Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Listopad w teatrze

LEGNICA. Prezentujemy repertuar legnickiego teatru w listopadzie.

Listopad w teatrze

6 listopada, piątek, godzina 19.00
Modrzejewska szuka komedii , czytanie
ZEMSTA
Aleksander Fredro
W niewesołym czasie pandemii proponujemy najpewniejsze lekarstwo na zatrważające wieści i pesymistyczne prognozy: śmiech. Aby dodać otuchy zarówno widzom, jak i sobie, rozpoczynamy cykl dramatyzowanych czytań tekstów komediowych z różnych epok. Na otwarcie najwybitniejsze i najśmieszniejsze zarazem dzieło Aleksandra Fredry , a w kolejnym spotkaniu czarna komedia klasyka dramatu izraelskiego i światowego XX wieku. Reżyserem czytań będzie Łukasz Kos, znany w Legnicy jako twórca Iliady. Wojny oraz Fanny i Aleksandra, a ostatnio świetnie przyjętego czytania Nieba białoruskiego dramatopisarza Andreja Kurejczyka.
Bilety: 15 zł
Scena Gadzickiego
Organizator: Teatr Modrzejewskiej w Legnicy

7,8 listopada, sobota, niedziela, godzina 19.00
ORKIESTRA
reżyseria: Jacek Głomb
scenografia: Małgorzata Bulanda
muzyka: Bartek Straburzyński
ruch sceniczny: Witold Jurewicz
Teatralna ballada o muzykach kopalnianego zespołu, których śmierć kolegi popycha do wędrówki w krainę wspomnień. Pokazana po raz pierwszy na scenie historia ludzi, którzy stworzyli Zagłębie Miedziowe i poświęcili mu swoje życie. Spektakl, w którym nie brak żadnego z odcieni życia: humoru ani goryczy, powagi ani absurdu, heroizmu ani podłości. Pokazuje się tu historię, ale nie tę wielką, polityczną, lecz zwyczajną, ludzką, o której milczą podręczniki. Aktorzy legnickiego teatru tworzą wyśmienitą orkiestrę. Nie ma osoby, która zagrałaby źle; każda z nich zachwyca umiejętnościami warsztatowymi. Ich grze towarzyszy dystans i dobre wyczucie ironii, inteligentne myślenie o tekście i sytuacji scenicznej. Pokaz Teatru Modrzejewskiej mógłby stać się nauką dla artystów stołecznych, którym legniccy twórcy w niczym nie ustępują. Ewa Uniejewska, e-teatr
występują: Katarzyna Dworak, Ewa Galusińska, Joanna Gonschorek, Zuza Motorniuk, Anita Poddębniak, Magda Skiba, Małgorzata Urbańska, Bartosz Bulanda, Bogdan Grzeszczak, Robert Gulaczyk, Mateusz Krzyk, Paweł Palcat, Mariusz Sikorski, Paweł Wolak, Rafał Cieluch inspicjent/sufler: Jolanta Naczyńska
Bilety: 30 i 35 zł
Scena Gadzickiego
Organizator: Teatr Modrzejewskiej w Legnicy

12 listopada, czwartek, godzina 18.00
KAWIARENKA OBYWATELSKA
Mała Moskwa- historia, którą należy zapomnieć, czy element tożsamości miasta?
Wiele miast europejskich wykorzystuje obecnie modę na turystykę „nostalgiczną”, opartą często na trudnej historii swojego kraju. Czy Legnica mogłaby iść w ślady Pragi, Krakowa (Nowa Huta), Warszawy (MDM), Prypecia obok Czarnobyla? Czy powinna wykorzystać potencjał tkwiący w fakcie, iż przez prawie pół wieku stanowiła siedzibę dowództwa wojsk radzieckich na całą Europę Wschodnią? A może jednak powinna starać się zatrzeć ślady tego „epizodu” w kilkusetletniej historii miasta? Podczas spotkania porozmawiamy o tym, jak opowiadać o dziesięcioleciach tego wymuszonego przez historię sąsiedztwa, pokazując różne jego strony. Dowiemy się, jak wyglądała codzienność za murem, jakie stosunki zawiązywały się między polskimi mieszkańcami miasta a rezydentami garnizonu, jak zmieniały się one wraz z mijającym czasem, a wreszcie – co nam po tym wszystkim pozostało.
Darmowe wejściówki do odebrania w kasie teatru
Art. Cafe Modjeska
Organizator: Teatr Modrzejewskiej w Legnicy

13 i 14 listopada, piątek i sobota, godzina 19.00
MAKBET
William Szekspir
przekład: Stanisław Barańczak
reżyseria: Lech Raczak
scenografia: Bohdan Cieślak
kostiumy: Natalia Kołodziej
muzyka: Jacek Hałas
ruch sceniczny: Tomasz Dajewski
Jedno z największych i najbardziej znanych dzieł Szekspira: historia człowieka, który uległ podszeptom wybujałej ambicji i przekroczył granicę, uwalniając mrok skryty w każdej ludzkiej duszy. Studium władzy i głębokiej psychologii, subtelność poezji i groza zbrodni sprzed tysiąca lat, która wciąż wywołuje dreszcze.
Lech Raczak stworzył w Legnicy spektakl wybitny. Leszek Pułka, Teatralny.pl
Makbet nie może się zatrzymać. Jest w tym jakiś tragiczny, mityczny porządek. Makbet jest narzędziem, za pomocą którego świat zmienia skórę. Musi więc zabijać dalej, aby cały akt przemiany się dopełnił. Świat musi się raz na jakiś czas nasycić krwią, wyładować potencjał szaleństwa, który w nim tkwi. Może przez krew, przez wojnę, przez chaos. A może jakoś inaczej? Cały czas wisi nad nami groźba totalnego szaleństwa, przełamania barier, zawieszenia norm narzuconych nam przez kulturę, tradycję, wyrzucenia świata z orbity. Nie wiemy, co się dzieje, ale wiadomo, że to coś już ruszyło. Lech Raczak
występują: Gabriela Fabian, Ewa Galusińska, Anita Poddębniak, Magda Skiba, Małgorzata Urbańska, Bartosz Bulanda, Rafał Cieluch, Bogdan Grzeszczak, Robert Gulaczyk, Maciej Rabski, Grzegorz Wojdon, Paweł Wolak oraz Maciej Kreska, Mariusz Sikorski, Michał Dończyk, Patryk Wajs inspicjent/sufler: Jolanta Naczyńska

Bilety: 40 i 35 zł
Scena Gadzickiego
Organizator: Teatr Modrzejewskiej w Legnicy

15 listopada, niedziela, godzina 19.00
Premiera online
E-MIGRANT

scenariusz i reżyseria: Martyna Majewska
zdjęcia: Konrad Śniady
scenografia: Joanna Hrisulidu
kostiumy: Kornelia Kamieniarz
muzyka: Dawid Majewski
reżyseria dźwięku: One Sound Michał Matusz
światło: Julia Grekou
montaż: Marcin Wojciechowski
kierownik produkcji: ASF Studio Dorota Schleis
Jaka jest pierwsza czynność, którą wykonujemy po przebudzeniu – czy przypadkiem nie jest to sprawdzenie smartfona? A przed zaśnięciem – czy nie zerkamy ostatni raz na jego ekran? Czy umiemy sobie jeszcze przypomnieć albo wyobrazić życie bez sieci, funkcjonowanie nie online? Jeśli problem dotyczy większości dorosłych Polaków (75% ma smartfona, 82% z jego posiadaczy zabiera go ze sobą do toalety i sypialni), to ileż bardziej młodzieży, dla której Internet jest środowiskiem naturalnym: 93,4% dzieci w wieku 13-17 lat jest dostępnych w sieci bez przerwy (badania Państwowego Instytutu Badawczego NASK z 2019 roku). Wywołuje to szereg zmian, które dotyczą zarówno sfery zdrowia fizycznego i psychicznego (lekarze upatrują w nadużywaniu smartfonów przyczyny m.in. bezsenności, problemów ze wzrokiem i słuchem, wad postawy), jak i jakości życia: osobistego, rodzinnego, społecznego. Zjawisko powszechnego uzależnienia od internetu wzmogło się w ostatnich miesiącach wskutek pandemii i coraz bardziej palące staje się pytanie, czy istnieje alternatywa wobec sieciowego uwikłania – czy życie bez Internetu jest w ogóle możliwe. Scenariusz E-migranta powstał z inspiracji książką E-migranci. Pół roku bez internetu, telefonu i telewizji amerykańsko-australijskiej dziennikarki Susan Maushart. Zatrwożona skalą cyfrowego i technologicznego odurzenia, Maushart postanowiła na kilka miesięcy odłączyć rodzinę od globalnej sieci, co okazało się drogą przez mękę – lecz z happy endem. Z tamtej historii twórcy biorą jednak wyłącznie zaczątek pomysłu fabularnego. Właściwie snują autorską opowieść o młodym chłopaku, który decyduje się na całkowitą ucieczkę od cyfrowego świata. Wykorzystują poetykę teatru telewizji, dokumentu i mockumentu, pamiętnika internetowego, techniki video-art oraz materiały stylizowane na „found footage” (amatorskie
nagranie wideo). Scenarzystka i reżyserka przedsięwzięcia Martyna Majewska ma na koncie spektakle dramatyczne (ostatnio Sprawa. Dzieje się dziś w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, 2018), muzyczne (m.in. Wyzwolenie: Królowe we wrocławskim Teatrze Muzycznym Capitol, 2019), pantomimy (Batory trans we Wrocławskim Teatrze Pantomimy, 2015), reżyserowała koncerty i uroczystości (m.in. koncert finalistów Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu 2019), kręci krótkometrażowe filmy i etiudy. Jest laureatką nagród i wyróżnień (m.in. Grand Prix Off 34. PPA, Grand Prix 30 Kreatywnych Wrocławian 2017, nominacje do Wrocławskiej Nagrody Teatralnej 2015/16 i nagrody „Warto” 2014/15 i 2015/16). Ostatnio tryumfowała na prestiżowym Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” w Koszalinie w kategorii film krótkometrażowy (nagroda główna – Jantar 2020 – oraz Nagroda Dziennikarzy). Zwycięski film Maria nie żyje nakręcili z nią współtwórcy legnickiego E-migranta – scenografka Joanna Hrisulidu i kompozytor Dawid Majewski.
występują: Magda Skiba, Małgorzata Urbańska, Bogdan Grzeszczak, Aleksander Kaleta, Paweł Palcat, Paweł Wolak inspicjent: Jolanta Naczyńska
Spektakl powstał przy współpracy z Gminą Kunice
Spektakl bezpłatny
kanał You Tube Teatru Modrzejewskiej
Organizator: Teatr Modrzejewskiej w Legnicy

18 listopada, środa, godzina 11.00
BAŚŃ O PIĘKNEJ PARYSADZIE I PTAKU BULBULEZARZE
Bolesław Leśmian
adaptacja i reżyseria: Bartosz Turzyński
ilustracje i animacje: Mariusz Wolański
kostiumy: Małgorzata Bulanda
muzyka: Lautari
choreografia: Katarzyna Kostrzewa
Ta jedna z Klechd sezamowych Bolesława Leśmiana łączy tajemniczą atmosferę Baśni tysiąca i jednej nocy z wyobraźnią wielkiego polskiego poety. Bohaterką opowieści jest rozkapryszona księż-niczka, która – dręczona żądzą posiadania – wy-prawia braci w śmiertelnie niebezpieczną podróż. Kiedy jednak ulegają złym mocom i zostają obróceni w kamień, w Parysadzie budzi się odwaga i goto-wość do poświęceń: rusza na ratunek, nie zważając na jakiekolwiek przeszkody. Czy zdoła ocalić ukochanych braci? Bajka ta nie jest w żadnym razie dydaktycznomoralizatorskim wykładem […]. Dużo w niej mądrego humoru. Ogląda się ją naprawdę z zapartym tchem. Skłania do refleksji nad sensem życia, nad tym, co w nim jest naprawdę ważne. Grzegorz Ćwiertniewicz, Teatr dla Was
występują: Gabriela Fabian, Ewa Galusińska, Aleksandra Listwan, Anita Poddębniak, Magda Skiba, Małgorzata Urbańska, Bartosz Bulanda, Mateusz Krzyk, Robert Gulaczyk inspicjent/sufler: Mariusz Sikorski

21 listopada, sobota, godzina 19
Spektakl online
Scena dla tańca
UJĘ(CI)
choreografia: Wojciech Mochniej światło: Steve Isom, Wojciech Mochniej artyści: Iris Heitzinger, Wojciech Mochniej dyrektor artystyczny: Melissa Monteros
Para dojrzałych tancerzy spotyka się na scenie po dekadzie rozłąki. W spektaklu przedstawią relacje międzyludzkie w ich różnych odcieniach i wymiarach. Zaobserwujemy, jak wraz z upływającym czasem zmienia się nasza tożsamość, i zastanowimy się, czy można odkryć w sobie na nowo młodzieńczą dzikość i otwartość na partnerstwo, a także czy da się utrzymać relację z drugim człowiekiem, gdy z biegiem lat – co nieuniknione – pojawią się w niej rysy i pęknięcia.
Spektakl bezpłatny
kanał You Tube Teatru Modrzejewskiej
organizator: Teatr Modrzejewskiej w Legnicy

22 listopada, niedziela, godzina 19.00
Premiera online
CHLEBEM I SOLĄ
scenariusz i reżyseria: Rafał Cieluch
reżyseria obrazu i montaż: Bartosz Bulanda
zdjęcia: Karol Budrewicz
kostiumy: Małgorzata Bulanda
muzyka: Andrzej Janiga
color grading: Jan Almashan
światło: Tobiasz Wałkiewicz
dźwięk: Andrzej Janiga
inspicjent: Mariusz Sikorski
tłumaczka: Anna Ursulenko
Chlebem i solą to spektakl teatralno-filmowy, stworzony w konwencji verbatim (teatru dokumentalnego) we współpracy naszych artystów z Narodowym Akademickim Teatrem Dramatycznym im. Iwana Franki w Iwano-Frankiwsku. Jesteśmy świadkami wielkiej intensyfikacji stosunków polsko-ukraińskich, związanej ze wzmożoną emigracją Ukraińców do Polski. Ich postrzeganie tutaj bywa naznaczone stereotypami. Wielu z nas nie dostrzega analogii między emigracją polską (np. w Niemczech czy Anglii) a obecną sytuacją Ukraińców w naszym kraju. Wielu Ukraińców patrzy na Polskę przez pryzmat stereotypów. Obie strony nie mają okazji nawzajem się wysłuchać. Stąd pomysł na spektakl oparty na indywidualnych ludzkich historiach, stąd również decyzja o koprodukcji. Tylko tym sposobem można doprowadzić do prawdziwego dialogu, który – mamy nadzieję – zaowocuje otwarciem się na drugą stronę.
Iwano-frankiwski Narodowy Akademicki Obwodowy Teatr Muzyczno-Dramatyczny im. Iwana Franki powstał w grudniu 1939 roku jako pierwsza profesjonalna scena ukraińska w tym regionie (wówczas pod nazwą Stanisławowski Teatr Dramatyczny). Od początku działał bardzo aktywnie. Twórczą działalność prowadzili tu najwybitniejsi ukraińscy reżyserzy, aktorzy, scenografowie, baletmistrze i dyrygenci. Spektakle, które przygotowywali, prezentowano w całym Związku Radzieckim, także na scenie słynnego moskiewskiego MChAT-u. Współcześnie teatr wyjeżdża ze swymi przedstawieniami m.in. do Niemiec, USA i Kanady, a w 2017 roku wystąpił w Polsce, pokazując na Międzynarodowym Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku Hamleta. Dramma per musica w reżyserii Rostysława Derżypilskiego, aktualnego szefa sceny w Iwano-Frankiwsku.
występują: Hałyna Barankewycz, Joanna Gonschorek, Nadija Łewczenko, Małgorzata Patryn, Iwanna Sirko, Bartosz Bulanda, Jurij Chwostenko, Rafał Cieluch, Pawło Kilnycki, Mateusz Krzy
Spektakl bezpłatny
YouTube Teatru Modrzejewskiej i Teatru im. Iwana Franki
Organizator: Teatr Modrzejewskiej w Legnicy, Narodowy Akademicki Teatr Dramatyczny im. Iwana Franki w Iwano-Frankiwsku

28 listopada, sobota, godzina 19.00
Modrzejewska szuka komedii, czytanie
WSZYSCY CHCĄ ŻYĆ
Hanocha Levina w przekładzie Agnieszki Olek
W niewesołym czasie pandemii proponujemy najpewniejsze lekarstwo na zatrważające wieści i pesymistyczne prognozy: śmiech. Aby dodać otuchy zarówno widzom, jak i sobie, rozpoczynamy cykl dramatyzowanych czytań tekstów komediowych z różnych epok. Na otwarcie najwybitniejsze i najśmieszniejsze zarazem dzieło Aleksandra Fredry , a w kolejnym spotkaniu czarna komedia klasyka dramatu izraelskiego i światowego XX wieku. Reżyserem czytań będzie Łukasz Kos, znany w Legnicy jako twórca Iliady. Wojny oraz Fanny i Aleksandra, a ostatnio świetnie przyjętego czytania Nieba białoruskiego dramatopisarza Andreja Kurejczyka.
Bilety: 15 zł
Scena Gadzickiego
Organizator: Teatr Modrzejewskiej w Legnicy

 

29 listopada, niedziela, godzina 19.00
Scena dla tańca
AMMA
choreografia: Marlena Bełdzikowska
muzyka: Maria Dobrosława Rumińska
reżyseria świateł: Monika Sidor
taniec: Agnieszka Janicka, Monika Jakubowska, Aleksandra Łaba
Umiejętność ukrywania siebie, swoich potrzeb, uczuć posiadły kobiety od wieków. W zależności od sytuacji przybierają różne maski i odgrywają w życiu różne role: matki, córki, przyjaciółki, czarownicy, wojowniczki, przywódczyni… Jednak są w kobietach pragnienia, których nie da się wygasić. Wszystkie kobiety przepełnia tęsknota za dzikością, za powrotem do siebie. Czasem potrzeba dłuższej drogi, aby tę tęsknotę w sobie odkryć. Spektakl ukazuje relacje zachodzące między kobietami, których jednym wspólnym celem jest osiągnięcie wolności, swobody i wydobycie uśpionej w nich dzikości.
Bilety: 35 i 30
Scena Gadzickiego
Organizator: Teatr Modrzejewskiej w Legnicy

Powiązane wpisy