Kolej wróci do Złotoryi. Trochę później...
ZŁOTORYJA. Złotoryja już ponad 20 lat czeka na powrót ruchu pasażerskiego na kolejowej trasie. Cała trasa kolejowa z Legnicy via Złotoryja do Jerzmanic przypomina teren budowy. Inwestycję realizuje firma INFRAKOL z Jawora. Dziś już -niestety- wiadomo, że pierwsi pasażerowie na dworcu w Złotoryi wysiądą później niż pierwotnie planowano...
W ubiegłym tygodniu Złotoryję odwiedził radny Piotr Karwan, który w obecności burmistrza Pawła Kuliga wizytował teren budowy, prace toczą się niemal na całym odcinku linii. Obydwaj samorządowcy nie kryli zadowolenia z przebiegu prac i zaznaczają, że jak najszybciej należy przygotować niezbędną infrastrukturę towarzyszącą, aby wszystko było gotowe na przyjazd pierwszego pociągu w... - Czas biegnie nieubłaganie – zaznacza radny Piotr KARWAN. - Jeszcze niedawno jesienią 2023 roku, w obecności marszałek Witek i ministra Adamczyka, na złotoryjskim dworcu byliśmy świadkami podpisania umowy z wykonawcą - dziś prace budowlane są już mocno zaawansowane, teraz należy zająć się dworcem oraz przygotować logistykę pod obsługę podróżujących. W poprzedniej kadencji Sejmiku zakładaliśmy, że kolejnymi etapami rozwoju połączeń kolejowych w tym rejonie będzie odtworzenie sieć połączeń do Świerzawy i Wojcieszowa oraz do Lwówka Śląskiego. Dziś w Polsce oraz na Dolnym Śląsku rządzi koalicja KO-PSL, to zwłaszcza od polityków tych formacji dziś zależy to czy Złotoryja może liczyć na podobne wsparcie i czy ambitne projekty zaplanowane przez poprzedników doczekają się realizacji.

Paweł KULIG, burmistrz Złotoryi nie bacząc na postęp prac wykonywanych przez Infrakol koncentruje się na zadaniach gminy Złotoryja...
- My na powrót kolei do Złotoryi przygotowujemy się bardzo solidnie. Wzięliśmy na swoje barki określone zadania. Numer 1 to utworzenie przy dworcu PKP centrum przesiadkowego. Jesteśmy na etapie poprawiania wniosku o duża zewnętrzną dotację na ten cel. Równocześnie przejmujemy od PKO działkę przy dworcu na której zlokalizowane będzie centrum przesiadkowe. Rozmawiam z ministrami, marszałkami województwa i rozmawiam na temat budynku. Na pewno obiekt w niedalekiej przyszłości musi zostać zrewitalizowany. Pan doskonale widzi jak to się odbywa w regionie. Idziemy tropem...Chocianowa. Najpierw przywrócono kolej, wybudowano perony, potem zrewitalizowano tzw. mała dworcowa architekturę a teraz trwa modernizacja budynku głównego dworca PKP i budowa centrum przesiadkowego. I w podobnej kolejności na tory wróci Złotoryja. Pytanie - kiedy wróci? Podczas podpisywania umowy padła deklaracja o 1100 dniach do powrotu ruchu pasażerskiego do Złotoryi. Wiemy, że ten termin został dla wykonawcy wydłużony do 31 grudnia 2027 r roku. Byłem ostatnio na rozmowa z wicemarszałkiem Michałem RADO i widzę, że po stronie UMWD jest ogromna wola aby pasażerska kolej wróciła do Złotoryi w pierwszych miesiącach 2028 roku. Moim marzeniem jest aby do tego momentu funkcjonowało już w naszym mieście Centrum Przesiadkowe a stacja była wyposażona w dwa perony.
To, że radny Piotr KARWAN "dogląda" kolejowej Złotoryi nie jest sensacją... Największym orędownikiem powrotu kolei do najstarszego miasta w Polsce był w tamtym czasie właśnie radny wojewódzki Piotr Karwan który wykorzystał on dobry dla Złotoryi czas, pozyskując do współpracy zarząd województwa z marszałkiem Cezarym Przybylskim na czele oraz zainteresował projektem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, nieocenioną role w tym wszystkim odegrała ówczesna marszałek sejmu Elżbieta Witek, która bardzo wsparła ten niezwykle ważny dla Złotoryjan projekt. Flagowy program rządu PiS Kolej+ przekierował na rewitalizację linii kolejowej do Złotoryi ogromne środki wsparte finansowaniem województwa.
Zrewitalizowana linia nr 284 Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój zapewni przejazdy z prędkością do 120 km/h. Dla sprawnych przejazdów na ponad 24 km szlaku wymieniony będzie tor i zmodernizowana sieć trakcyjna. Szacuje się, że czas przejazdu ze Złotoryi do Wrocławia zajmie ok. 1 godz. 10 min, a ze Złotoryi do Legnicy ok. 17 minut. Mieszkańcy Legnicy wsiądą do pociągów z nowego przystanku – Legnica Zachodnia.
Linie obsługiwać będą Koleje Dolnośląskie. Jest wielka szansa, że pociągi KD z Legnicy do Złotoryi znajda się w rozkładzie na 2028 rok.