G. Niemyjski w najnowszym wydawnictwie Muzeum Miedzi
LEGNICA. Grzegorz Niemyjski. Rzeźby, rysunki, instalacje. Wybrane prace z lat 1999-2019 to najnowsze wydawnictwo przygotowane przez Muzeum Miedzi w Legnicy. Powstało ono przy współpracy z Akademią Sztuk Pięknych we Wrocławiu im. Eugeniusza Gepperta oraz przy wsparciu Fundacji KGHM Polska Miedź.
Grzegorz Niemyjski jest nauczycielem dydaktycznym Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu, w Katedrze Rzeźby i Działań Przestrzennych, i wychowankiem tejże katedry pod kierunkiem prof. Alfredy Poznańskiej i prof. Christosa Madziosa. Dopełnienie twórczości stanowi działalność pedagogiczna, organizacja plenerów rzeźbiarskich - Strzegom, konferencji, warsztatów malarskich czy wystaw. Aktywnie zaangażowany jest we współpracę ze środowiskiem rzeźbiarzy pogranicza polsko-czeskiego.
Legnica stała się przestrzenią, w której najwięcej jest prac artysty. Śmiało można rzec, iż realizacje rzeźbiarskie mieszczące się na Rynku, stały się ikonami, pozwalającymi rozpoznać współczesny wizerunek Legnicy (Ring, Kula, fontanna). Do jednej z ostatnich prac należy monumentalny Pomnik Zesłańcom Sybiru.
Artysta oparł koncepcję na trzech blokach granitowych, a na najwyższym z nich zamieszczono z brązu draperię z wizerunkiem Orła Białego oraz położono imitację torów kolejowych. Grzegorz Niemyjski jest także autorem rzeźb znajdujących się w legnickich wnętrzach sakralnych (stacje Drogi Krzyżowej i rzeźba Chrystusa Ukrzyżowanego w kościele pw. św. Tadeusza w Legnicy oraz rzeźba Madonny w kościele pw. św. Józefa) oraz tablice upamiętniające 20 -lecie PWSZ im. Witelona i Honorowych Obywateli Legnicy w Ratuszu. Wykonał statuetki: Filantropek, Młody Paganini, oraz medale: Jan Paweł II, 20-lecie PWSZ, Legnica oraz plakietę ulica NMP. W pracach stosuje różnorodne materiały i techniki. Biegle operuje brązem i granitem, zwłaszcza strzegomskim pozwalającym mu uzyskać odpowiednią formę. Materiał i forma w ujęciu artysty, stają się warunkiem do stworzenia narracji znaczeń. Ważny aspekt w twórczości Grzegorza Niemyjskiego stanowią instalacje. W poszczególnych konceptach, często angażując sferę miejską, podejmuje trudne zagadnienia, odnoszące się do tematyki sakralnej. Rozważanie o tematyce chrześcijańskiej podjął na wystawie „Edyta Stein. Kamień i papier” (Muzeum Miedzi 2002), w której starał się poznać duchowość wybitnej filozofki i świętej.