„Semele” – koncert w ramach Wratislavii Cantans
LEGNICA. 11 września, w Sali Królewskiej Akademii Rycerskiej w Legnicy odbędzie się koncert zespołu Le Sommeil w ramach 60. edycji Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego, odbywającej się pod hasłem Raj utracony [?].

Koncert pod kierownictwem mezzosopranistki Margarity Slepakovej będzie spotkaniem z muzyką operową trzech twórców baroku – Georga Friedricha Händla, Johna II Ecclesa i Marina Maraisa. Wspólnym mianownikiem ich dzieł jest postać mitologicznej Semele, tebańskiej królewny i kochanki Zeusa, której tragiczna historia, znana z Przemian Owidiusza, stała się inspiracją dla wielu twórców.
Opera Semele Händla, wystawiona po raz pierwszy w 1744 roku w londyńskim Covent Garden, powstała na libretto Williama Congreve’a, pierwotnie przeznaczone dla Johna II Ecclesa. Za życia twórcy wykonano ją tylko sześć razy. Podobno publiczność w czasie Wielkiego Postu oczekująca historii opartej na wątkach biblijnych poczuła się zmieszana pełną aluzji erotycznych opowieścią osadzoną w realiach mitologicznych. Dzieło zaprezentowano wówczas w formie koncertowej. Wersja Ecclesa, nie doczekała się jednak premiery aż do 1964 roku. Po napisaniu bowiem nie wystawiono dzieła ani razu pod pretekstem zmiany gustów publiczności. Z kolei francuski kompozytor Marin Marais zaprezentował swoją Sémélé w 1709 roku w Théâtre du Palais-Royal w Paryżu – dzieło to zniknęło z afisza w wyniku zamieszek spowodowanych wyjątkowo surową zimą i klęską głodu. Trzy różne spojrzenia na mit o Semele, ukształtowane w trzech tradycjach – angielskiej, włoskiej i francuskiej – zostaną ponownie zestawione w jednym koncercie w Legnicy.
Muzycy Le Sommeil traktują swoje wykonanie jako próbę archetypicznej opowieści o losach kobiety, która sięga po zakazane poznanie. „Ludzkość od zawsze opowiada sobie na nowo te same historie, bo archetypy w nich zawarte nadal w nas żyją i są nam potrzebne. Od Ewy po Pandorę – mitologiczne kobiety od wieków zrywają zakazane owoce z drzew poznania, odrzucając iluzję złotej klatki na rzecz prawdy” – mówią artyści.
Program:
Georg Friedrich Händel Uwertura do opery Semele HWV 58
John II Eccles Somnus, Awake oraz Leave Me, Loathsome Light – recytatyw i aria z opery Semele
Georg Friedrich Händel No, No, I’ll Take No Less – aria z opery Semele HWV 58
John II Eccles Symphony z opery Semele
Marin Marais Amour, régnez en paix, régnez charmant vainqueur – aria z opery Sémélé
Georg Friedrich Händel With Fond Desiring – aria z opery Semele HWV 58
Marin Marais Uwertura do opery Sémélé
John II Eccles O Sleep, Why Dost Thou Leave Me? oraz Sleep Forsaking – arie z opery Semele
Marin Marais Passepied oraz Descendez cher amant, quittez le Cieux pour moy! – aria z opery Sémélé
Georg Friedrich Händel O Sleep, Why Dost Thou Leave Me? – aria z opery Semele HWV 58
Marin Marais Scena trzęsienia ziemi z opery Sémélé: Jey se fait un tremblement de terrre – aria, Peuples, rassurez-vous, Jupiter va paroistre – recytatyw oraz Quels éclairs menaçants, quels terribles éclats! – aria
Georg Friedrich Händel Ah me! Too Late I Now Repent – aria z opery Semele HWV 58
Skład zespołu Le Sommeil: Margarita Slepakova (mezzosopran, kierownictwo artystyczne), Anna Jane Lester (skrzypce), Soko Yoshida (skrzypce, altówka), Rachel Heymans (obój, flety podłużne), Pablo Gigosos Rico (flet traverso), Thomas Chigioni (wiolonczela), Giulio Tanasini (viola da gamba, kontrabas), Pablo FitzGerald (arcylutnia), Cristiano Gaudio (klawesyn).
Koncert odbędzie się 11 września 2025 roku o godz. 19:00.
Bilety w cenie: 20 zł (normalny), 15 zł (ulgowy), 10 zł (dla dziecka do lat 4) dostępne są online.
To niezwykła okazja, aby w historycznych wnętrzach legnickiej Akademii Rycerskiej usłyszeć trzy różne muzyczne wcielenia jednego mitu – zapomniane dzieła, które powrócą na scenę, i ponadczasową opowieść o granicach ludzkiego pragnienia poznania.
Dodaj komentarz