Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Inni dyskutują a Złotoryja buduje Dolnośląską Cyklostradę

ZŁOTORYJA. Półmetek przekroczyły już prace na budowie łącznika ulic Grunwaldzkiej i Zagrodzieńskiej. Droga jest niemal gotowa do asfaltowania. To złotoryjski wkład w regionalną „autostradę rowerową”, czyli Dolnośląską Cyklostradę, którą turyści będą mogli popedałować m.in. w kierunku Grodźca.

Inni dyskutują a Złotoryja buduje Dolnośląską Cyklostradę

Łącznik to jedna z kilku nowych dróg, które zostaną w tym roku oddane do użytku w naszym mieście. Nazywa się „ulica Uniejowicka”. Nazwa jest trafna o tyle, że to przedłużenie w kierunku Grunwaldzkiej drogi biegnącej do Złotoryi od strony Uniejowic. Nowa trasa asfaltowa prowadzi po śladzie starej szutrówki przy granicy miasta, a w środkowym odcinku przecina pole, na którym do niedawna jeszcze uprawiano zboże. Liczy 960 m długości.

Choć na drodze będzie dopuszczony ograniczony (pod względem tonażowym) ruch samochodowy, powstaje ona głównie z myślą o rowerzystach. Stanowi złotoryjski fragment trasy Via Regia biegnącej z Opolszczyzny do Niemiec i tworzącej sieć Dolnośląskiej Cyklostrady. Jezdnia na Uniejowickiej będzie miała zazwyczaj 3,5 m szerokości, tylko miejscami osiągając 5 m. Jej użytkownicy dostaną też do dyspozycji 75-centymetrowe pobocza, a w kilku miejscach mijanki.

Inwestycję na zlecenie Urzędu Miejskiego w Złotoryi realizuje od sierpnia Przedsiębiorstwo Transportowo-Budowlane. Wykonawca wytyczył już nowy przebieg drogi w polu i jest na etapie przygotowań do położenia asfaltu. Niemal na całej długości łącznik jest już ustabilizowany, a ostatnie prace trwają na odcinku przy ul. Grunwaldzkiej, gdzie wcześniej montowana była w ziemi kanalizacja deszczowa.

– Prace idą zgodnie z harmonogramem, wykonawca ma najtrudniejszą część inwestycji za sobą, termin jej zakończenia nie jest raczej zagrożony – usłyszeliśmy w Wydziale Architektury, Geodezji i Rozwoju Miasta w UM. Przypomnijmy, że PTB ma oddać drogę do użytku do 2 grudnia tego roku.

Inwestycja, która wpisze Złotoryję na mapę turystyki rowerowej południowo-zachodniej części Polski, ma kosztować 2 mln 188 tys. zł, przy czym 1 mln 750 tys. zł pochodzi z funduszy europejskich i z budżetu państwa. W ramach tych środków przy drodze znajdą również miejsce elementy małej architektury dostosowane do potrzeb rowerzystów – wykonawca zamontuje na poboczach po 6 ławek, koszy na śmieci i stojaków na rowery.

Ulica Uniejowicka – bo taką nazwę dla łącznika wprowadzili w czerwcu radni miejscy – będzie miała początek na ul. Zagrodzieńskiej (na wysokości rozjazdu na Zagrodno i Uniejowice), a jej wylot będzie się znajdował w okolicy wiaduktu na Grunwaldzkiej (a dokładnie na łuku drogi pomiędzy budynkami nr 25 i nr 29). Osiągnie prawie kilometr długości, a szerokość asfaltowej jezdni wyniesie od 3,5 do 5 m. Do tego należy doliczyć pobocza o szerokości 75 cm. W kilku miejscach powstaną mijanki, droga zostanie też odwodniona. Ruch ma być ograniczony tylko do lżejszych samochodów, których masa nie przekracza 3,5 t (za wyjątkiem pojazdów rolniczych i krótkiego odcinka od strony Grunwaldzkiej).

Przypomnijmy, że inwestycja powstanie w miejscu drogi szutrowej, która biegnie wzdłuż granicy miasta. Ale nie na całej długości – w środkowej części jej przebieg będzie skorygowany. Nowa droga przetnie pole uprawne, które magistrat dzierżawi w tej chwili jednemu z rolników i na którym rośnie w tej chwili pszenica. Roboty ziemne zaczną się tutaj nie wcześniej niż po zebraniu zboża.

Nowa droga będzie stanowić część Dolnośląskiej Cyklostrady, a dokładniej – trasy Via Regia biegnącej z Opolszczyzny przez Oławę, Wrocław i Złotoryję do Niemiec. Łącznik na peryferiach miasta ma zapewnić ciągłość tras rowerowych w granicach Złotoryi z siecią regionalną. Od ul. Zagrodzieńskiej rowerzyści będą mogli kontynuować podróż w kierunku Wojcieszyna, a dalej Bolesławca, korzystając z nowej drogi asfaltowej dla jednośladów biegnącej koło dawnego kamieniołomu w okolicach ul. Piastowej. To zadanie zrealizuje gmina wiejska Złotoryja. Z kolei od ul. Grunwaldzkiej dwoma projektowanymi w tej chwili nowymi drogami pieszo-rowerowymi będzie można pojechać w kierunku ul. Garbarskiej, a następnie Legnicy.

Powiązane wpisy