Złotoryjanie we Włoszech
ZŁOTORYJA. Rimini to wypoczynkowa miejscowość we Włoszech, w której 24 uczniów Zespołu Szkół Zawodowych w Złotoryi odbywało staż zawodowy w ramach projektu edukacyjnego Unii Europejskiej. Staż trwał cztery tygodnie od 03.10.2016 r. do 28.10.2016 r. Pieniądze na jego realizację, w wysokości 62.500,00 Euro, zostały pozyskane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER).
W stażu uczestniczyło 16 - techników hotelarstwa i 8 - techników budownictwa, wybranych drogą rekrutacji z klasy: II, III, IV. Wyjazd na staż traktowany jest przez szkołę jako nagroda dla uczniów. Jak zawsze chętnych było wielu, ale wybrani zostali najlepsi. Aby wziąć udział w zagranicznych praktykach, uczniowie musieli spełnić określone warunki: zdać test z języka obcego, zaprezentować się podczas rozmowy kwalifikacyjnej, wyróżniać się wynikami w nauce, dobrą frekwencją oraz pozytywną opinią wychowawcy. Rekrutacja i przygotowanie do stażu trwały kilka miesięcy. Jego uczestnicy z niecierpliwością czekali na ten moment.
Tak wspomina wyjazd i pierwsze dni pobytu we Włoszech uczennica kl. 3 technikum hotelarskiego - Nikola Malaczewska: - 1 października nastąpił długo oczekiwany przez nas wyjazd do Włoch. Całą przygodę rozpoczęliśmy od dość męczącej 22-godzinej podróży autokarem ze Złotoryi do Rimini. Po przyjeździe zostaliśmy zakwaterowani w Hotelu Residence Record, w apartamentach 4 – osobowych z pełnym wyposażeniem. Miłym zaskoczeniem były dla nas balkony z widokiem na plażę i Adriatyk. Pierwsze dni pobytu to wycieczki kulturowe po Rimini, wizyty w zakładach pracy oraz popołudniowe kursy języka włoskiego. Piękna, słoneczna pogoda, szeroka, piaszczysta plaża oraz czysta, błękitna woda sprzyjały spacerom i wypoczynkowi.
Na miejscu w Rimini technicy hotelarstwa na praktykę zawodową wybrali się w zespołach 2 lub 3 – osobowych do 7 różnych hoteli zlokalizowanych wzdłuż pięknej, piaszczystej plaży.
Natomiast grupa 8 techników budownictwa podzielona została na 3 zespoły skierowane do różnych firm budowlanych. W ramach stażu zagranicznego uczniowie realizowali praktyki zawodowe ujęte w ramowym planie nauczania jako przedmiot obowiązkowy, zgodnie ze szkolnym programem praktyki. Dlatego też przez cały okres pobytu w Rimini w dni robocze szkolili się, zdobywając nowe praktyczne umiejętności i doświadczenie zawodowe. Hotelarze poznawali zasady funkcjonowania włoskich hoteli, wykonywali prace porządkowe związane ze służbą pięter, obsługiwali gości w recepcji oraz na sali konsumenckiej. Natomiast budowlańcy obserwowali sposób zarządzania włoską firmą budowlaną oraz wykonywali różne prace budowlane. Młodzież dowiedziała się, jak pracuje się w innym kraju, poznała tamtejsze technologie, wzorce, metody i standardy pracy zgodnie z kierunkiem kształcenia.
A tak wspominają swoje doświadczenia z praktyk Klaudia Rzepecka , uczennica technikum hotelarskiego, kl. 3: - Moim zakładem pracy okazał się Hotel Terminal Palace & Spa. W trakcie stażu wykonywałam najczęściej czynności kelnerskie, przyjmowałam zamówienia od gości hotelowych, przygotowywałam kawę, nakrywałam do stołów oraz wykonywałam różne inne czynności porządkowe. W restauracji pracowałam z kierownikiem sali Francesco oraz kelnerem Buranem. Atmosfera pracy była wyjątkowo miała. Każdego dnia z ust Burana padały słowa „comestail”, co jak się później okazało oznaczało „ Jak się masz?”. Od moich współpracowników nauczyłam się wielu nowych rzeczy, za co jestem im bardzo wdzięczna. Oprócz pogłębienia swoim umiejętności zawodowych, stałam się bardziej pewna siebie, odważna w kontaktach z ludźmi. Poprzez rozmowy na sali restauracyjnej, z gośćmi z wielu zakątków świata, poprawiłam swoje umiejętności posługiwania się językami obcymi: angielskim i włoskim…
Wspomnienia kolejnej stażystki Pauliny Tyc, uczennicy technikum budowlanego, kl. 3: - Podczas praktyk zagranicznych w Rimini wraz z kolegą Aleksandrem zostaliśmy przydzieleni do małej rodzinnej firmy budowlanej L.F.costruzionisrlsociounico z siedziba w Marigliano, w której szefem był pan Rafael. Wykonywaliśmy różne prace budowlane, takie jak tynkowanie, murowanie, roboty wykończeniowe, remonty mieszkań. Rodzaj pracy uzależniony był od zlecenia, którym zajmowała się firma. Poznaliśmy nowe techniki i technologie, surowce i materiały stosowane w pracach remontowo-budowlanych we Włoszech. Zakładam, że dzięki tym umiejętnościom, które zdobyłam podczas stażu, będzie mi łatwiej w przyszłości znaleźć pracę. Jestem bardzo zadowolona z pobytu we Włoszech i chętnie bym tę przygodę powtórzyła…
Szczególnie wartościowa dla uczestników projektu była możliwość doskonalenia znajomości języków obcych. Przed wyjazdem do Włoch każdy stażysta obowiązkowo uczestniczył w 20 - godzinnym kursie języka angielskiego zorganizowanym w szkole. W Rimini młodzież poznała podstawy języka włoskiego, odbywając 15 – godzinne szkolenie językowe. Kilkutygodniowy pobyt w instytucjach europejskich, praca w środowisku międzynarodowym systematycznie sprzyjała rozwijaniu umiejętności językowych.
Monika Pakuła, uczennica technikum hotelarskiego z kl. 3, tak ocenia szkolenie językowe: - W pierwszym tygodniu stażu uczęszczałam na kurs języka włoskiego. Zaletą kursu było to, że prowadzono go w języku angielskim, dlatego mogłam uczyć się podstaw języka włoskiego jednocześnie doskonaląc angielski. Szkolenie językowe dla każdego z nas, stażysty, okazało się bardzo przydatne w codziennej pracy i życiu we Włoszech.
Dla wielu uczestników projektu istotna była także chęć poznania nowego kraju, jego kultury i zwyczajów oraz nawiązania nowych znajomości zawodowych. W czasie wolnym młodzi ludzie zwiedzali i wypoczywali, korzystając z uroków Rimini, pięknego kurortu nad Adriatykiem, jego szerokich, piaszczystych plaż, czystej wody i różnych atrakcji z tym związanych.
Partner włoski Sistema Turismo zadbał o bogaty program kulturowy, w ramach którego stażyści zwiedzili zabytkowe miasta, atrakcje turystyczne Włoch: Wenecję, San Marino i Rawennę. Wyprawy do tych miejsc wzbogaciły wiedzę historyczną młodzieży i niewątpliwie dostarczyły jej wielu niezapomnianych wrażeń.
Wrażenia Roksany Szozdy z wycieczek kulturowych, uczennicy technikum hotelarskiego, kl.3: - W niedzielę, 9 października wybraliśmy się z całą grupą i opiekunami do malowniczego San Marino, jednego z najmniejszych państw na świecie. Miasteczko ma niewątpliwy urok. Wąskie alejki, wybrukowane kostką uliczki, tarasy widokowe, jest tam naprawdę przyjemnie i bardzo romantycznie. Zwiedziliśmy starówkę i zamek, po drodze oczywiście nie obyło się bez postojów, gdyż każdy z nas chciał mieć zdjęcie w chmurach. Wycieczka do San Marino była niezapomnianym przeżyciem. Podobnie jak wycieczka do Wenecji zorganizowana w kolejny weekend, do centrum której dotarliśmy tramwajem wodnym. Wenecji nie da się opisać ani do niczego porównać. Jest jedyna w swoim rodzaju, jej pięknem zachwycaliśmy się na każdym kroku. Plac Św. Marka zwiedzaliśmy na boso, chodząc w wodzie po kolana. W Wenecji jest ponad 400 mostów, myślę, że byliśmy na połowie z nich. W ostatnią sobotę pobytu we Włoszech wybraliśmy się do Rawenny, miasta znanego głównie z zabytków wczesnochrześcijańskich i bizantyńskich o bogatej historii. Dla mnie osobiście staż realizowany we Włoszech był niesamowitym przeżyciem. Bardzo dużo się nauczyłam, zwiedziłam. Był to najlepszy miesiąc jaki mogłam przeżyć w ostatnim czasie!...
30 października 2016 r. , po miesięcznym pobycie w słonecznej Italii, uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych w Złotoryi wrócili do domu uśmiechnięci, zadowoleni, z nowymi doświadczeniami zawodowymi, językowymi i kulturowymi.
To nie pierwszy wyjazd zagraniczny i nie pierwsze pieniądze z funduszy europejskich pozyskane przez szkołę. Od 2009 r. z tej formy szkolenia zawodowego skorzystało już 221 uczniów klas technikum kształcących się w różnych zawodach. Wcześniejsze staże zawodowe organizowane były w Niemczech, w Wielkiej Brytanii, na Sycylii, w Hiszpanii oraz w Portugalii. Środki finansowe wydane na ten cel sięgają kwoty 500.000,00 Euro.
Po Włoszech czas na Irlandię. To nowy sukces szkoły. Prowadzone są już działania rozpoczynające realizację nowego projektu, pt. „Regionalne strefy ekonomiczne szansą na zatrudnienie złotoryjskich absolwentów”, na który szkoła w maju 2016 r. pozyskała kolejne dofinansowanie w kwocie 92.668,00 Euro. Jest to projekt 2 – letni, realizowany w ramach Programu Erasmus +, przeznaczonego dla 32 uczniów klas technikum, kształcących się w zawodach branży mechanicznej, budowlanej , logistycznej, informatycznej oraz ekonomicznej. Do Irlandii pierwsza grupa stażystów wyjedzie wiosną 2017, druga - wiosną 2018 roku.
W najbliższym czasie do licznego grona młodzieży korzystającej z mobilności ponadnarodowej dołączą nauczyciele. W roku konkursowym 2016, został przygotowany i zatwierdzony do realizacji wniosek dla nauczycieli, pt. „Nowoczesny nauczyciel kluczem do sukcesu uczniów” w ramach Programu Erasmus +, na który szkoła pozyskała dofinansowanie w wysokości
31.032,00 Euro ze środków Programu PO WER. Uzyskana kwota jest przeznaczona na wyjazd 12 nauczycieli różnych specjalności na 2-tygodniowy kurs języka angielskiego. Szkolenie językowe nauczycieli odbędzie się w okresie ferii letnich , w lipcu 2017 w Granadzie, w Hiszpanii.