Odwiedź wystawę nie wychodząc z domu
LEGNICA. W legnickiej Galerii Sztuki trwa wystawa malarstwa Henryka Cześnika pod tytułem „Niebezpieczne zabawy”. Ekspozycję można oglądać w murach Galerii do 16 sierpnia, a teraz także on-line! Galeria Sztuki udostępniła film z oprowadzaniem po wystawie. Pojawia się w nim sam artysta. Zapoznamy się z jego sylwetką oraz twórczymi motywacjami i inspiracjami, jak również wnikliwie przyjrzymy się poszczególnym obrazom. Oprócz Henryka Cześnika posłuchamy też wypowiedzi Justyny Teodorczyk, dyrektorki Galerii Sztuki w Legnicy, która objaśnia poszczególne cykle prac, oraz Henryka Buskiego, dyrektora Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, który opowiada o twórczości swego wieloletniego przyjaciela w sposób anegdotyczny. Usłyszymy między innymi historię o próbie kradzieży pracy Van Gogha przez małego Henryczka.
Nagranie oglądać można na kanale YouTube Galerii Sztuki w Legnicy: https://www.youtube.com/watch?v=OdlR4wyZCrU&t=304s
„Ta długo wyczekiwana ekspozycja nie doczekała się właściwej oprawy” – ubolewa Justyna Teodorczyk. „Od miesięcy planowaliśmy otwarcie z udziałem artysty, Henryka Buskiego, dyrektora sopockiej Galerii oraz Jerzego Zegarlińskiego, który jest partnerem wystawy, a którego opowieści na wernisażach dobrze Państwo znają i uwielbiają. Dlatego tym bardziej zapraszamy do obejrzenia ekspozycji, bo nie mogliśmy zaprosić na jej uroczystą inaugurację” – dodaje. Na wystawie można będzie zobaczyć także wspomniany film, który zapewni choćby namiastkę kontaktu z twórcą.
Wystawa „Niebezpieczne zabawy” to zbiór prac przygotowanych przez Państwową Galerię Sztuki w Sopocie we współpracy z Agencją Zegart. Prezentowane na wystawie dzieła powstały – w większości – w ciągu ostatnich 15 lat. Legnicka ekspozycja prezentuje kilka cykli – od tytułowych „Niebezpiecznych zabaw dla dorosłych” po groteskowe wyobrażenia skrajnych sytuacji przejściowych związanych z wypadkami komunikacyjnymi, śmiercią ofiar, rzeczywistością szpitali, tak nieoczekiwanie zweryfikowaną w ostatnim czasie. Są też motywy bardziej uniwersalne, jak np. religijne (Święta Rodzina, Pieta, Zuzanna i starcy) czy o wydźwięku ogólnoludzkim – jak przejmujący „Homo homini lupus”. Ich przeciwwagą są lekkie i humorystyczne szkice, rysunki – podarunki dla bliskich, kreślone na paragonach, kartonach, kopertach.
W twórczości Cześnika dominuje tematyka egzystencjalna, a ludzkie sylwetki są zdeformowane, sprowadzone do roli manekina, poddane nieuchronności przemijania. Artysta wypracował wyrazisty, charakterystyczny styl, który wydawać się może mroczny i podszyty niepokojem, ale wyróżnia się też niebanalnym poczuciem humoru. To także malarstwo wypływające z ducha rysunku – w dziełach Cześnika to właśnie kreska jest nośnikiem treści i znaczeń. Korzysta on najczęściej z wielkoformatowych płócien, a jego dzieła przyciągają wzrok rozmachem i ekspresją.