Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Repertuar Teatru im. Heleny Modrzejewskiej na październik

LEGNICA. Przedstawiamy repertuar Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy na miesiąc październik 2025.

Repertuar Teatru im. Heleny Modrzejewskiej na październik

PŁAKSY
Hanoch Levin

przekład: Włodzimierz Leder
opracowanie tekstu i reżyseria: Łukasz Kos
scenografia: Paweł Walicki
kostiumy: Barbara Sikorska-Bouffał
muzyka: Dominik Strycharski
choreografia: Jarosław Staniek

występują: Gabriela Fabian, Ewa Galusińska, Anita Poddębniak, Małgorzata Urbańska, Arkadiusz Jaskot, Mateusz Krzyk, Łukasz Kucharzewski, Anna Sienicka, Paweł Wolak

inspicjent i sufler: Mariusz Sikorski
prapremiera polska: 29 czerwca 2024

4 października, godz. 19.00
5 października, godz. 18.00

Scena na Piekarach, ul. Izerska 38
Bilety: N 60 zł, U 50 zł

Czy wolno śmiać się ze śmierci? „Absolutnie nie” – odpowie ktoś, kto zgodnie z polską tradycją traktuje życie śmiertelnie poważnie. Miłośnik skeczu Monty Pythona o Posępnym Kosiarzu (alias Ponurym Żniwiarzu) odpowie jednak: „Ależ oczywiście!”. Obaj znaleźliby coś dla siebie w świecie nieokiełznanej wyobraźni Hanocha Levina. Płaksy to ostatni dramat tego twórcy, najważniejszego dramatopisarza izraelskiego XX wieku. Napisał go w szpitalnym łóżku, umierając na raka. Bohaterowie tej czarnej komedii również dożywają swych dni w zapomnianym przez świat, zatłoczonym szpitalu w Kalkucie. Litościwy personel postanawia im „dostarczyć rozrywki”, odgrywając historię bohatera spod Troi, króla Agamemnona, którego pierwszej nocy po powrocie do domu zabija żona…

Groteskowy kabaret, w którym bezczelnie robi jaja może nie tyle z pogrzebu, co z umierania i towarzyszącego mu cierpienia, jest jak pięść z wystającym z niej kciukiem podsunięta śmierci pod nos. […] nic nie zostanie nam oszczędzone – będziemy patrzeć, jak leje się krew, towarzyszyć w odchodzeniu, a nawet chóralnie jęczeć z bólu. Przy czym – trzeba zaznaczyć – będziemy się też całkiem często śmiać, i będzie to śmiech oczyszczający.
Magda Piekarska, Teatralny.pl

*

PUSTE MIASTO
Dejan Dukovski

przekład: Dorota Jovanka Ćirlić
reżyseria: Weronika Maria Kuśmider
scenografia: Alex Moriceau
kostiumy: Justyna Tuchorska
reżyseria dźwięku: Szymon Orfin
realizacja świateł: Łukasz Wojtas
występują: Bartosz Bulanda, Mateusz Krzyk

prapremiera polska: 8 maja 2022
inspicjent-sufler: Jolanta Naczyńska

9 i 10 października, godz. 11.00
10 i 11 października, godz 19.00

Scena Gadzickiego
Bilety: N 60 zł, U 50 zł

Spektakl koprodukowany przez Teatr Modrzejewskiej w Legnicy i Akademię Teatralną w Warszawie ze środków Funduszu na Start

Czarna komedia w wojennej scenerii. W opustoszałym mieście spotyka się dwóch braci, uciekinierów z wrogich sobie armii. Nie widzieli się od lat. Przez całą noc przemierzają ulice miasta-widma, rozmawiają o minionym życiu. Nie wiemy, czy mówią sobie prawdę, nie wiemy nawet, czy w ogóle są realni. Puste miasto to sztuka o absurdzie wojny, ale jeszcze bardziej o tęsknocie, miłości i potrzebie przebaczenia.

Wiedząc, że autor pochodzi z Bałkanów, a zalążek intrygi stanowi wojenne spotkanie braci walczących po dwóch różnych stronach frontu, nastawiłem się na ciężką, duszną opowieść w klimacie greckiej tragedii. A „Puste miasto” to jest w gruncie rzeczy tragikomedia […] Krzyk i Bulanda grają braci z dużym zaangażowaniem, odważnie, po bandzie. Tekst Dukovskiego wydaje się rozwlekły, przegadany, mimo tego przedstawienie ma – o dziwo! – dobre tempo. Nie nuży. To przede wszystkim zasługa aktorów, którzy w skromnej obsadzie – bez podpórek w postaci np. grającej na żywo kapeli – potrafili przez półtorej godziny całkowicie skupić na sobie uwagę widzów.
Piotr Kanikowski, 24legnica.pl

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Dofinansowano ze środków budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego
*

DUŻY KSIĄŻĘ I CZARNY PIES
scenariusz: Robert Urbański
reżyseria: Magda Skiba
muzyka: Marek Litwin i Amadeusz Naczyński
projekcje wideo: Karol Budrewicz i Magda Skiba
konsultacja psychologiczna: Małgorzata Niklasińska
animacja i plakat: Aleksandra Kondracka
obsada: Joanna Gonschorek, Katarzyna Kaźmierczak; oraz w projekcjach wideo: Aleksandra Krystek, Natalia Cichoń, Iga Bańka, Jakub Kowalski, Borys Podkalicki, Piotr Włodarczyk, Dawid Zawadzki

10 października, godz. 18.00
Scena na Piekarach, ul. Izerska 38
Wstęp wolny

Spektakl o problemie depresji młodych ludzi, którzy są dziś zostawieni sami sobie albo wręcz przeciwnie – przytłoczeni nadopiekuńczością dorosłych. Przerażeni tym, co się z nimi dzieje, zniechęceni niezrozumieniem otoczenia, zaszywają się we własnych światach, gdzie choroba rozwija się do stanu, w którym nie mogą się z nią już sami uporać. Chcemy stać się ich głosem. Zarazem próbujemy wysłać sygnał, że TO się leczy, że wsparcie, zrozumienie, nawiązanie kontaktu z otoczeniem to ogromny krok na drodze ku wyzdrowieniu.
Projekt Duży Książę i Czarny Pies powstał dla młodzieży i we współpracy z nią. Rozpoczęły go warsztaty z uczniami Szkoły Podstawowej nr 3 im. Arkadego Fiedlera w Polkowicach, z podopiecznymi Ośrodka Pomocy Terapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży (MOPS w Legnicy) oraz z uczestnikami zajęć Gońca Teatralnego przy Teatrze Modrzejewskiej, którzy wystąpili w projekcjach wideo będących częścią spektaklu.

Po spotkaniu odbędzie się ekspercki panel dyskusyjny na temat zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży; moderatorką będzie Katarzyna Odrowska.

Wydarzenie w ramach projektu Scena na Piekarach/nowy rozdział
z cyklu Miejsce Sąsiedzkie
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Dofinansowano ze środków budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego

*

Scena Inicjatyw Aktorskich
DLACZEGO NIE ZOSTAŁAM WUEFISTKĄ, JAK CHCIAŁ MÓJ TATA
monodram Magdy Biegańskiej

reżyseria: Joanna Gonschorek i Magda Skiba
scenografia: Małgorzata Bulanda
opracowanie muzyczne: Amadeusz Naczyński
wideo: Michael Schiller
konsultacje choreograficzne: Aleksandra Listwan

premiera: 16 lutego 2024

12 października, godz. 18.00
Scena na Strychu
Bilety: 40 zł

Magda Biegańska jako Agda Anska, aktorka w średnim wieku i o średnich umiejętnościach, która nie zrobiła kariery, bo cała składa się z wątpliwości, skrupułów i obaw. Przyłapana w garderobie zwierza się ze swoich dylematów. Balansując między komizmem a rozpaczą, między szczerością a maską, w takim samym stopniu szuka otuchy, co daje ją widowni. Kto będzie miał odwagę wdrapać się na Scenę na Strychu, nie pożałuje.

Spektakl to godzina dobrego aktorstwa, pełnego dynamicznych zmian i czasem ciekawych sztuczek. Pełna dobrego żartu […]. Wszystko bardzo zgrabnie skonstruowane, wyreżyserowane i znakomicie ograne. Jedźcie do Legnicy, warto wdrapać się na strych i zobaczyć Magdę Biegańską, która została nauczycielką wychowania metafizycznego wbrew woli ojca.
Michał Franczak, Sensu.stricte.net

*

PORTRET POLAKA PO SZKODZIE
Kabaret Aktorów Teatru Modrzejewskiej „Piękna Helena”

opieka reżyserska: Marcin Kęszycki
aranżacje: Łukasz Matuszyk
muzycy: Andrzej Janiga (fortepian), Maciej Błach (puzon)

występują: Zofia Bąk, Bartosz Bulanda, Katarzyna Dworak, Gabriela Fabian, Ewa Galusińska, Arkadiusz Jaskot, Mateusz Krzyk, Łukasz Kucharzewski, Aleksandra Listwan, Zuza Motorniuk, Paweł Palcat, Anna Sienicka, Magda Skiba, Jakub Stefaniak, Małgorzata Urbańska, Paweł Wolak

inspicjent/sufler: Mariusz Sikorski
premiera: 20 stycznia 2019

17 i 18 października, godz. 19.00
19 października, godz. 18.00
Scena Gadzickiego
Bilety: 60 zł

Portret zbiorowy współczesnego Polaka, nakreślony w mniej znanych wierszach Jacka Kaczmarskiego. Kaczmarski okazuje się w nich błyskotliwym, niebanalnym diagnostą ludzkich słabości i polskich zawirowań historycznych, obyczajowych i światopoglądowych, pisarzem – o czym wie niewielu – niezwykle dowcipnym, którego twórcza osobowość jest o wiele bogatsza i bardziej wielowątkowa niż pokutujący stereotyp „barda Solidarności”.

Myślałem zawsze, że to twórczość w sam raz na podniosłe szkolne akademie z okazji rocznic narodowych klęsk, ale nie na rozrywkowy wieczór w kawiarni. Myliłem się. Dzięki aktorskiej interpretacji i dowcipnym, zaskakującym aranżom Łukasza Matuszyka (na pianino, akordeon, puzon) utwory Kaczmarskiego nabrały kabaretowej lekkości. […] „Piękna Helena” mogła zrobić Kaczmarskiego „po bożemu”. Wolała go jednak ściągnąć z piedestału, odbrązowić, zaryzykować nawet profanację po to, by ludzie znów zaczęli uważnie słuchać, co martwy bard ma im do przekazania. […] Kaczmarski za życia mnie drażnił. Po śmierci wymiata.
Piotr Kanikowski, 24legnica.pl

*

Projekcja telewizyjnej wersji Ballady o Zakaczawiu

23 października, godz. 18.00
Scena na Piekarach
wstęp wolny

Flagowe przedstawienie Teatru Modrzejewskiej, które przyniosło miastu ogólnopolską sławę i rozpoznawalność, deszcz nagród i telewizyjną realizację Waldemara Krzystka (do dziś będącą jednym z największych sukcesów frekwencyjnych Teatru Telewizji), ale przede wszystkim jak żadne inne połączyło teatr z miastem.
Historia Benka Cygana i całej „dzielnicy biedy i występku”, gdzie młodzi złodziejaszkowie działają zgodnie z etyką rodem z Winnetou, zaś miłość, przyjaźń i lojalność nie wytrzymują zderzenia z prywatnymi ambicjami, małą i wielką polityką, a przede wszystkim – upływem czasu. Znakomite kreacje legnickiego zespołu, niezapomniana muzyka Bartka Straburzyńskiego, fantastyczna atmosfera zakaczawskiej ulicy.

scenariusz i reżyseria: Waldemar Krzystek
zdjęcia: Tomasz Dobrowolski
scenografia: Małgorzata Bulanda, Iwona Ząbek
muzyka: Bartosz Straburzyński

Po spektaklu odbędzie się rozmowa z twórcami i artystami zaangażowanymi w realizację. Spotkanie poprowadzi Katarzyna Odrowska.

Wydarzenie w ramach projektu Scena na Piekarach/nowy rozdział z cyklu „Wielka płyta – wielka kultura" – cykl projekcji filmowych wersji spektakli, spotkań i rozmów z nastawieniem na realizacje zdobywające branżowe wyróżnienia i nagrody, o wysokiej wartości artystycznej.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury 
Dofinansowano ze środków budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego.

*

GOLEC
czyli... taka bajka... że ten tego... możesz być kim chcesz, kolego!
Paweł Wolak i Katarzyna Dworak (PiK)

reżyseria: Paweł Wolak i Katarzyna Dworak (PiK)
scenografia i kostiumy: Małgorzata Bulanda
animacje: Aleksandra Listwan i Bartosz Bulanda
muzyka: Krzysztof Figurski

występują: Magda Biegańska, Katarzyna Dworak, Gabriela Fabian, Ewa Galusińska, Małgorzata Urbańska, Mateusz Krzyk, Łukasz Kucharzewski, Zuza Motorniuk, Małgorzata Pauka, Anita Poddębniak, Jakub Stefaniak, Paweł Wolak

muzyka na żywo:
Marta Sochal-Matuszyk (skrzypce)
Katarzyna Kurzawa (skrzypce)

inspicjent-sufler: Mariusz Sikorski

czas trwania: 75 min
premiera 2 kwietnia 2022

23 i 24 października, godz. 11.00
25 października, godz. 16.00
26 października, godz. 12.00

Scena Gadzickiego
Bilety: dziecko 40 zł, opiekun 50 zł

Napisana z inspiracji dziełami najlepszych bajkopisarzy przeszłości ta wierszowana opowieść przygodowa dla dzieci i dorosłych przedstawia ludzkie sprawy w zwierzęcym przebraniu. Inscenizacja z muzyką na żywo, wykorzystująca wielkoformatowe animacje, jednocześnie bawi i uczy, przekonując, że każdy jest kowalem swego losu, a każda istota na świecie, nawet z pozoru najdziwniejsza, ma do spełnienia istotną rolę.

Oglądając „Golca”, trudno się choć raz nie zaśmiać. Właściwie większość scen to sceny komiczne: bawią zarówno absurdalne postaci [...] i ich dialogi [...], jak i przebieg prezentowanych zdarzeń. [...] Spektakl stale zaskakuje czymś nowym […] Przedstawienie Wolaka i Dworak jest nie tylko zabawne i mądre, lecz także bardzo ładne. Twórcy zdają się puszczać oko do starszych widzów, umieszczając akcję spektaklu w sentymentalnej przestrzeni dawnych ilustrowanych bajek.
Kamil Bujny, Teatr dla Wszystkich

*

BYĆ JAK DEBBIE HARRY – MONODRAM MAGDALENY DRAB

26 października, godz. 18.00
Scena na Strychu
Bilety: 50 zł

wykonanie: Magdalena Drab
scenariusz: Magdalena Drab
koncepcja reżyserska, scenograficzna, wideo: Magdalena Drab
opracowanie muzyczne i ścieżka dźwiękowa: Albert Pyśk
konsultacje choreograficzne: Sylwia Hefczyńska-Lewandowska
konsultacje wokalne: Magda Navarrete

Kolejny – po obsypanym nagrodami Curko Moja Ogłoś To (2017) – monodram Magdaleny Drab. Jego tekst narodził się z lektury listów do redakcji z polskich czasopism kobiecych, które autorka łączyła z elementami biografii Debbie Harry, wokalistki słynnej na przełomie lat 70. i 80. amerykańskiej grupy Blondie, ikony muzyki punk i nowej fali.

Wiele z nas wolałoby być jak Debbie Harry, a nie jak jakaś Basia, Sonia czy inna Magdalena. Jednak to tropem tych zwykłych Baś i Soń zaklętych w prasowych historyjkach oraz rozpaczliwych listach do redakcji wyrusza w swą mityczną podróż bohaterka ruchowo-muzycznego monodramu Być jak Debbie Harry. Niewiele jej się udaje, a od niedawna towarzyszy jej też desperacja, obsesja i dojmujące uczucie porzucenia, które otwiera dziwny portal do wnętrza Debbie Harry. W misteryjnej formie, na kolejnych stacjach spotyka ona inne Kobiety-Polki ogarnięte żądzą odwetu za krzywdy. Przedstawienie inspirowane estetyką Warhola i body horroru, pełne przebojów legendarnego zespołu Blondie zadaje pytania o modele i wzory, w które od lat się ubieramy.

Spektakl dla widzów od 16 lat
W spektaklu pojawia się: dym, głośna muzyka, stroboskop

Zrealizowano w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

*

PIASKOWSKI/SULIMA
CHŁOPKI
OPOWIEŚĆ O NAS I NASZYCH BABKACH
zainspirowane książką Joanny Kuciel-Frydryszak

reżyseria: Jędrzej Piaskowski
dramaturgia i tekst: Hubert Sulima
koncepcja: Jędrzej Piaskowski i Hubert Sulima
scenografia: Anna-Maria Karczmarska i Mikołaj Małek
reżyseria światła: Klaudyna Schubert
kostiumy: Rafał Domagała
muzyka: Jacek Sotomski
asystent scenografów: Kacper Łyszczarz
 
występują: Magda Biegańska, Daria Bogdan, Arkadiusz Jaskot, Łukasz Kucharzewski, Aleksandra Listwan, Zuza Motorniuk, Paweł Palcat, Anita Poddębniak, Anna Sienicka, Jakub Stefaniak, Małgorzata Urbańska

inspicjent i sufler: Jolanta Naczyńska

premiera 9 listopada 2024

30 i 31 października, godz. 18.00
Scena Gadzickiego
Bilety: N 70 zł, U 60 zł

Spektakl roku według „Gazety Wyborczej”!

Duet Piaskowski/Sulima zastanawia się nad naszymi chłopskimi korzeniami, wgryzając się w jeden z największych bestsellerów ostatnich lat. Spektakl nie jest jednak zwykłą inscenizacją treści z książki Joanny Kuciel-Frydryszak. Sięgając po wątki z Chłopek, twórcy umieszczają je w naszej teraźniejszości. Dzięki temu powstała autorska, przerysowana, przepełniona czarnym humorem wizja współczesnej Polski.

Bezczelny, jadowicie śmieszny, a nieraz przejmujący spektakl, luźno inspirowany książkowym bestsellerem Joanny Kuciel-Frydryszak. Gdy polska inteligencja po latach fantazji o dworkach i herbach nauczyła się wzruszać również losem małorolnej prababki, teatralny duet — Jędrzej Piaskowski i Hubert Sulima — dba o to, by nie było za łatwo, za gładko i za miło. Nie ma tu tematów tabu: czy będą to przemoc w „czułym", politycznie poprawnym wydaniu, kult rodziny Ulmów, powierzchowna moda na „zwrot ludowy" czy ostrożnie przypudrowywana na co dzień niechęć sporej części polskiego społeczeństwa do Ukraińców. A rola Pawła Palcata jako księgowej Barbary Niecnoty? To trzeba zobaczyć.
Witold Mrozek, „Gazeta Wyborcza”

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Dofinansowano ze środków budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego.

*
Historia, która chciała być opowiedziana
spektakl grupy Pogotowie Teatralne

30 października godz. 19.00
Scena na Piekarach
Wstęp wolny

Przedstawienie w konwencji teatru cieni jest zbiorem etiud, które wywiedliśmy z osobistych, często autobiograficznych monologów osób uczestniczących. Wspólnym mianownikiem i teatralnym wehikułem była dla nas postać terapeuty – tego, który słucha, rozumie i pomaga nadać sens emocjom i doświadczeniom. W przedstawieniu gabinet terapeutyczny stanie się sceną, na której historia pacjenta może unaocznić się i wybrzmieć, by zostać zrozumiana.

Pogotowie Teatralne to grupa rozwoju osobistego poprzez teatr stworzona przez Stowarzyszenie Inicjatyw Twórczych, która działa przy Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Zespół, złożony z osób z doświadczeniem kryzysu zdrowia psychicznego, wspólnie tworzy bezpieczną przestrzeń do rozwoju i ekspresji. Spektakle i happeningi Pogotowia prezentowane były w całej Polsce, m.in. na Międzynarodowym Biennale „Terapia i Teatr” w Łodzi czy w ramach „Kampanii Słonecznikowej” w Polkowicach.

opieka artystyczna: Katarzyna Kaźmierczak-Przybyła
projekcje wideo: Karol Budrewicz, Grzegorz Grecas

występują: Irena Ciechowicz, Bożena Dzięgielewska, Agata Jonko, Izabela Węclewska-Brymerska, Piotr Dziura, Sebastian Sadowski, Krzysztof Stadnicki, Bartłomiej Szczesiak

Po spektaklu odbędzie się rozmowa z twórcami i publicznością, którą poprowadzi Justyna Mańkowska-Kaczmarek – ekspertka ds. dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, autorka poradnika Odbiorca kultury w kryzysie zdrowia psychicznego.

**********************

Bilety na wszystkie wydarzenia dostępne w kasie biletowej czynnej od poniedziałku do piątku w godz. 9.00-16.00 (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,pl, tel. 76 72 33 505).
Oraz online www.teatr.legnica.pl

Dodaj komentarz

Wyślij

Powiązane wpisy