdroju. Reszta przystanków( w tym Kozów z najdłuższym peronem na Dolnym Śląsku) znajdujących się obecnie na tej trasie zostanie zlikwidowana, choć wykonawca ma pozostawić rezerwę terenową na ich ewentualną odbudowę w przyszłości.
Na stacjach w Jerzmanicach i Złotoryi po przebudowie dostępne będą po dwa perony, jedno oraz dwukrawędziowy, o wysokości 76 centymetrów.
Pociąg na stację PKP Złotoryja wjedzie za około 2 lata ale zdecydowani wcześnie bo już w tym roku Złotoryja oraz Lwówek znajdą się już w kolejowym rozkładzie jazdy i na razie obsłużą je ...autobusy Kolei Dolnośląskich, co i tak będzie dużym udogodnieniem dla mieszkańców i turystów, a jednocześnie realna walka z wykluczeniem transportowym w tym rejonie województwa.
Władze Złotoryi przygotowują plan modernizacji i przebudowy budynku stacji kolejowej. Docelowo w tym miejscu miałoby postać Centrum Komunikacyjne Złotoryi czyli kolej plus własna miejska komunikacja autobusowa bazująca na autobusach elektrycznych. Złotoryję i okolice obsługiwałyby autobusy na 2 liniach komunikacyjnych.