Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Kolej wróci do Złotoryi. Trochę później...

ZŁOTORYJA. Złotoryja już ponad 20 lat czeka na powrót ruchu pasażerskiego na kolejowej trasie. Cała trasa kolejowa z Legnicy via Złotoryja do Jerzmanic przypomina teren budowy. Inwestycję realizuje firma INFRAKOL z Jawora. Dziś już -niestety- wiadomo, że pierwsi pasażerowie na dworcu w Złotoryi wysiądą później niż pierwotnie planowano...

W ubiegłym tygodniu Złotoryję odwiedził radny Piotr Karwan, który w obecności burmistrza Pawła Kuliga wizytował teren budowy, prace toczą się niemal na całym odcinku linii. Obydwaj samorządowcy nie kryli zadowolenia z przebiegu prac i zaznaczają, że jak najszybciej należy przygotować niezbędną infrastrukturę towarzyszącą, aby wszystko było gotowe na przyjazd pierwszego pociągu w... - Czas biegnie nieubłaganie – zaznacza radny Piotr KARWAN. - Jeszcze niedawno jesienią 2023 roku, w obecności marszałek Witek i ministra Adamczyka, na złotoryjskim dworcu byliśmy świadkami podpisania umowy z wykonawcą - dziś prace budowlane są już mocno zaawansowane, teraz należy zająć się dworcem oraz przygotować logistykę pod obsługę podróżujących. W poprzedniej kadencji Sejmiku zakładaliśmy, że kolejnymi etapami rozwoju połączeń kolejowych w tym rejonie będzie odtworzenie sieć połączeń do Świerzawy i Wojcieszowa oraz do Lwówka Śląskiego. Dziś w Polsce oraz na Dolnym Śląsku rządzi koalicja KO-PSL, to zwłaszcza od polityków tych formacji dziś zależy to czy Złotoryja może liczyć na podobne wsparcie i czy ambitne projekty zaplanowane przez poprzedników doczekają się realizacji.

Kolej wróci do Złotoryi. Trochę później...

Paweł KULIG, burmistrz Złotoryi nie bacząc na postęp prac wykonywanych przez Infrakol koncentruje się na zadaniach gminy Złotoryja...

- My na powrót kolei do Złotoryi przygotowujemy się bardzo solidnie. Wzięliśmy na swoje barki określone zadania. Numer 1 to utworzenie przy dworcu PKP centrum przesiadkowego. Jesteśmy na etapie poprawiania wniosku o duża zewnętrzną dotację na ten cel. Równocześnie przejmujemy od PKO działkę przy dworcu na której zlokalizowane będzie centrum przesiadkowe. Rozmawiam z ministrami, marszałkami województwa i rozmawiam na temat budynku. Na pewno obiekt w niedalekiej przyszłości musi zostać zrewitalizowany. Pan doskonale widzi jak to się odbywa w regionie. Idziemy tropem...Chocianowa. Najpierw przywrócono kolej, wybudowano perony, potem zrewitalizowano tzw. mała dworcowa architekturę a teraz trwa modernizacja budynku głównego dworca PKP i budowa centrum przesiadkowego. I w  podobnej kolejności na tory wróci Złotoryja. Pytanie - kiedy wróci? Podczas podpisywania umowy padła deklaracja o 1100 dniach do powrotu ruchu pasażerskiego do Złotoryi. Wiemy, że ten termin został dla wykonawcy wydłużony do 31 grudnia 2027 r roku. Byłem ostatnio na rozmowa z wicemarszałkiem Michałem RADO i widzę, że po stronie UMWD jest ogromna wola aby pasażerska kolej wróciła do Złotoryi w pierwszych miesiącach 2028 roku. Moim marzeniem jest aby do tego momentu funkcjonowało już w naszym mieście Centrum Przesiadkowe a stacja była wyposażona w dwa perony.

To, że radny Piotr KARWAN "dogląda" kolejowej Złotoryi nie jest sensacją... Największym orędownikiem powrotu kolei do najstarszego miasta w Polsce był w tamtym czasie właśnie radny wojewódzki Piotr Karwan który wykorzystał on dobry dla Złotoryi czas, pozyskując do współpracy zarząd województwa z marszałkiem Cezarym Przybylskim na czele oraz zainteresował projektem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, nieocenioną role w tym wszystkim odegrała ówczesna marszałek sejmu Elżbieta Witek, która bardzo wsparła ten niezwykle ważny dla Złotoryjan projekt. Flagowy program rządu PiS Kolej+ przekierował na rewitalizację linii kolejowej do Złotoryi ogromne środki wsparte finansowaniem województwa. 

Zrewitalizowana linia nr 284 Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój zapewni przejazdy z prędkością do 120 km/h. Dla sprawnych przejazdów na ponad 24 km szlaku wymieniony będzie tor i zmodernizowana sieć trakcyjna. Szacuje się, że czas przejazdu ze Złotoryi do Wrocławia zajmie ok. 1 godz. 10 min, a ze Złotoryi do Legnicy ok. 17 minut. Mieszkańcy Legnicy wsiądą do pociągów z nowego przystanku – Legnica Zachodnia.

Linie obsługiwać będą Koleje Dolnośląskie. Jest wielka szansa, że pociągi KD z Legnicy do Złotoryi znajda się w rozkładzie na 2028 rok.

Powiązane wpisy